مقدمات سئو ، راهنمای مقدماتی بهینه سازی موتور جستجو (قسمت سوم : بهینه سازی on-page )
بهینه سازی on-page مفهومی است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت. در قسمت اول مقدمات سئو در رابطه با مفاهیم اولیه ی سئو مطالبی را مطرح کردیم. در قسمت دوم نیز به فاکتورهای کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو پرداختیم.
بهینه سازی on-page (داخلی یا وابسته به سایت) بخشی از بهینه سازی موتور جستجو (سئو) است. و همانطور که از عنوانش برمیآید، تمام اقدامات و اصلاحات انجام شده روی وبسایت شخصی شما را شامل میشود. چندین المان در وبسایت شما وجود دارد که میتوانید بر روی آنها تاثیر بگذارید و از این طریق، به موتورهای جستجو اجازهی درک و ایندکس کردن محتوای خود را بدهید.
فاکتورهای بهینه سازی on-page از این قرار میباشند:
قابلیت ایندکس شدن – Indexability
اساسیترین فاکتور بهینه سازی on-page قابلیت ایندکس شدن است. وبسایت شما باید قابل ایندکس شدن باشد تا بتواند به هر رتبهای در SERPs دست یابد. شما میتوانید بر قابلیت ایندکس شدن وبسایت خود اثر بگذارید. برای مثال، با استفاده از فایل کوچکی به نام robots.txt میتوانید این کار را انجام دهید. Robots.txt یک فایل متنی است که بر روی سرور شما ذخیره میشود و شامل دستورالعملهایی برای رباتهاست که تعیین میکند آنها چه مناطقی را ممکن است کراول کنند و کدام مناطق را امکان دارد کراول نکنند. وقتی ربات یک موتور جستجو از وبسایت شما بازدید میکند، فوراً به دنبال این فایل میگردد و از دستورالعملهای آن پیروی میکند.
سادهترین شکل فایل robots.txt به صورت زیر است:
* :User-agent
سپس این محتوا را در یک فایل متنی ذخیره کنید و آن را در دایرکتوری سطح بالا وب سایت خود قرار دهید. برای مثال:
https://www.weseo.ir/robots.txt
فایل robots.txt میتواند مناطقی که رباتها اجازهی کراول کردن آن را ندارند نیز مشخص کند. این «ممنوعیت» با استفاده از لغت Disallow به کار گرفته میشود. به این صورت:
(User-agent: * (all bots
Disallow: /Customerlogin
Disallow: /payments
در اصل، شما نباید ربات را با استثناهای زیادی محدود کنید. ربات های موتور جستجو باید اجازه داشته باشند هر منطقهای که نمایش آن به کاربران مهم است، را کراول کنند.
المان دیگری که با استفاده از آن میتوانید ایندکس شدن وبسایت خود را مدیریت کنید، نقشه سایت XML است. نقشه سایت XML ، لیستی از مهمترین URLهای وبسایت شماست که machine-readable یا توسط ماشین قابل خواندن است. شما میتوانید در کنسول جستجوی گوگل (که یک ابزار رایگان گوگل برای مدیریت و نظارت بر وبسایت شماست) این لیست را ایجاد کنید. نقشه سایت XML ، مرجعی از تمام URLهای وبسایت شما در اختیار گوگل قرار میدهد.
ساختار URL
URLهای شما میتوانند به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوای سایتتان کمک کنند. اگر میتوانید URL را به گونهای تغییر دهید که مثلاً، نام وبسایت شما را در بر بگیرد، بهتر است دست به کار شوید.
به این نوع URLها در اصطلاح «URL سخنگو» میگویند.
سه نکته برای یک ساختار URL خوب:
- از URLهای سخنگو استفاده کنید: با انجام این کار، کاربران با دیدن URL متوجه میشوند چه چیزی در Landing page منتظر آنهاست.
- از سطوح دایرکتوری اضافی پرهیز کنید. این کار باعث می شود وبسایت شما خیلی گیجکننده نباشد.
- از کاراکترهای خاص در URL استفاده نکنید. این نوع کاراکترها باعث میشوند کراول کردن وبسایت برای موتورهای جستجو دشوار شود.
تصاویر
یکی دیگر از فاکتورهای بهینه سازی on-page ، استفاده از تصاویر است. هیچ چیز بدتر از این نیست که کاربر وارد سایت شما شود و با حجم وسیعی از متن روبهرو گردد. استفاده از تصویر یک روش بسیار عالی، هم برای جدا کردن بخشهای مختلف یک متن، و هم برای برقراری ارتباط با موتورهای جستجو است.
هر تصویری که در سایت شما بارگذاری میشود، دارای یک نام فایل است. نام فایل تصویر شما در متن منبع سایتتان ظاهر خواهد شد.
از آن زمان که موتورهای جستجو کد صفحه وب شما را اسکن میکنند، باید از نام فایلهایی استفاده کنید که بهتر محتوای تصویرتان را توصیف میکنند. برای مثال، نام «jpg.کفش قرمز تنیس» موثرتر از «jpg.عکس۱۲۳» است.
همچنین میتوانید با افزودن ویژگیهای alt) alt مخفف alternative است) به تمام تصاویر خود، به موتورهای جستجو کمک کنید. این متا دیتا شامل تکهی کوچکی متن است که هنگام لود نشدن تصویر به دلیل مسائل فنی، به جای آن نمایش داده میشود.
ویژگیهای alt هدف دیگری نیز دارند: باعث میشوند وبسایت شما دستیافتنیتر شود. برای مثال، برنامههای خوانش برای کاربران اینترنتی نابینا، میتوانند ویژگیهای alt را بخوانند.
تگ های عنوان و تگ های متا – Title Tags & Meta Tags
علاوه بر نوار عنوان واقعی سایت شما، هر صفحهی وبی که میسازید، یک برچسب عنوان نیز دارد. این تگ عنوان، نوشتهی کوچکی است که در گوشهی بالا سمت چپ و یا در Tab مرورگرتان نمایش داده میشود. وقتی وبسایت شما در SERP لیست میشود، تگ یا برچسب عنوان به صورت یک لینک آبی در موتورهای جستجو نیز ظاهر میشود. تگهای عنوان بیش از ۷۰ کاراکتر دارند، بنابراین باید کلماتتان را هوشمندانه انتخاب کنید. تگ عنوان، برای گوگل و سایر موتورهای جستجو یک معیار رتبهبندی است. از آنجا که به کارگیری برچسبهای عنوان برای بهینهسازی آسان است، قطعاً باید به آن توجه داشته باشید.
نکاتی برای استفاده از تگهای عنوان در بهینه سازی on-page :
- از کلیدواژهی کانونی وبسایت در تگ عنوان استفاده کنید.
- اطمینان حاصل کنید که از حداکثر طول تگ عنوان فراتر نروید. در غیر اینصورت در SERP به طور کامل نمایش داده نخواهد شد.
- در صورت امکان از نام تجاری خود، مثلاً URL وبسایتتان، در تگ عنوان استفاده کنید.
- برای هر صفحه وب از یک برچسب عنوان منحصربفرد استفاده کنید.
در مقابل، «توضیح متا» بخشی از متن است که توضیح میدهد یک صفحهی خاص به چه موضوعی میپردازد. توضیحات متا معمولاً به صورت نوشته، زیر لینکهای آبی نتایج موتور جستجو، ظاهر میشوند. اگر هیچ توضیح متایی مشخص نکرده باشید، معمولاً موتورهای جستجو بخشی از محتوا را به صورت رندوم انتخاب کرده و به جای توضیح متا نمایش میدهند. طول توضیحات متا پیش از این در حدود ۱۶۰ کاراکتر بود. امروزه طول اسنیپت متا تغییر کرده و به ۳۲۰ کاراکتر رسیده است.
نکاتی برای استفاده از توضیحات متا:
- توضیح متای خود را با Call to Action تمام کنید.
- دقت کنید طول توضیحات متای شما از حداکثر طول آن، یعنی ۳۲۰ کاراکتر، بیشتر نشود. در غیر اینصورت کاراکترهای اضافی توضیحات در SERP حذف خواهد شد.
- برای هر صفحه وب از توضیحات جداگانهای استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید عنوان و توضیحات، اولین چیزهایی هستند که یک بازدیدکنندهی جدید وبسایت شما در صفحات SERP میبیند. بنابراین دست شماست که از طریق بهینهسازی عنوان و توضیحات خود، بازدیدکننده را مجاب کنید روی لینک وبسایت شما در صفحه نتایج جستجو کلیک کند یا خیر.
تگ های سرفصل
هنگامی که خزندههای موتور جستجو وبسایت شما را اسکن میکنند، به دنبال نشانههایی از محتوا روی صفحات شما میگردند. اگر از تگهای سرفصل متفاوتی استفاده کنید، محتوای وبسایت خود را شکل میدهید و باعث میشوید بازدیدکنندگان و کراولرها راحتتر آن را درک کنند. استفاده از هدر از عوامل ارتقای رتبه سایت است.
نکاتی برای استفاده از تگهای سرفصل:
- در هر صفحه وب فقط از یک تگ H1 استفاده کنید.
- در تگ H1 از کلیدواژهی کانونی استفاده کنید.
- دیگر تگهای H را به ترتیب زمانی استفاده کنید. یعنی از تگ H2، سپس H3 و بعد از آن از H4 استفاده کنید.
لینکهای داخلی
یکی از مهمترین فاکتورهای بهینه سازی on-page ، ساختن لینکهای داخلی خوب و موثر است. قبلاً، در قسمت دوم مقدمات سئو، تنها در رابطه با لینکهای ورودی، یعنی لینکهایی که بازدیدکننده را از طریق سایتهای دیگر به سایت شما هدایت میکند، بحث کردیم. اگر روی بلاگ یا صفحات خاصی از وب خود، محتوایی ایجاد کنید، میتوانید از آن به صفحات دیگر داخل وبسایت خود نیز ارجاع بدهید.
میتوان این کار را با اضافه کردن یک لینک بین صفحات انجام داد. پیشنهاد میکنیم برای انجام آن از Anchor text استفاده کنید.
وقتی از Anchor text استفاده میکنید، لینک صفحات مرتبط به عبارت یا کلمه کلیدی شما را پیشنهاد میکند. بنابراین میتوانید به خوبی ارتباط یک صفحهی وب به موضوع یا کلیدواژهای خاص را افزایش دهید. یک متن لنگر یا anchor text با معنا، کاربرپسندی را نیز تا حد زیادی بهبود میبخشد.
مهم: پیشنهاد میکنیم همیشه از همان کلمه کلیدی برای لینک دادن به صفحهی هدف استفاده کنید. این کار به موتورهای جستجو کمک میکند متوجه شوند که این صفحه در دامین شما باید به کلمه کلیدی یا موضوعی خاص، بسیار مرتبط باشد.
کارایی
موتورهای جستجو، جنبههای فنی وبسایت شما را نیز با جزئیات دقیق بررسی میکنند. برای مثال، اینکه وبسایت شما با چه سرعتی لود میشود، نقش اساسی در رتبهبندی آن بازی میکند. با افزایش سرعت وبسایت قادرید مدال طلایی گوگل را دریافت کنید. موتورهای جستجو میزان در دسترس بودن وبسایت شما را نیز درنظر میگیرند. زیرا در نهایت گوگل و موتورهای جستجوی دیگر میخواهند بهترین نتایج جستجوی ممکن را فراهم کنند. پس هدف، هدایت بازدیدکنندگان به سایتهایی است که خوب کار میکنند و همیشه در دسترس و قابل استفادهاند.
نکاتی برای کارایی بهتر:
- از بکارگیری فایلهای عکس با حجم زیاد خودداری کنید. این نوع فایلها سرعت لود وبسایت شما را پایین میآورند.
- در مورد المانهایی مانند جاوا اسکریپت JavaScript و CSS فکر کنید. آنها ممکن است باعث شوند سرعت بارگذاری صفحه کاهش یابد.
- در کد منبع از کامنتهای غیرضروری پرهیز کنید.
بهینه سازی برای موبایل
امروزه بخش اعظم استفاده از اینترنت از طریق موبایل صورت میگیرد و این آمار رو به افزایش است. از سال ۲۰۱۵، موبایل دوستی Mobile friendliness یکی از فاکتورهای رتبهبندی گوگل بوده است. اگر وبسایت شما برای دستگاههای موبایل بهینه نشده است، از لحاظ آماری ۵۰% بازدیدکنندگان شما، تجربه کاربری نامطلوبی خواهند داشت. بنابراین، بهینه سازی On-page طولانی مدت شما، شامل بهینه سازی وبسایت برای موبایل نیز میشود. و این مساله تمام اقداماتی که باعث میشوند محتوای شما در تلفنهای هوشمند و … راحتتر مورد استفاده باشد را دربرمیگیرد.
نکات بهینهسازی برای موبایل:
- در صورت امکان، « طراحی وب ریسپانسیو » را گسترش دهید. این کار، سازگاری وبسایت شما با اندازهی هر صفحه نمایشی را تضمین میکند.
- مطمئن شوید فایل تصاویر و طرحهای گرافیکی دیگر خیلی بزرگ نباشد. این موارد به شکل غیرضروری مانع از افزایش سرعت بارگذاری برای کاربران موبایل میشوند.
- به خاطر داشته باشید که کاربران موبایل برای استفاده از وبسایت شما از نمایشگرهای لمسی استفاده میکنند. بنابراین دکمهها نباید به یکدیگر خیلی نزدیک باشند.
این موارد جزو اصول بهینه سازی on-page هستند. برای یادگیری بیشتر و آشنایی با بهینه سازی off-page در قسمت بعدی مقدمات سئو، با وی سئو همراه باشید.