فاکتورهای موثر در رتبه سایت در گوگل – آنچه منجر به ارتقای سئو میشود
فاکتورهای موثر در رتبه سایت ، عواملی هستند که در صورت رعایت آنها شاهد رشد چشمگیر رتبه سایت در گوگل و بهبود سئو وبسایت خواهیم بود. به خوبی خاطرم هست که تا قبل از سال ۱۳۹۰ فکر میکردم عوامل موثر در رتبه وبسایت بیشمارند.
من واقعا فکر میکردم باید طیف وسیعی از عوامل و فاکتورهای موثر در رتبه سایت را رعایت و لحاظ کنم تا شاهد رشد وبسایت شخصیام در گوگل باشم. طولی نکشید که متوجه شدم فاکتورهایی که اثرات چشمگیری بر رتبه سایت دارند معدودند.
گرچه طیف وسیعی از عوامل منجر به ارتقای رتبه در موتورهای جستجوگر میشوند، ولی ۴ عامل از موثرترین آنها را در این مقاله به شما معرفی میکنم. تنها با رعایت اصولی همین چهار عامل، میتوانید تا اندازه زیادی، شاهد ارتقای سئو سایت خود باشید.
محتوای درجه یک
محتوای وبسایت یکی از اساسی ترین فاکتورهای موثر در رتبه سایت در گوگل است. البته این نکته، گفته جدیدی نیست و مدتهاست که محتوای وبسایت به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی ارتقای رتبه سئو مطرح است. مسأله و اتفاق جدید، مهاجرت از محتوای متمرکز بر کلمات کلیدی، به محتوای غنی و کاربردی است که پاسخگوی نیازهای کاربران باشد. با گذشت زمان الگوریتمهای گوگل بهبود جدی یافتهاند و امتیاز بیشتری به وبسایتهایی با محتوای کاربرپسند میدهند.
طبق مطالعات صورت گرفته در سال ۱۳۹۶، به طور میانگین، تنها ۵۳٪ از نتایج جستجوی صفحه اول شامل کلمات کلیدی جستجو شده هستند. همچنین کمتر از ۴۰٪ از صفحات ورودی Landing Pages شامل کلمات کلیدی در Heading سطح یک ۱ خود یا به عبارتی H1 هستند. با گذشت زمان، شاهد کاهش بیشتر در این مقادیر خواهیم بود. این موضوع موید این نکته است که به مرور زمان، گوگل به «محتوای مرتبط» بها میدهد و نه تنها به «کلمات کلیدی».
سوالی که احتمالا برای شما مطرح شده است، این است که «محتوای مرتبط» چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ محتوای مرتبط یا Relevant Content محتوایی است که فراگیر و جامع باشد و ارتباط منطقی مستحکمی با عبارت جستجو شده داشته باشد. چنین محتوایی احتمالا شامل طیفی از معانی و مفاهیم مرتبط با موضوع مورد جستجو است. حجم قابل توجهی دارد و حاوی کلمات کلیدی نیز هست.
محتوای مرتبط Relevant Content
به نتیجه جستجوی زیر به دنبال عبارت «ماشین خوب و ارزان» توجه کنید:
در این جستجو، مقاله رتبه اول در سایت مربوطه شامل ۱۵۰۰ کلمه و سیزده ۱۳ تصویر با کیفیت مرتبط با عنوان و همچنین مقاله رتبه دوم در سایت مربوطه شامل ۳۵۰۰ کلمه و چهارده ۱۴ تصویر مرتبط با کیفیت قابل قبول و مرتبط با عنوان مقاله است. چنین مقالهای بخش قابل توجهی از نیازهای کاربری که به دنبال موضوع و عنوان مورد جستجو میگردد را پوشش میدهد.
چنین محتوایی که پاسخگوی نیازهای واقعی کاربران خود باشد، بخش مهمی از فاکتورهای موثر در رتبه سایت را به خوبی رعایت کرده است. محتوای وبسایت باید تاکید بر زبان رایج کاربران خود داشته باشد. این به این معنی است که محتوایی تشریحی که با زبان قابل فهم و در حجم قابل توجه نوشته شده باشد در رقابت با محتوایی که تاکید بر تکرار کلمات کلیدی فراوان دارد برنده است.
محتوا، خود بر طیفی از دیگر فاکتورهای موثر در رتبه سایت در گوگل تاثیرگذار است. به عنوان مثال فاکتورهایی نظیر نرخ پرش Bounce Rate و نرخ کلیک Click Through Rate به کمیت و کیفیت محتوا بستگی شدید دارد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، محتوایی که منتشر میکنید، باید هم جامع و کامل و هم مرتبط و پاسخگوی نیازهای کاربران و مخاطبان شما باشد.
اگر به دنبال توسعه محتوایی حرفهای با بالاترین اثربخشی ممکن هستید، این سه نکته را از طرف من همیشه در ذهن داشته باشید:
- محتوای گذشته را بررسی کنید و اگر کم حجم است یا تنها بر کلمات کلیدی متمرکز است آن را اصلاح کنید.
- از کمیت بکاهید و بر کیفیت و جزئیات بیفزایید. در آینده نزدیک، اعتبار تنها برای مقالات با کیفیت و جامع است.
- بر روی اعتبار موضوعی Topical Authority مقالات خود وقت صرف کنید. این یک سرمایهگذاری پرسود است.
بک لینک Backlink های معتبر
بک لینک ها تا سالهای متمادی جزء لاینفک فاکتورهای موثر در رتبه سایت باقی خواهند ماند. گرچه با گذشت زمان، گوگل درک دقیقتری از بک لینکهای با کیفیت و بی کیفیت پیدا کرده است و در تمایز بین این دو گروه موفقتر عمل میکند. تعداد بالای لینکهای ورودی Follow همچنان یک پارامتر موثر است، البته تنها در صورتی که از مراجع معتبر باشد.
یک سیاست پایدار و قابل اطمینان برای ایجاد بک لینک، توسعه محتوای درجه ۱ و کاربر پسند است. چنین محتوایی به مرور زمان مخاطبان بیشماری جذب خواهد کرد که محتوای شما را با ایجاد بک لینک های داوطلبانه، به دیگران معرفی خواهند کرد. اگر این بک لینکها از وبسایتهای فعال در حوزه مشابه و مرتبط با حوزه فعالیت شما ایجاد شود، گوگل اعتبار بسیار بیشتری برای آن قائل است.
در صورتی که محتوای شما، تعداد زیادی از این بک لینکها جذب کند، فاکتورهای موثر در رتبه سایت را به خوبی با رعایت این سه نکته گرد هم آوردهاید:
- تعداد بک لینک (کمیت)
- اعتبار بک لینک (کیفیت)
- تنوع و گوناگونی بک لینک
راههای متفاوتی برای ایجاد بک لینک وجود دارد، ولی همه این راهها نهایتا، زیرمجموعهای از بازاریابی محتوا محسوب میشوند. بازاریابی محتوا به شکل خلاصه شامل دو مرحله است:
- توسعه محتوای با کیفیت
- ترویج و معرفی این محتوا به جامعه مخاطبان
اگر محتوای با کیفیت برای شما هم یک ترجیح است، پیشنهاد میکنم از این دو مقاله به راحتی نگذرید:
در زمینه ایجاد بک لینک سه توصیه برای شما دارم که رعایت آن تأثیر چشمگیری بر ارتقای رتبه وبسایت تان خواهد داشت:
- در مورد کمیت و کیفیت لینکهای ورودی به محتوای خود با استفاده از ابزارهای بررسی بک لینک کاوش و تحقیق کنید.
- بک لینکهای جدید را از وبسایتهای معتبر و خوش رتبه درخواست کنید و در این زمینه سر کیسه را کمی شل کنید.
- بک لینکهایی که اسپم هستند را از لیست خود به هر قیمتی که شده حذف کنید. اگر مضر نباشند، فایدهای نخواهند داشت.
ترجیح بر نسخه موبایل در طراحی تجربه کاربری
یکی از اتفاقات مهم و مطرح در حوزه سئو، مهاجرت و ترجیح گوگل به سمت ایندکس کردن نسخههای خاص موبایل بود. ارائه نمایه جدید Mobile First Index نیز در همین راستا است. این نسخهها برای استفاده از وسایل دیجیتال همراه نظیر تلفنهای همراه هوشمند و تبلتها بهینه شدهاند. این به این معنی است که گوگل ابتدا نسخه موبایل یک صفحه وب را در صورت وجود ایندکس خواهد کرد. در صورتیکه نسخه موبایل موجود نباشد، ایندکس بر روی نسخه دسکتاپ انجام میشود.
از این رو، بهینهسازی برای موبایل، یکی از مهمترین فاکتورهای موثر در رتبه سایت در گوگل است. بخش عمده وبسایتهای برتر در نتایج جستجو، این فاکتور را به شکل کامل رعایت میکنند و این در رقابت سخت بین وبسایتها تبدیل به یک الزام شده است.
بسیار مهم است که محتوای شما در عین حال که برای موبایل بهینه شده است، متناظر با نسخه کامل دسکتاپ باشد. این ممکن است شامل بریدن بخشهای زاید تصاویر، سایدبارهای مزاحم و فوترها و هدرهای حجیم باشد. همچنین ابزارهای کاربردی ولی دست و پاگیری که در نسخه دسکتاپ به خوبی عمل میکنند ممکن است در نسخه موبایل مزاحمت زیادی ایجاد کنند.
طبق آمار منتشر شده توسط گوگل، تا سال ۱۳۹۶ قریب به ۸۵٪ از وبسایتها، معیارهای اولیه گوگل برای نسخه موبایل Mobile Friendly را به خوبی رعایت میکنند. اکنون زمان آن فرا رسیده است تا ارتقای کیفی بر روی نسخه موبایل خود اعمال کنید تا همچنان در این رقابت تنگاتنگ برنده باشید. به این منظور باید به سمت ترجیح نسخه موبایل Mobile First حرکت کنید. الزامات موبایل فرست کمی بیشتر و سخت گیرانه تر از پیاده سازی یک نسخه موبایل Mobile Friendly است.
توصیه گوگل و معیار پیج اسپید Page Speed
اگر در حال توسعه نسخه جداگانه برای موبایل هستید، توصیه اکید گوگل به شما عدم انتشار تا قطعی شدن نسخه کامل است. انتشار یک نسخه در حال تکمیل و ناقص میتواند لطمه جدی به رتبه شما در گوگل وارد کند. به این منظور از نسخه دسکتاپ وبسایت خود استفاده کنید و اجازه دهید تا کار توسعه نسخه موبایل تکمیل شود. سپس آن را منتشر کنید.
معیار پیج اسپید گوگل Google Page Speed یک فاکتور کلیدی دیگر است که ارتباط زیادی با تجربه کاربری دارد. نسخه دسکتاپ یک صفحه وب باید در کمتر از ۳ ثانیه بارگذاری شود. این عدد در مورد نسخه موبایل تنها ۲ ثانیه است.
اگر به دنبال بهینهسازی تجربهکاربری وبسایت خود هستید، چهار پیشنهاد فوق العاده برای شما دارم:
- از کنسول جستجوی گوگل استفاده کرده و وضعیت نسخه موبایل وبسایت خود را شناسایی کرده و بهبود دهید.
- از ابزار تست پیاده سازی دادههای ساختار یافته گوگل استفاده کرده و وضعیت دادههای ساختار یافته وبسایت خود را در هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل بررسی کنید.
- با استفاده از ابزار تست ربات گوگل، مطمئن شوید که گوگل به نسخه موبایل وبسایت شما دسترسی دارد.
- شاخص پیج اسپید Page Speed وبسایت خود را با کمک ابزار Page Speed Insights گوگل اندازهگیری کنید.
دیگر فاکتورهای موثر در رتبه سایت
فاکتورهای زیاد دیگری هستند که میتوانند نقش موثری در رتبه وبسایت شما ایفا کنند. مهمترین این فاکتورها به شکل خلاصه شامل موارد زیر هستند:
رمزگذاری
ارتباط معناداری بین نتایج برتر جستجوی گوگل و وبسایتهای HTTPS برقرار است. تا سال ۱۳۹۶ بیش از ۴۵٪ وبسایتهایی که در نتایج صفحه اول گوگل قرار گرفتهاند، از پروتکل HTTPS برای رمزگذاری Encryption اطلاعات استفاده کردهاند. این مقدار تا سال ۱۳۹۵ تنها ۱۲٪ بود. گوگل رسما تایید کرده است که وبسایتهایی که از HTTPS به شکل صحیح استفاده کردهاند، از موارد متناظری که از این پروتکل استفاده نکردهاند رتبه بهتری خواهند گرفت. همچنین وبسایتهایی که از پروتکل HTTPS استفاده نکردهاند در نسخههای جدید مرورگر اینترنتی گوگل کروم Google Chrome به عنوان وبسایت غیر ایمن به کاربر نشان داده میشوند.
هدینگ و تیتر H1 و H2
با گذشت زمان، صفحات وب بیشتری از تیترهای H1 و H2 در کد منبع استفاده میکنند. بر مبنای نتایج پژوهشهای انجام شده، ارتباط معناداری بین تعداد وبسایتهایی که از این تیترها استفاده کردهاند، با وبسایتهایی که در نتایج صفحه اول جستجوی گوگل قرار گرفتهاند وجود دارد.
متن لینک در بک لینک
متن بک لینک منطبق با عنوان و محتوای صفحه لینک شده در وبسایت شما، منجر به ارتقای چشمگیر در رتبه صفحه خواهد شد. البته در صورتی که لینک تبلیغاتی، غیر طبیعی، و در مبدأ نادرستی قرار گرفته باشد، منجر به جریمه در الگوریتم پنگوئن گوگل خواهد شد. سعی کنید لینکهای ارگانیک و واقعی با متن لینک دقیق و صحیح داشته باشید و از روشهای آمیخته با تقلب در این زمینه اجتناب کنید.
محتوای حائل
گوگل در رویکرد جدید خود، برای صفحاتی که محتوای حائل به شکل پاپ آپ Popup Intrusive Interstitial یا دکمههای CTA بر روی محتوای اصلی صفحه قرار میدهند و کاربر را ملزم به مشاهده و برقراری ارتباط با آن میکنند، جریمههایی در نظر گرفته است. استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد.
اگر به دنبال بهینهسازی این فاکتورها در وبسایت خود هستید، پیشنهادهای زیر را به کار ببندید:
- قابلیت رمزنگاری با پروتکل HTTPS را در وبسایت خود فعال کنید. به این منظور باید با سرویسدهنده هاستینگ خود تماس بگیرید
- از تیترهای H1 و H2 و ترجیحا H3 در متن و ساختار قالب مطالب وبسایت خود استفاده کنید. به این منظور باید با طراح و توسعه دهنده کد وبسایت اینترنتی خود تماس بگیرید.
- مطمئن شوید که متن لینک در بک لینکهای ورودی به صفحات وبسایت شما مرتبط و متنوع هستند. همه جا از یک متن واحد متمرکز بر برندینگ خود استفاده نکنید.
- تمامی حائلهای مزاحم و پاپآپهای تبلیغاتی که مابین محتوای اصلی و کاربر قرار میگیرند و وی را ملزم به انجام کاری ناخواسته میکنند حذف کنید.
نتیجهگیری
سئو و بهینهسازی رتبه وبسایت برای موتورهای جستجوگر شامل طیف وسیعی از پارامترها و عوامل است که به مرور زمان تغییر میکنند. فاکتورهای موثر در رتبه سایت از دید گوگل طی سالیان مختلف دستخوش تغییرات متنوعی شده است. تمرکز گوگل طی این سالها بر محتوای ناب و دست اول کاربرپسند است که به خوبی وارد جزئیات موضوع شده باشد. بکلینک از وبسایتهای معتبر با استفاده از متن لینک غیر تکراری که منطبق بر محتوای صفحه لینک شده باشد، منجر به ارتقای چشمگیر رتبه در موتورهای جستجوگر خواهد شد. ترجیح بر نسخه موبایل یا موبایل اول Mobile-First یک رویکرد جدید الزامی برای وبسایتهایی است که به دنبال ارتقای جدی رتبه در موتورهای جستجوگر هستند. در این میان سرعت بارگذاری وبسایت از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اگر به دنبال ارتقای دائمی و پایدار رتبه وبسایت خود در موتور جستجوی گوگل هستید، با بوک مارک کردن آدرس این صفحه، میتوانید از مطالب به روز و ارشمند وی سئو استفاده کنید. من پیمان محمدپور هستم و امیدوارم به زودی با مطالب کاربری مفیدتری در کنار شما به ارتقای رتبه وبسایت تان کمک کنم.