مقدمات سئو ، راهنمای مقدماتی بهینه سازی موتور جستجو (قسمت دوم : کسب رتبه خوب )
برای کسب رتبه خوب چه باید بکنید؟ این سوالی است که هر صاحب وبسایتی با آن روبهرو شده است. برای پاسخ به این پرسش با ما همراه باشید.
کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو
مطمئن شدن از این که وبسایت شما توسط یک موتور جستجو ایندکس شده یا خیر، کار دشواری نیست. اما حصول اطمینان از اینکه همراه کلمات کلیدی خاصی لیست شده باشد، نیاز به مهارت دارد. موتورهای جستجو هنگام تصمیمگیری برای رتبهبندی به چهار چیز توجه میکنند: رتبه، اعتبار، ارتباط و مسائل فنی.
رتبه
رتبه در واقع جایگاهی است که وبسایت شما برای جستجوهای مشخص، در صفحه نتایج SERP اشغال میکند. رتبهی شما شاخصی است که میزان ارتباط سایتتان به عبارت مورد جستجو و مقدار اعتبار آن را تعیین میکند. فاکتورهای موثر در رتبه سایت در گوگل بسیار گسترده و متنوع هستند.
توصیه میکنیم به طور منظم رتبهی وبسایت خود و موقعیتهای آن در صفحات SERP را چک کنید تا بررسی کنید که آیا اقدامات سئوی شما موثر است یا خیر. اما از آنجا که فاکتورهای بسیاری وجود دارند که نمیتوانید بر روی آنها تاثیر بگذارید، نباید بابت رتبهبندی نگران باشید. گاهی جایگاه شما ۵-۱ پله تغییر میکند و این کاملاً طبیعی است. اما اگر بتوانید وبسایت خود را طوری مدیریت کنید که به ۱۰، ۲۰ و یا ۳۰ رتبه بالاتر برسید، باید به خودتان افتخار کنید.
اعتبار
همانطورکه در قسمت اول مقدمات سئو در بخش «موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟» توضیح داده شد، موتورهای جستجو قدرت و اعتبار محتوای یک سایت را با استفاده از فاکتورهایی مانند نوع و کیفیت لینکهای ورودی از وبسایتهای دیگر تعیین میکنند. هرچند تعداد زیادی از لینکهای ورودی لزوماً منجر به کسب رتبه خوب نمیشوند. بنابراین، موتورهای جستجو اعتبار سایتهایی که به شما لینک میدهند، متن لینک، و Anchor text مورد استفاده را نیز چک میکنند. فاکتور کلیدی دیگر در تعیین میزان اعتبار، عمر دامین شماست. معمولاً سایتهای قدیمیتر اعتبار بیشتری دارند.
از جمله فاکتورهای بررسی اعتبار یک وبسایت، موز رنک MozRank، اعتبار دامنه Domain Authority و اعتبار صفحه Page Authority است.
ارتباط
ارتباط یکی از مهمترین فاکتورهای کسب رتبه خوب است. موتورهای جستجو نه تنها تشخیص میدهند که شما از کلمات کلیدی خاص استفاده میکنید، بلکه به دنبال نشانههایی میگردند که میزان ارتباط محتوای شما به یک مورد جستجوی خاص را نشان میدهد. آنها علاوه بر متن واقعی صفحات وب شما، ساختار صفحات، استفاده از کلمات کلیدی در URL، فرمت صفحه (مانند استفاده از فونت Bold)، و کیوردهایی که در عنوان یا متن اصلی ظاهر شدهاند را نیز چک میکنند.
کاری که توسط موتورهای جستجو انجام میشود بسیار پیچیده است، زیرا در نهایت، آنها قصد دارند به نوعی مانند انسان فکر کنند.
در حال حاضر گوگل بینهایت پیشرفته است و به حدود ۱۵% از موارد جستجو به کمک هوش مصنوعی پاسخ میدهد. این هوش مصنوعی Rankbrain نامیده میشود و شامل الگوریتمهای یادگیری ماشینی است. این واقعیت که موتورهای جستجو در حال هوشمندتر شدن هستند، عواقب عملی بسیاری برای سئو دارد.
به همین دلیل، تغییر محتوای وبسایت برای کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو ممکن است وسوسهکننده به نظر برسد. با این حال، در نهایت انرژی بیشتری صرف خواهید کرد تا محتوای مرتبط و منسجمتری تولید و بازدیدکنندگان هدف (و مشتریان بالقوه) خود را جذب کنید. هرچه موتورهای جستجو بهتر شوند، محتوای شما نیز باید باکیفیتتر و خاصتر باشد.
مفهوم و تئوری Long-Tail
برای کسب رتبه خوب به وسیلهی محتوای سایتتان در SERP، باید مسیر «حداقل مقاومت» را انتخاب کنید.
اگرچه منطقی به نظر میرسد که در ابتدا برای کسب رتبه خوب ، سعی کنید از عبارات و کلمات کلیدی پرترافیک استفاده کنید، اما احتمالاً این کار منجر به از دست رفتن منابع و ناامیدی بسیار خواهد شد. علاوه بر این، ترافیکی که از یک کلیدواژهی بسیار رقابتی دریافت خواهید کرد، احتمالاً بیکیفیت خواهد بود. میتوان میزان رقابت پذیری یک کلیدواژه را با استفاده از ابزارهای بررسی کلمه کلیدی فهمید.
تعداد عبارات مورد جستجوی خاص و منحصر بفرد بسیار بیشتر از عبارات عمومی است. اگر ترافیک موتورهای جستجو برای محبوبترین کلمات کلیدی را درنظر بگیرید، تعداد آن به مقدار کلمات کلیدی niche منحصربفرد حتی نزدیک نیز نمیشود. این مفهوم با عنوان تئوری لانگ تیل یا دمدراز شناخته میشود.
انتخاب کلمات کلیدی درست، همیشه آسان نیست. برای مثال اگر شما کفش میفروشید، احتمالاً تمایل دارید وبسایتتان برای عبارت «فروشکاه کفش» (یک عبارت Head) رتبه بگیرد. حال آن که اگر چندین صفحه از وبسایتتان را برای یک جفت کفش خاص بهینه کنید، رتبهی بسیار موفقتری برای این کلمه کلیدی niche کسب خواهید کرد.
یک مثال خوب «کفش تنیس زیپ دار قرمز» (یک کلمه کلیدی لانگ تیل ) است. البته تعداد افرادی که برای یک کلمه کلیدی دم دراز Long Tail سرچ میکنند کمتر از کسانی خواهد بود که به دنبال «فروشگاه کفش» میگردند. با این حال، میتوانید تقریباً مطمئن باشید که همین تعداد افراد کم به مراحل بعدی قیف فروش شما رفتهاند و نسبت به کسانی که عبارت «فروشگاه کفش» را سرچ میکنند، تمایل بیشتری به خرید محصولات شما دارند.
چرا که کلمات کلیدی لانگ تیل موثرترند. آنها افرادی را که میخواهند کاری انجام دهند، یا دنبال اطلاعات خاصی مانند راهنما یا خدماتی که مشکلشان را حل کند میگردند، هدف قرار میدهند. اگر وبسایتتان را برای کلمات کلیدی دنبالهدار Long Tail بهینه کنید، منافع آن را درو خواهید کرد! و متوجه میشوید کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو، به دست آوردن ترافیک با کیفیت و تبدیل کردن این ترافیک به مشتری کار آسانی است.
محتوا پادشاه است !
همه با عبارت «محتوا پادشاه است» آشنایی دارند. بدون محتوای فاخر، کسب رتبه خوب با کلمات کلیدی خاص و هدایت ترافیک به سایتتان دشوار خواهد بود.
اگر محتوای شما نتواند برای کاربرانتان هیچ گونه ارزش افزوده ایجاد و یا آنها را جذب کند، در یافتن رهبران و یا مشتریان نیز کمک کننده نخواهد بود. پیشبینی اینکه مردم چگونه سرچ میکنند و از کدام کلیدواژهها استفاده میکنند، غیرممکن است. بنابراین، توصیه میشود محتوایی تولید کنید که به طور کامل نیاز کاربران را برآورده کند. منظور فقط کمیت (حجم زیادی از متن) نیست، بلکه هدف بیشتر، میزان ارتباط محتوا با پتانسیل جستجوهاست.
برای مثال، به سؤالات بالقوه در مورد پیشنهادات خود فکر کرده و سپس سعی کنید بسیار مختصر و تا حدی که لازم است، با محتوای خود، به آن پرسشها پاسخ دهید. محتواهایی منحصربفرد تولید کنید که در هیچ جای دیگری به صورت آنلاین یافت نمیشوند. بدین ترتیب میتوانید احتمال موفقیت وب سایت خود برای کسب رتبه خوب را بهبود ببخشید.
همانطور که میدانید موتورهای جستجو هوشمند هستند. بنابراین اگر چندین صفحهی وب در مورد یک موضوع مشترک ایجاد کنید، فقط وقتتان را تلف کردهاید.
به جای آن باید روی یک صفحهی وب تمرکز کنید. هنگامی که محتوا تولید میکنید، راههای بسیاری وجود دارد که میتوانید حضور آنلاین خود را توسعه دهید و شانسهای رتبه گرفتنتان را بدون تکرار در فرآیند، بهبود ببخشید:
صفحه نخست: از وبسایت خود برای برقراری ارتباط گزاره ارزش و پیامهای عمومی بازاریابی خود (که با عنوان «پیامهای سطح بالا» شناخته میشود) استفاده کنید. گزاره ارزش یا value proposition ، در بازاریابی به معنای نوآوری، خدمات یا ویژگیهایی است که باعث میشوند شرکت یا محصولی برای مشتریان جذاب باشد.
اگر تنها یک صفحه وجود داشته باشد که باید برای کلمات کلیدی عمومی بهینه شود، آن صفحه، صفحهی نخست وبسایت شماست.
صفحات مربوط به محصول/خدمات: اگر محصولات یا خدماتی را میفروشید، برای هر سرویس یا محصول صفحهی جداگانهای ایجاد کنید.
پایگاه دانش: به کاربرانتان اجازهی دسترسی به صفحهای را بدهید که در آن به آنها ارزش افزوده یا اطلاعات اضافی در مورد موضوعات و مباحث خود ارائه میدهید. مثلاً در این صفحه میتوانید طرحهای گرافیکی و تعدادی ای بوک (کتاب الکترونیکی) قرار دهید.
بلاگ: بلاگنویسی یک روش بسیار عالی است که به راحتی با تولید محتواهای جدید و مرتبط میتوانید آپدیت بمانید. از آنجا که ایجاد هر بلاگ یا پست جدید موجب ارائهی صفحهی وب تازهای میشود، بلاگنویسی منظم (حداقل یکبار در هفته) میتواند پیامدهای مشخصی برای سئو داشته باشد.
نکات عملی: چه چیزی باعث محتوای خوب میشود؟
- به کاربران خود، ارزش افزودهی واقعی بدهید. سعی کنید محتوایی آماده کنید که هیچ وبسایت دیگری تا به حال روی آن موضوع کار نکرده است.
- مطمئن شوید که متن خود را تنها با اضافه کردن کلمات کلیدی بسیار زیاد، بهینه نکرده باشید. در عوض سعی کنید متنی را پیریزی کنید که در ده سایت برتر صفحات SERP تکرار میشود.
- به خاطر داشته باشید که محتوای شما باید «جامع» باشد. یعنی باید موضوع را به طور کامل پوشش دهد و شکلهای متفاوتی از طرحهای گرافیکی، تصاویر و ویدئوها را شامل شود. یعنی میتوانید با بکارگیری کمی خلاقیت از انواع مختلف محتوا استفاده کنید.
- هنگام تولید یک متن به خاطر داشته باشید که کاربران وب تمایل دارند خیلی سریع به اطلاعات دست یابند. بنابراین، فقط تا حدی که لازم است و به صورت مختصر به جزئیات بپردازید. برای مثال، از عبارات طولانی بپرهیزید، متن خود را به پاراگرافهای کوتاه تقسیم کنید، از تصاویر، سرفصلها و بالت پوینت (آیتمهایی که با گلولههایی در ابتدای خود، لیست میشوند) استفاده کنید.
- به ترکیب متون خود دقت کنید. این کار باعث میشود کاربران بهتر جذب محتوا شوند.
چگونه یک استراتژی سئو را توسعه دهید؟
اگر روی استراتژی سئو کار میکنید، باید آن را به دو بخش تقسیم کنید: سئو on page و سئو off page . سئو آن پیج یا وابسته به سایت، به مجموعه اقداماتی اطلاق میشود که شما از طریق آنها میتوانید روی سایت شخصی خود اثر بگذارید. این اقدامات موجب میشوند موتورهای جستجو راحتتر وبسایت شما را پیدا و ایندکس و همچنین محتوای آن را درک و طبقهبندی نمایند.
سئو آف پیج ، مسائلی که خارج از سایت شما هستند را پوشش میدهد و از جریان لینکهای ورودی باکیفیت به سایت شما اطمینان حاصل میکند. ابتدا با on-page SEO شروع کنید.
در این مقاله با فاکتورهای کسب رتبه خوب آشنا شدید. در مقاله آتی به سئو On page خواهیم پرداخت. با وی سئو همراه باشید.