توضیحات متا Meta Description چیست ؟
توضیحات متا ، HTML هایی هستند که در مورد صفحات وب توضیحات مختصری ارائه میدهند. این توضیحات میتواند حداقل یک جمله و حداکثر یک پاراگراف کوتاه باشد. و در صفحه نتایج موتورهای جستجو SERP ، زیر لینکهای آبی قابل کلیک نمایش داده میشود. اگرچه ممکن است گوگل گاهی بر مبنای تقاضای مشتریان، توضیحات متا را از بخش دیگری از صفحه انتخاب کند و به جای آنچه قبلاً خودتان انتخاب کرده بودید، نشان بدهد. گوگل این کار را برای پاسخگویی بهتر به مشتریان انجام میدهد.
مثال:
نمونه کد:
<head>
<meta name="description" content="This is an example of a meta description. This will often show up in search results.">
</head>
طول بهینه توضیحات متا
توضیحات متا میتواند هر طولی داشته باشد ولی به طور کلی، گوگل اسنیپت ها را تا حدود ۳۰۰ کاراکتر نمایش میدهد و مابقی کاراکترها را حذف میکند. آخرین تغییر طول اسنیپت در دسامبر ۲۰۱۷ صورت گرفته است و قبل از آن توضیحات متا حدود ۱۶۰ کاراکتر داشت. نکته مهم برای توضیحات متا: طول آن باید به اندازهای باشد که موضوع را به طور مناسب توصیف کند. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم از ۵۰ تا ۳۰۰ کاراکتر استفاده کنید. همیشه به خاطر داشته باشید داشته باشید که واژه «بهینه» در این تعریف میتواند بر حسب شرایط مختلف تغییر کند، و هدف اصلی شما باید ایجاد ارزش و دریافت کلیکهای بیشتر باشد.
فرمت بهینه توضیحات متا
تگ های توضیح متا به رتبهبندیهای موتور جستجو مرتبط نیستند. با این حال، در به دست آوردن کلیک کاربران از صفحات SERP بینهایت مهم و موثر هستند. همین پاراگرافهای کوتاه فرصتی برای وبمسترها هستند تا بتوانند محتوای خود را به جستجو کنندگان تبلیغ کنند. و جستجو کنندگان نیز این فرصت را دارند که تصمیم بگیرند آیا محتوا به آنچه جستجو کردهاند مرتبط است؟ و آیا اطلاعات موردنظر آنها را داراست؟
توضیحات متای یک صفحه باید حتماً با زیرکی کلمه کلیدی هدف آن صفحه را پوشش دهد. اما باید توضیحاتی متقاعدکننده، که کاربر مشتاق باشد روی آن کلیک کند، نیز ایجاد کند. در این مرحل توجه به دو نکته بسیار مهم است: اولاً این توضیحات باید مستقیماً به مطالب صفحه مرتبط باشد، ثانیاً توضیحات متا هر صفحه باید با توضیحات صفحات دیگر متفاوت و به نوعی یکتا باشد.
فاکتورهای رتبهبندی گوگل
گوگل در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که هم توضیحات متا و هم کلمات کلیدی متا در الگوریتم رتبهبندی گوگل برای جستجوی وب تاثیرگذار نیستند.
با این حال، توضیحات متا میتواند بر روی CTR در گوگل تاثیر بگذارد و بدین ترتیب بر توانایی رتبهگیری صفحه اثر مثبت داشته باشد. CTR یا Click-to-Rate نسبت تعداد کلیکها بر روی یک لینک خاص، به تعداد دفعاتی است که آن لینک به کاربران نمایش داده میشود.
به همین دلیل، برای رسیدن به این مهم باید بر روی توضیحات متا وقت و تلاش بیشتری صرف کنید.
بهترین تمرینات سئو
کپی تبلیغات متقاعد کننده بنویسید
تگ توضیحات متا در کپی تبلیغات کاربرد فراوانی دارد. که میتواند خوانندگان را از SERP به سوی وبسایت هدایت کند. به همین دلیل یک بخش قابل رویت و بسیار مهم از بازاریابی اینترنتی است. نوشتن توضیحات متا متقاعد کننده و خوانا با استفاده از کلمات کلیدی مهم، میتواند بر CTR بر صفحه مورد نظر بسیار موثر باشد.
اگر میخواهید CTR را در موتورهای جستجوگر به حداکثر برسانید، حتماً باید توجه داشته باشید گوگل و سایر موتورهای جستجو، هنگام جستجوی کاربران کلمات کلیدی ای که با مورد جستجوی آنهای همخوانی داشته باشد، در توضیحات شما درشتتر bold نشان میدهند. درشتتر نشان دادن یک نوشته، به صورت ناخودآگاه چشمان کاربر را به سمت مطلب شما میکشاند. در نتیجه تا جایی که امکان دارد، باید توضیحات متا خود را بر مبنای شرایط و قوانین موتورهای جستجوگر تنظیم و به معیارهای آنها نزدیک کنید.
از تگ های توضیحات متا تکراری استفاده نکنید
همانند تگ های عنوان، بسیار مهم است که توضیحات متا، که در صفحات سایت شما استفاده میشوند، نیز یکتا باشند و تکراری نباشند. رعایت نکردن این مسئله و قانون میتواند بیزنس شما را با خطر جدی روبرو کند. همچنین ممکن است در نتایج SERP چنین مشکلی برایتان پیش بیاید:
یک راه مهم و کاربردی برای جلوگیری از تکراری شدن توضیحات متا ، پیاده سازی یک روش دینامیک و برنامهریزی شده برای ایجاد توضیحات منحصربفرد میباشد. با این روش میتوان به صورت اتوماتیک توضیحاتی یکتا برای صفحات تهیه کرد. اگرچه هیچ جایگزینی برای توضیحات اورجینالی که برای هر صفحه مینویسید وجود ندارد.
هیچ وقت از علامت نقل قول دوتایی استفاده نکنید
هر باری که در HTML توضیحات متا از علامت نقل قول «» استفاده میکنید، هنگام نمایش آن در SERP ، گوگل از همان نقطهای که از این علامت استفاده کردهاید، نوشته را قطع میکند. برای جلوگیری از این اتفاق، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید پاک کردن تمامی کاراکترهای غیر الفبایی از توضیحات متا است. حال اگر در جایی از نوشتهتان استفاده از علامت نقل قول ضروری است، میتوانید به جای دوبار استفاده از علامت نقلقول، از نهاد HTML استفاده کنید. با این ترفند دیگر مطلب شما در SERP قطع نمیشود.
گاهی ننوشتن توضیحات متا اشکالی ندارد
اگرچه منطق متعارف میگوید اغلب نوشتن یک توضیحات متا ی خوب هوشمندانهتر از این است که به موتورها اجازه دهیم یک صفحه وب داده شده را خراب کنند. اما همیشه اینطور نیست. حال اگر میخواهید بدانید آیا باید خودتان توضیحات متا را بنویسید یا خیر، از قوانین سرانگشتی زیر استفاده کنید:
اگر صفحه برای یک تا سه اصطلاح یا عبارت پرجستجو هدف گذاری شده باشد، توضیحات متا ی خودتان را بنویسید، فقط این نکته را در نوشتن توضیحات متا رعایت کنید: سعی کنید نوشتهتان همان عبارات هدفی را که کاربران استفاده میکنند، در برداشته باشد.
اگر صفحهتان ترافیک لانگ تیل (سه یا بیش از سه کلمه کلیدی) را مورد هدف قرار داده است، بهتر و هوشمندانهتر این است که به موتورها اجازه دهید خودشان توضیحات متا را پر کنند. دلیلش هم ساده است: وقتی که موتورهای جستجوگر توضیحات متا را به سمت خود میکشند، همیشه کلمات کلیدی و عبارات دیگری که کاربران بیشتر جستجو کردهاند را نمایش میدهند. اگر یک وبمستر توضیحات متا را در کد صفحه نوشته باشد، وابسته به مورد جستجو، آنچه برای نوشتن انتخاب میکند، میتواند واقعاً از میزان ارتباطی که موتورها به صورت طبیعی ایجاد میکنند، بکاهد.
اگر مایلید در رابطه با تئوری لانگ تیل long-tail بیشتر بدانید، به مقاله کسب رتبه خوب مراجعه نمایید.
یک هشدار برای نادیده گرفتن عمدی تگهای توضیحات متا: یک نکته مهم را در ذهن داشته باشید، شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک عموماً از تگهای توضیحات متای صفحات به جای توضیحاتی که در هنگام اشتراکگذاری روی سایتشان استفاده میشود، استفاده میکنند. بدون توضیحات متاتگ، سایتهای اشتراکگذاری اجتماعی اولین متنی که پیدا کنند را قرار میدهند. بسته به اولین متن صفحه شما، ممکن است افرادی که از طریق شبکهی اشتراکگذاری اجتماعی با محتوای شما تعامل دارند، با تجربه کاربری خوبی مواجه نشوند.
حواستان باشد، موتورهای جستجو همیشه از توضیحات متا ی شما استفاده نمیکنند
در بعضی موارد ممکن است موتورهای جستجو توضیحات متایی که توسط وبمستر در HTML صفحه مشخص شده است را قبول نکنند. نمیتوان گفت این مشکل دقیقاً کی اتفاق میافتد، اما میتوان گفت اصولاً زمانی این اتفاق میفتد که گوگل خیال کند این توضیحات متا نمیتواند به طور کامل مفید باشد و یا پاسخ پرسشهای کاربران را بدهد. اگر این مشکل ایجاد شود گوگل اسنیپتی را که مطابقت بیشتری با پرسشهای کاربران داشته باشد، انتخاب میکند.
امیدوارم مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد.
با ما همراه باشید.
2 thoughts on “توضیحات متا Meta Description چیست ؟”
سلام به نظر شما مشکل این ارور چی هست و چه کار باید بکنم تا حل بشه
ممنون از مقاله کامل تون
خواهش میکنم، ممنون از شما.
منظور از Duplicate meta descriptions، توضیحات متای تکراری هست. meta description هر صفحه باید یونیک باشه.