تغییر طول اسنیپت در گوگل و اثرات آن
احتمالاً متوجه تغییر طول اسنیپت شدهاید! اسنیپت توضیحی است که زیر آدرس URL در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود.
گوگل در روزهای پایانی سال ۲۰۱۷ اسنیپت نتایج جستجو را طولانیتر کرد. قبلاً حدود ۱۶۰ کاراکتر در اسنیپت نمایش داده میشد، در حال حاضر این تعداد میتواند خیلی بیشتر باشد. و ما تحقیق کردیم که تغییر طول اسنیپت برای صاحبان سایت به چه معناست.
در حال حاضر اسنیپت میتواند تا ۳۲۰ کاراکتر و حتی در بعضی موارد نادر، بیشتر از این تعداد باشد.
نسخهی .Yoast SEO 6.0 متناسب با تغییر طول اسنیپت
افزونهی یوست سئو ( Yoast SEO ) نیز آپدیت و نسخهی Yoast SEO 6.0 ارائه شده است که تغییر طول اسنیپت در آن لحاظ شده و تعداد کاراکترهای توضیحات متا برای آن به ۳۲۰ کاراکتر رسیده است. بنابراین چراغ سبز یوست سئو نسبت به نسخههای قبلی متفاوت عمل خواهد کرد. از امروز، اگر طول توضیحات متا ی شما از ۳۲۰ کاراکتر فراتر برود، یوست سئو تنها یک چراغ نارنجی به شما خواهد داد.
چه چیزی در نتایج جستجو تغییر کرده است ؟
الان اسنیپت های نتایج جستجو بسیار بلندتر هستند. این تغییر طول اسنیپت تا حد زیادی غیرمنتظره بود، اما انکارنشدنی است، در حال حاضر جستجو برای عبارت « توضیحات متا چیست ؟ » به این شکل نمایش داده میشود :
همانطورکه مشاهده میکنید در حال حاضر اسنیپت ویژه دقیقاً مشابه اسنیپت عادی پست بلاگ است. هر پست یک توضیحات متا دارد که خیلی کوتاهتر است، اما گوگل یک پاراگراف از صفحه را به صورت رندوم انتخاب کرده و به جای آن نمایش میدهد تا ۳۲۰ کاراکتر پر شود.
فرضیهی ما از واقعیت تغییر طول اسنیپت
البته این اسنیپت اصلاً رندوم نیست. صراحتاً این پاراگراف برای رتبهبندی در اسنیپت ویژه بهینه سازی شده است. در واقع، برای آن مورد جستجوی خاص و برخی موارد بسیار مشابه بهینه شده است. تقریباً تمام صفحاتی که برای اسنیپت های ویژه بهینه شدهاند، الان آن اسنیپت های ویژه را به عنوان اسنیپت عادی در نتایج جستجو نیز نمایش میدهند.
فرضیهی ما ساده است : گوگل « پاراگراف اصلی » را برای یک مورد جستجوی خاص از یک مقاله میگیرد. و سپس آن پاراگراف را به عنوان اسنیپت نمایش میدهد.
اصلا باعث تعجب نیست! این کار تمامی تلاشهای ما در زمینهی خوانایی و بهتر نوشتن را تقویت خواهد کرد.
سوال اینجاست : شما هنوز میتوانید توضیحات متا ی خودتان را نشان بدهید؟
نظر ما در این مورد این است: در صورتی که توضیحات متا ی شما شامل کلیدواژهای باشد که مورد جستجو قرار گرفته است، احتمالاً میتوانید آن را به نمایش بگذارید. البته طول توضیحات متا ی شما نیز باید متناسب با محدودیتهای جدید گوگل باشد. اما در تحقیقات اولیه دیده شده که گوگل پاراگرافهایی که تراکم کلمه کلیدی بیشتری دارند را نسبت به توضیحات متا که فقط یکبار از کلمه کلیدی در آن استفاده شده، بیشتر ترجیح میدهد.
فرضیهی دیگری که میتوان آن را امتحان کرد این است که آیا حذف توضیحات متا منجر به اسنیپت های بهتری میشود یا خیر؟
تاثیر تغییر طول اسنیپت
با تغییر طول اسنیپت و ظهور اسنیپت های بلندتر، انتظار خواهید داشت CTR کلی نتایج جستجو به تدریج کاهش پیدا کند. CTR یا Click-through rate نسبت تعداد کاربرانی است که روی یک لینک به خصوص کلیک میکنند به تعداد دفعاتی که آن لینک دیده میشود. افراد ممکن است پاسخ خود را در نتایج جستجو بیایند و دیگر نیازی به کلیک بر روی لینک نداشته باشند.
اینکه کاهش CTR برای شما نتایج منفی دربردارد یا خیر وابسته به اهداف کلیدی شماست. در بسیاری از موارد زمانی که افراد پاسخ پرسش مورد جستجوی خود را در نتایج سرچ میبینند که همراه با نام برند شماست، دستاورد خوب و مطلوبی دربرخواهد داشت. چرا که در طولانی مدت سبب ارزشمند شدن برند شما می شود. و این اعتبار برند احتمال تبدیل افراد به مشتری را افزایش میدهد. اما اگر شرکت شما بر عملکرد تبلیغات متکی باشد، احتمالاً باید از دیدگاه بسیار متفاوتی به این قضیه نگاه کنید.
برای بررسی و درک بهتر تاثیر تغییر طول اسنیپت، میتوان تحقیقی را طراحی کرد. بدین صورت که چهار گروه از پست ها را در نظر گرفت و فیدبک آنها را آنالیز کرد تا مشخص شود کدام گروه موثرتر است:
۱- یک گروه از پستها که توضیحات متا ی طولانی تری دارند و تنها یکبار از کلمه کلیدی در آن استفاده شده باشد.
۲- مجموعهای از پستها با توضیحات متا ی طولانی که چندین بار کلمه کلیدی در آن بکار رفته است و در طول توضیحات توزیع شده است.
۳- گروهی از پستها که توضیحات متا ی آنها به طور کامل حذف شده است.
۴- پستهایی که همان فرمت قدیمی را حفظ کردهاند و توضیحات متا ی کوتاهتری دارند.
این تحقیق باید بر روی چندین صفحه انجام و نتایج آن تحلیل شود تا نتیجهگیری بهتر و کاملتری صورت بگیرد.