الگوریتم های بهینه سازی گوگل | ۱۲ الگوریتم بهینه سازی مهم که باید بشناسید !
الگوریتم های بهینه سازی ، الگوریتمهای بسیار پیچیدهای هستند که برای بهینهسازی سایتها و محتواها استفاده میشوند. این الگوریتمها، با استفاده از یکسری قوانین و ممنوعیت استفاده از برخی مقولهها، سعی در بهینهسازی هر چه بهتر سایتها دارند.
از آنجاییکه هدف گوگل، جستجوی تکنتیجهای است، برای الگوریتم های بهینه سازی خود، زمان و هزینه زیادی اختصاص داده است.
الگوریتم های بهینه سازی گوگل
تقریباً هرروز، گوگل تغییرات جدیدی در الگوریتم های بهینه سازی خود اعمال میکند؛ روی بعضیها تغییرات کوچک و بر روی برخی الگوریتمها تغییرات جدی و بزرگ.
تعاریفی که در اینجا ارائه شده، به شما کمک میکند تا مهمترین تغییرات الگوریتمها و پنالتیهای ایجاد شده در سالهای اخیر را بهطور مختصر و مفید، مطالعه نمایید.
آیا تغییرات سایت شما با آپدیتهای گوگل همخوانی دارد؟ پس بیائید هر کدام از این آپدیتها را مطالعه کنیم و ببینیم که چگونه باید سایت خود را با این حیوانات دوست داشتنی سازگار کرد؟
۱- گوگل پاندا – Panda
تاریخ راهاندازی:
فوریه ۲۴، ۲۰۱۱
ضدیت با:
محتوای تکراری، سرقت محتوا، محتوای ناقص، هرزنامه (Spam)، استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی.
چگونه کار میکند؟
پاندا، یکی از مهمترین الگوریتم های بهینه سازی برای امتیاز دادن به هر صفحه است که یک «امتیاز کیفیت» درنظر میگیرد؛ این امتیاز بعداً بهعنوان یک فاکتور رتبهبندی استفاده میشود.
درابتدا، پاندا نقش مهمی در رتبهبندی گوگل بازی نمیکرد، بلکه فقط به عنوان یک «فیلتر» استفاده میشد. ولی در ژانویه ۲۰۱۶، بهصورت رسمی بهعنوان یکی از مهمترین الگوریتمهای گوگل معرفی و ثبت شد.
پاندا بسیار زود به زود آپدیت میشود، برای همین، هم پنالتیها و هم بازیابیهای آن سریعتر انجام میشوند.
چگونگی سازگار کردن:
سایت چکها، میتوانند برای مقابله با محتوای تکراری و ناقص استفاده شوند.
برای این کار، به یک کراولر یا خزنده سایت نیاز دارید؛ ابزاری مثل Website Auditor.
برای مشاهده محتوای کپی شده شما در سایتهای دیگر، از ابزار کپییاب CopyScape استفاده کنید.
اگر شما یک سایت تجارت الکترونیک (E-Commerce) دارید و نمیتوانید محتوای ۱۰۰% منحصربهفرد تولید کنید، سعی کنید از عکسهای اورجینال استفاده کنید و از نظرات کاربران برای توصیف محصولات خود بهره گیرید.
۲- گوگل پنگوئن – Penguin
تاریخ راهاندازی:
۲۴ آپریل، ۲۰۱۲
ضدیت با:
لینکهای هرز یا بیربط، متن لینک – Anchor Text- های بیشازحد بهینهسازی شده.
چگونه کار میکند؟
پنگوئن نیز یکی از الگوریتم های بهینه سازی گوگل است که هدف آن، تنزل رتبه سایتهایی است که لینکهای خود را زیادی دستکاری کردهاند.
از اواخر سال ۲۰۱۶، پنگوئن بهعنوان یکی از اصلیترین الگوریتمهای گوگل معرفی شد.
این الگوریتم بر خلاف پاندا، بیدرنگ عمل میکند.
چگونگی سازگار کردن:
از مشخصات لینک خود، آگاه باشید؛ رشد و حسابرسی آن را بهطورمنظم با ابزارهای بکلینک مثل SeoSpyglass چک کنید. در قسمت داشبورد این ابزار، قسمتی وجود دارد به نام خلاصه – Summary. از این بخش میتوانید نمودار رشد و پیشرفت لینک خود را مشاهده کنید.
آماری که پنگوئن از آنها برای محاسبهکردن سئو استفاده میکند، داخل فرمول ریسک پنالتی ابزار Spyglass گنجانده شده است.
برای بررسی ریسک پنالتی، به قسمت Linking Domains رفته، برگه Link Penalty Risk را باز کنید، لینکهای خود را انتخاب کنید و Update Penalty Risk را انتخاب کنید. زمانی که بررسی تمام شد، به قسمت Penalty Risk نگاه کنید؛ هیچ کدام از لینکهای شما نباید بیشتر از ۵۰% باشد.
۳- الگوریتم مرغ مگسخوار – HummingBird
تاریخ راهاندازی:
۲۲ آگوست، ۲۰۱۳
ضدیت با:
محتوای بیکیفیت، استفاده بیشازحد از کلمه کلیدی.
چگونه کار میکند؟
مرغ مگسخوار را از الگوریتم های بهینه سازی مهم گوگل نام میبرند. این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا جستجوها و قصد کاربران را بهتر درک کند.
کلمات کلیدی از اهمیت بهسزایی برخوردار هستند؛ الگوریتم مرغ مگسخوار به یک صفحه کمک میکند تا رتبه خوبی بگیرد، حتی اگر دقیقاً همان کلمات جستجو شده توسط کاربر را در داخل خود نداشته باشد.
راز کار این الگوریتم در این است که معانی هر کلمه و مترادف آن را با استفاده از صفحاتی که به یک زبان خاص ایندکس شدهاند، بهدست میآورد.
چگونگی سازگار کردن:
برای جستجوی کلمه کلیدی، بر روی مفاهیم تمرکز کنید نه خودِ کلمه کلیدی؛ بادقت، بهدنبال جستجوهای مربوطه، مترادفهای کلمه موردنظر و اصطلاحات مربوط به آن بگردید.
منبع اصلی این ایده از جستارهای مربوطه گوگل و تکمیل خودکار گوگل- AutoComplete – است.
پانوشت: برای مثال شما در گوگل تایپ کنید “گو”. گوگل بهطور خودکار چند جستار به شما پیشنهاد میکند یا به اصطلاح جستجوی شما را تکمیل میکند. به این عمل، AutoComplete میگویند.
از این دیدگاه استفاده کنید تا زبان مخاطبان خود را بهتر درک کنید و محتواهای متنوعی برای آنها تولید کنید.
با تولید محتوای جامع و کاملی که مخاطب شما را راضی میکند، هم در ارتباط با آنها و هم ازنظر سئو برندهاید.
۴- کبوتر گوگل – Pigeon
تاریخ راهاندازی:
جولای ۲۴، ۲۰۱۴ در آمریکا، و ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ در استرالیا، کانادا و انگلستان
ضدیت با:
سئوی خارجی – Off-Page و سئوی داخلی – On-Page ضعیف.
چگونه کار میکند؟
اکنون، درباره یکی دیگر از الگوریتم های بهینه سازی گوگل صحبت میکنیم.
الگوریتم کبوتر بر روی جستجوهای محلی تأثیر میگذارد. در هر موقعیت اجتماعی، یکسری کلمات، بیشتر جستجو میشوند. کبوتر، برای هر کسی در هر موقعیت جغرافیایی، جستارهای محبوب آن مکان را نمایش میدهد.
کبوتر بین الگوریتمهای محلی و الگوریتمهای اصلی، رابطه نزدیکتری برقرار میکند و از این طریق، جستارهای محبوب را در هر موقعیت جغرافیایی شناسایی میکند.
چگونگی سازگار کردن:
بر روی سئوی On-Page و Off-Page سرمایهگذاری کنید. میتوانید با آنالیزگر Website Auditor سئوی On-Page خود را تحلیل کنید. این ابزار، به شما وضعیت بهینهسازی On-Page را نمایش میدهد و میگوید که برای بهبود سئو، کجا نیاز به تمرکز بیشتری دارید.
یک راه خوب برای سئوی Off-Page این است که در دایرکتوریهای کسبوکار مرتبط با کار شما قرار بگیرید؛ تنها بکلینکگرفتن، رتبه سایت شما را افزایش نمیدهد.
شما میتوانید بهراحتی دایرکتوریهای باکیفیت را در ابزار LinkAssistant پیدا کنید. تنها کافی است دستهبندی کلمات کلیدی و مکان خود را مشخص کنید، مانند «نویسنده، تهران». این ابزار، لیستی از دایرکتوریهای منطقه شما را به همراه آدرس ایمیل صاحبان سایتها نمایش میدهد.
۵- موبایل – MobileGeddon
تاریخ راهاندازی:
۲۱ آپریل، ۲۰۱۵
ضدیت با:
عدم وجود ورژن موبایل در صفحه، عدم قابلیت استفاده صحیح ورژن موبایل.
چگونه کار میکند؟
در جستجو با موبایل، آپدیت موبایل گوگل یا موبایلگدون (Mobilegeddon)، صفحاتی را که ریسپانسیو (با ورژن موبایل سازگار هستند) را در رأس نتایج جستجو قرار میدهد. صفحاتی که با موبایل، سازگار نباشند، یا در صفحه نتایج، نمایش داده نمیشوند یا با رتبه بسیار پائین نشان داده میشوند.
چگونگی سازگار کردن:
بر روی سرعت و کارایی ورژن موبایل صفحات خود تمرکز کنید. تست موبایل گوگل (Mobile-Friendly Test)، به شما کمک میکند تا ببینید کدام بخشهای نسخه موبایل سایت شما نیاز به بهبود دارد. این تست را میتوانید در ابزار Website Auditor انجام دهید؛ این ابزار به سرعت صفحات شما را آنالیز میکند و میگوید که کدام بخشهای نسخه موبایل صفحه شما نیاز به بهبود دارد.
۶- RankBrain
تاریخ راهاندازی:
۲۶ اکتبر، ۲۰۱۵
ضدیت با:
عدم امکانات مرتبط با جستارهای خاص، محتوای سطحی، تجربه کاربری – UX ضعیف.
چگونه کار میکند؟
RankBrain، بخشی از الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل و یک سیستمی است که به گوگل کمک میکند معانی پشت هر جستجو را درک کند و بهترین نتایج نسبت به آن را نمایش دهد.
در بین الگوریتم های بهینه سازی مهم، گوگل، RankBrain را در رتبه سوم قرار داده است.
چگونگی سازگار کردن:
محتوای خود را بهصورت جامع و با تحلیل و بررسی صفحات رقیبان خود، بهینهسازی کنید. با استفاده از ابزار Website Auditor، میتوانید شرایط و مفاهیم استفاده شده توسط رقیبان خود را در سطح وسیعی ببینید. این روش خوبی برای ایجاد تنوع برای محتوای شماست.
۷- الگوریتم موش کور – Possum
تاریخ راهاندازی:
۱ سپتامبر، ۲۰۱۶
ضدیت با:
رقابت سفت و سخت در مکان هدف شما.
چگونه کار میکند؟
آپدیت موش کور، نتایج جستجوی محلی را نسبت به مکان جستجوگر نمایش میدهد. هرچه جستجوی شما به آدرس کسبوکار موردنظر شما نزدیکتر باشد، احتمال این که آن را در نتایج جستجوی محلی ببینید بیشتر است. مثل «طراحی سایت تهران» و «شرکت طراحی سایت تهران».
جالب است بدانید که موش کور همچنین میتواند روند رشد یک کسبوکار در خارج از شهر محل زندگی فرد را تقویت کند.
چگونگی سازگار کردن:
لیست کلمات کلیدی خود را توسعه دهید و رتبه محلی خود را افزایش دهید. امروزه کسبوکارهای محلی، بیشتر از گذشته به هدفگیری کلمات کلیدی خاص نیاز دارند.
زمانیکه رتبهبندی خود را بررسی میکنید، مطمئن شوید که از مکان هدف خود این کار را میکنید (یا بهتر است از چند مکان هدف این کار را بکنید).
۸- فرد – Fred
تاریخ راهاندازی:
۸ مارچ، ۲۰۱۷
ضدیت با:
محتوای ناقص، محتوای پرتبلیغ.
چگونه کار میکند؟
فرِد Fred، جدیدترین الگوریتم در بین تمام الگوریتم های بهینه سازی گوگل است. این الگوریتم، علیه سایتهایی که دستورالعملهای وبمستر گوگل را نقض میکنند، اقدام میکند.
سایتهایی که مطالب بیکیفیت تولید میکنند و به هر ترتیبی از تبلیغات خود، پول بهدست میآورند، در رأس لیست سیاه این الگوریتم قرار میگیرند.
چگونگی سازگار کردن:
اگر در صفحه خود تبلیغ دارید، اطمینان حاصل کنید که صفحاتی که باز میکنند کاملاً مرتبط با آن تبلیغ باشد. تبلیغی که بهعنوان مثال با نام ایرانسل در صفحه شماست، ولی با بازکردن آن وارد یک صفحه پر از تبلیغات بیربط میشویم، هرگز نمیتواند برای گوگل و کاربران مفید باشد.
بسیاری از مردم با انتشار تبلیغات، پول خوبی درمیآورند؛ اگر شما قانونی کار کنید، درآمد زیادی از راه قانونی بهدست خواهید آورد.
۹- الگوریتم Payday Loan
تاریخ راهاندازی:
ژوئن، ۲۰۱۳
ضدیت با:
جستارهای اسپم (Spam).
چگونه کار میکند؟
Payday Loan، با گوگل پاندا و پنگوئن چند وجه مشترک دارد؛ اما طوری عمل میکند که با آنها تداخل پیدا نمیکند. این یک الگوریتم جداگانه است.
الگوریتم Payday Loan در سال ۲۰۱۳ و زمانی راهاندازی شد که گوگل میخواست کلک سایتهای وامدهی و یا سایتهای پورنوگرافی و کازینو را بکَند.
این آپدیت، بسیار ساده و سرراست عمل میکند؛ وبسایتهایی را هدف میگیرد که از سئوهای پُرریسک مانند لینکهای هرز، برای افزایش رتبه کلمات کلیدی مرتبط با محتوای پورنوگرافی، وامدهی، کازینو و… استفاده میکنند.
طبیعتاً سایتهایی با این جستارها، بدون استفاده از تکنیکهای اسپم و سیاه، نمیتوانند موفق شوند. درواقعیت برخی از این سایتها رتبه نمیگیرند؛ درحالیکه رقیبان آنها افزایش رتبه بسیار خوبی را تجربه میکنند.
چگونگی سازگار کردن:
تا زمانیکه از سئوی کلاه سیاه – Black Hat Seo – یا سئویی که با تقلب بهدست میآید استفاده نشود، الگوریتم Payday Loan هرگز برای شما مشکلی بهوجود نخواهد آورد.
درصورتیکه از این جستارها و اینگونه سئو استفاده نمیکنید، تنها کاری که باید بکنید این است که از بهکار بردن راه و روشهای اسپم خودداری کنید و بر روی سئوی واقعی زمان بگذارید. برای کاربران خود چیزی را تولید کنید که ارزشمند باشد.
۱۰- الگوریتم Page Layout
تاریخ راهاندازی:
۱۹ ژانویه، ۲۰۱۲
ضدیت با:
تبلیغات استاتیک یا ثابت در بالای صفحات.
چگونه کار میکند؟
تجربه کاربری باکیفیت و حرفهای سئوی داخل صفحه On-page Seo، نیاز به الگوریتم پیچیدهای داشت که در زمان بهدنیا آمدن گوگل پاندا وجود نداشت. برای همین در ژانویه ۱۹ سال ۲۰۱۲، الگوریتم Page Layout بهوجود آمد.
این الگوریتم، سایتهایی را هدف میگیرد که تبلیغات بالای صفحه استاتیک دارند. این تبلیغات، کاربر را مجبور میکنند تا صفحه را تا مطلب موردنظرشان پائین ببرند.
گوگل میگوید این الگوریتم کمتر از ۱% سایتها را تحت تأثیر قرار داد؛ اما همین ۱% مجبور شدند محیط کاربری با کیفیتتر و بهتری طراحی کنند.
این الگوریتم بر روی تبلیغات پاپآپ و Overlay تأثیر ندارد.
در سال ۲۰۱۲ گوگل اولین نسخه الگوریتم Page Layout را معرفی کرد. این آپدیت با نامهای «سرسنگین – Top Heavy» و الگوریتم ABF – مخفف Above the Fold به معنی بالای صفحه – نیز شناخته میشود.
الگوریتم Page Layout، بر روی سایتهایی که در بالای صفحه خود، تبلیغات را به صورت نرمال قرار میدهند تأثیر نمیگذارد؛ هدف آن، سایتهایی با تبلیغات بسیار سنگین هستند؛ سایتهایی که کاربر زمان زیادی برای بارگذاری صفحه صرف میکند و پیداکردن مطلب موردنظر بسیار سخت است.
واقعیت این است که مردم دوست ندارند وارد سایتی شوند که با تبلیغات، پُر شدهاست. فکر کنید بهجای خواندن مطلب موردنظرتان، همه جا تبلیغ جشن تولد و شارژ ایرانسل ببینید!
چگونگی سازگار کردن:
شرکتها سعی میکنند بهجای قراردادن تبلیغات در بالای صفحه، آنها را در پایین صفحه یک سایت محبوب قرار دهند. سپس آنها را در سایت با ترافیک پایین میگذارند. این کار به نفع خودِ تبلیغ، صاحب سایت و بازدیدکننده تمام میشود.
۱۱- الگوریتم کافئین – Caffeine
تاریخ راهاندازی:
۱۰ آگوست، ۲۰۰۹
زمانیکه گوگل کافئین معرفی شد، تبدیل به یکی از مهمترین الگوریتم های بهینه سازی در تاریخ این موتور جستجوگر شد.
کافئین بهقدری سنگین بود که گوگل ماهها زمان صرف «پیشنمایش توسعهدهنده Developer Preview» کرد.
در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۰، نسخه نهایی این الگوریتم عرضه شد.
الگوریتم کافئین دقیقاً چه بود؟
کافئین، یک سیستم ایندکسینگ جدید بود. این سیستم به گوگل اجازه میداد تا دادهها را به صورت مؤثرتری کراول – Crawl – و ذخیره کند.
در آن زمان، هر کسی که اکانت گوگل داشت، نهتنها ایندکس آنها افزایش مییافت، بلکه تقریباً ۵۰% نیز نتایج بهتر و تازهتری به آنها نمایش داده میشد.
سیستم ایندکسینگ قدیمی، صفحات و محتواها را در یک دستهبندی که بر اساس «تازگی و جدیدبودن» بود قرار میداد.
کراولرهای مختلفی از رده خارج شدند؛ برخی، به دنبال تغییرات سایت بودند و بقیه، صفحات تغییریافته را دوباره ایندکس میکردند. همه این کراولرها بر پایه «طبقهبندی محتوا» عمل میکردند. اگر یک محتوا در یک طبقهبندی جدید قرار میگرفت، توسط رباتهای مختلفی، کراول میشد که آن را بهسرعت ایندکس میکردند؛ اما محتوای بیشتر سایتها، هر دوهفته یکبار ایندکس میشدند.
با کافئین، گوگل قابلیت کراول، جمعآوری اطلاعات و افزودن آنها به ایندکس را با سرعت بیشتری انجام میداد. به این معنی که گوگل در سطح وسیعتری از سایتها، اطلاعات تازه را به سرعت جمعآوری میکرد.
۱۲- گورخر گوگل – Zebra
تاریخ راهاندازی:
تابستان ۲۰۱۳
ضدیت با:
سایتهای بیکیفیت تجارت آنلاین.
گوگل اکنون با از میان برداشتن «تمرکز بر کلمه کلیدی»، سیستمی پیاده کرده که نتایج جستجو را براساس جستارهای مرتبط و سایتهای باکیفیت که برای بازار خود ارزش قائلاند، نمایش دهد. درنتیجه این الگوریتم نیز همانند مرغمگسخوار، یکی از مهمترین الگوریتم های بهینه سازی گوگل تبدیل شده است.
بسیاری از کاربران، از این ایده استقبال میکنند؛ چرا که بیش از ۷۰% فضای اینترنت را سایتهای اسپم پُر کردهاند.
همانگونه که الگوریتمهای دیگر مثل پاندا و پنگوئن مخالف برخی مباحث هستند، الگوریتم گورخر نیز با مقولههایی ضدیت دارد که مربوط به فروشگاهها اینترنتی و درکل سایتهای تجارت الکترونیک میشوند.
چگونگی سازگار کردن:
- محتوای خود را استفاده کنید.
- دیزاین و دسترسی سایت را به یک اولویت تبدیل کنید.
- نشانهگذاری اسکیما Schema.org را برای محصولات خود داشته باشید.
- Authorship یا «نویسندگی» گوگل را برای سایت خود داشته باشید و ادعای مالکیت محتوای خود را داشته باشید!
- ویدئوهای محصولات خود را به سایت اضافه کنید.
- در سایت خود «چت زنده Live Chat» داشته باشید.
- به سرعت صفحات و سرعت بارگذاری توجه زیادی داشته باشید.
- خط مشی مختصر و شفافی داشته باشید.
- به نظرات کاربران توجه کنید.
ما در این مقاله درباره الگوریتم های بهینه سازی صحبت کردیم و دانستیم که هر الگوریتم، برای خود، الگوها و مقررات خاصی دارد. اگر با پیروی و توجه به آنها تولید محتوا کنیم، برای افزایش رتبه و سئو و صد البته برای بازدیدکنندگان نیز مفید است.
این الگوریتمها با محاسبات و مطالعات بسیار زیاد و پیچیدهای بهوجود آمدهاند؛ مطالعاتی که بسیار دقیق بر روی علایق و سلایق کاربران انجام شده است.