تجربه کاربری UX چیست ؟ | User Experience
خیلی جاها خواندید یا شنیدید که میگویند تجربه کاربری UX که به صورت یو ایکس تلفظ میشود، یکی از بخشهای لازم سئو است و برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. اما UX چیست؟ و چرا باید برای موتورهای جستجو این اندازه مهم باشد؟ اگر میخواهید رتبه بالایی در گوگل داشته باشید و اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید این مقاله را تا انتها بخوانید.
تجربه کاربری UX چیست ؟
تجربه کاربری User eXperience یا به اختصار UX، همان رفتار و حالت و احساسات کاربر درمورد استفاده از یک محصول یا سایت است. تجربه کاربر شامل درک کاربر از جنبههای مختلف سیستم اعم از کاربرد و سادگی در استفاده و بهرهوری میباشد. براساس تعریف ISO، عنوان UX به کلیه عواطف، اعتقادات، مزیتها، پاسخهای فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق میشود.
همانطور که در دنیای تجارت همیشه حق با مشتری است،
در دنیای اینترنت نیز همیشه حق با کاربر است.
طراح سایت یکی از اعضای مهم تیم شما محسوب میشود که اگر کار خود را درست انجام دهد تاثیر مثبتی در کسب و کار شما دارد. طراح سایت باید علاوه بر طراحی محیطی زیبا برای سایت، هیجان و احساسات کاربران را نیز درنظر بگیرد و سایت را به گونهای طراحی کند که کاربر بتواند با سایت رابطه خوبی برقرار کند. مهندسان در کار طراحی سایت، بخشهایی که کاربران نمیتوانند ببینند را پیادهسازی میکنند اما طراحان سایت، رابط کاربری سایت را پیادهسازی میکنند.
تفاوت UX و Usability؟
اولین نکته درمورد سایت شما این است که باید درست کار کند و ایرادی در طراحی سایت وجود نداشته باشد. نکته بعدی، کاربردپذیری یا Usability سایت شماست، یعنی کار کردن با آن باید راحت باشد و به کاربران کمک کند به راحتی به هدفشان برسند و محتوای موردنظرشان را پیدا کنند. بزرگترین دغدغه کاربردپذیری، سادگی کار با سایت است، درحالیکه UX (تجربه کاربری) در عمل، بین لذتبخش بودن سایت و کاربردپذیری آن قرار میگیرد. تعامل بین دو عامل لذتبخش بودن و کاربردپذیری سایت، UX را برای کاربر نهایی تعریف میکند و اگر یکی از عاملها نقص داشته باشد، UX هم رتبه خوبی نخواهد داشت.
تاثیر تجربه کاربری UX بر سئو سایت
در سئوی سایت، نکاتی برای موتورهای جستجو اهمیت دارد مانند: نرخ پرش bounce rate ، مدت زمان ماندن کاربر در سایت، سرعت بارگذاری صفحه، لینکسازی داخلی و… که همگی با ایجاد یک تجربه کاربری خوب میسر میشوند و اگر برای کاربران سایت خود یک UX بینقص ایجاد کنید، میتوانید خیلی زود در نتایج جستجو، رتبه و جایگاه مناسبی پیدا کنید.
گوگل چگونه UX را تشخیص میدهد؟
گوگل، تجربه کاربری یک سایت را از سیگنالهای کاربران (نرخ پرش،CTR،…) تشخیص میدهد. این سیگنالها، همان الگوهای رفتاری کاربران است که گوگل در سایت شما میبیند. ممکن است کاربران زیادی بلافاصله بعد از آمدن به سایت شما از سایت خارج شوند تنها به این دلیل که مطالب مفید و موردنظرشان را پیدا نکردهاند. سیگنالهای دیگری نیز مثل مدت زمان ماندن یک کاربر در سایت و اینکه چند وقت یکبار، آن کاربر به سایت شما میآید، وجود دارد که اگر درصد آنها بالا باشد یعنی سایت شما از نظر کاربر مفید واقع شده و از بودن در سایت شما لذت میبرد. شما میتوانید این آمار را با ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیک بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف سایت خود را پیدا کنید.
برای ساخت یک UX مناسب از کجا شروع کنم؟
اگر میخواهید UX سایت خود را بهبود بخشید، آن را از دید کاربران بررسی کنید. برخی از سوالاتی که در این زمینه میتوان از خود بپرسید، در زیر لیست شده است:
- انتظار دارید چهچیزی در سایت پیدا کنید؟
- آیا طراحی سایت، به موضوع و هدف سایت مربوط میشود؟
- آیا دکمهها و آیتمها در مکان مناسب به کار رفتهاند؟
- آیا محتوای موردنظر، ساختاریافته است و به راحتی پیدا میشود؟
- آیا سایت واکنشگرا responsive است و بهخوبی کار میکند؟
اکثر مردم وقتی میخواهند کار زیادی روی سایتشان انجام دهند، بیشتر نقاط کور و بخشهایی که توجه کمی به آنها میشود را توسعه میدهند. بنابراین باید از هر نظر سایت خود را ارزیابی و در این زمینه بیشتر از مردم نظرخواهی کنید. میتوانید پرسشنامهای در سایت خود قرار دهید یا تنها یک سوال هنگام خروج کاربر از او بپرسید که دلیل خروجش چیست. گزینه دیگر این است که تست A/B را انجام دهید تا بفهمید طراحی کدام صفحه از سایت، نتیجه بهتری ارائه میدهد. برای اطلاع از نحوه به کارگیری تست A/B به مقالهی ریسک های باارزش سئو مراجعه کنید.
در مقالات آتی بیشتر به تجربه کاربری UX میپردازیم، با وی سئو همراه باشید.