اعتبار موضوعی Topical Authority چیست و چه تأثیری بر سئو دارد؟
اعتبار موضوعی Topical Authority نقطه مقابل بهینه سازی کلمات کلیدی Keyword Optimization است. یک صفحه با اعتبار موضوعی در یک حوزه، به جای رتبه گرفتن تنها به ازای کلمات کلیدی مشخص، در محدوهای از مفاهیم، دارای اعتبار و رتبه است. کلیدواژه، نوشتاری مشخص از یک مفهوم است. حال آنکه طیف وسیعی از کلمات به آن مفهوم مرتبط هستند.
اگر وبسایتی دارید که در حوزه کشاورزی و باغبانی فعال است، احتمالا در آن صفحهای با موضوع «آفات گیاهی» ایجاد کردهاید. در این صورت احتمالا میخواهید، کاربران برای مطالب مختلفی از جمله «بیماریهای گیاهان» ، «آفات باغبانی» ، «آفات نباتی» ، «سم آفت کش» و «سم علف کش» نیز به این صفحه مراجعه کنند.
چنین مفهومی برای ارتقای رتبه سایت میتواند بسیار شگفت انگیز باشد. ما اغلب به دنبال روشهایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب هستیم. کلید واژه هایی که کاربران در گوگل جستجو میکنند، اگر به درستی انتخاب و اعمال شوند، ما را به رتبههای بالاتر در نتایج جستجو نزدیک میکنند. در این میان به کار گیری اعتبار موضوعی Topical Authority میتواند راه خوبی برای توسعه محدوده تواناییهای یک وبسایت برای ارائه به کاربران باشد. اما یک سوال مطرح است. بهترین راه برای پیادهسازی این مفهوم در یک صفحه یا وبسایت چیست؟
چگونه اعتبار موضوعی Topical Authority را به کار ببندیم؟
بهترین راه برای ورود به نگرش اعتبار موضوعی Topical Authority این است که به گوشهها و چهار کنج موضوع نگاه ویژه داشته باشید. به ایده وبسایت کشاورزی برگردیم. مفاهیم مختلفی حول آن موضوع وجود دارد. مثلا میتوانید چیزی مثل «نگهداری از درختان» یا «نگهداری گیاهان زراعی» به عنوان یک گوشه مرتبط با یک حوزه وسیعتر را در نظر داشته باشید.
اگر میخواهید صفحه وبسایت شما، یک حرفهای در حوزه زراعت و باغبانی را تداعی کند، باید تمام لغات و کلیدواژه های مرتبط با موضوع آفات گیاهی و سموم مرتبط با آفات و همچنین نگهداری درختان و گیاهان را پوشش دهید. به جای کسب اعتبار در یک کلمه کلیدی، باید در یک حوزه دانش، معتبر شناخته شوید.
عمق تخصص و بهینه سازی موضوعی
به موازات شناسایی این چهار کنجها و گوشههای هر عنوان و موضوع، باید توجه داشته باشید که عمق مطلب و محتوا بسیار مهم است. کاربری که به دنبال یادگیری یک مطلب مهم و سودمند از طریق موتور جستجوی گوگل به وبسایت و صفحه شما هدایت شده است انتظار مواجهه با یک مطلب وزین و کامل و جامع در حوزه مورد بحث در عنوان صفحه را دارد.
در این زمینه تاکید و تمرکز به جای بهینه سازی کلمات کلیدی بر بهینه سازی موضوعی Topical Optimization است. جایی که متون مقالات وبسایت شما با پوشش کامل و جامع بر روی یک موضوع اعتبار قابل توجهی بر روی آن موضوع کسب خواهند کرد.
عمق تخصص Depth of Expertise
عمق تخصص Depth of Expertise در دستیابی به اعتبار موضوعی Topical Authority بسیار مهم است. به عنوان بازاریاب محتوا، میخواهیم به افراد کمک کنیم تا تصمیمهای درستتری بگیرند. به این منظور باید مقالاتی بنویسیم که کامل و جامع هستند و ارزش قابل توجهی را به کاربر منتقل میکنند. مخاطب شما به منظور یافتن پاسخی با سوالاتش وارد وبسایت شما میشود. بهترین کار این است که پاسخی مرتبط و جامع به سوالش ارائه دهید و تجربه کاربری مناسبی برای او ایجاد کنید.
بهتر است محتوایی با کیفیت که از حجم کافی نیز برخوردار است در اختیار کاربر قرار دهید. محتوایی که پوشش خوبی به تمام زوایا و گوشههای مطرح در مبحث و عنوان داده است، به شما کمک میکند تا به اعتبار موضوعی ( تاپیکال آتوریتی ) بالایی در آن حوزه دست یابید. البته این در صورتی است که عمق تخصصی Depth of Expertise را به خوبی رعایت کرده باشید.
طبق تجارب به دست آمده از مشاوره به مشتریان در حوزههای مختلف، بهتر و اثربخشتر خواهد بود اگر ابتدا گوشهها و زوایای مختلف در موضوع را مشخص کنید و سپس در هر گوشه و زاویه، سعی کنیم به عمق بالاتری دست یابیم. این نه تنها به ارتقای قابل توجه در جستجوی ارگانیک منتهی خواهد شد، بلکه سبب افزایش تاثیر محتوا بر روی مخاطب خواهد شد. کاربران، چنین محتوایی را تخصصیتر و سودمندتر ارزیابی خواهند کرد و آن را بیشتر به اشتراک خواهند گذاشت.
اعتبار موضوعی Topical Authority و الگوریتم مرغ مگس خوار
اعتبار موضوعی Topical Authority از زمان الگوریتم هامینگ برد گوگل Hummingbird Algorithm اهمیت یافت. در ابتدا گوگل تنها به لینکها نگاه میکرد. اعتبار شما، به سایتهایی بود که به شما لینک و ارجاع داده بودند. هر چه وبسایت لینک دهنده از اعتبار بالاتری برخوردار میبود، شما اعتبار بیشتری کسب میکردید. از زمان انتشار الگوریتم مرغ مگسخوار و استفاده گوگل از این الگوریتم، کیفیت محتوا نقش موثرتری بازی میکند. از زمان انتشار و استفاده از این الگوریتم، محوریت «موضوع» در برابر «کلمات کلیدی» مطرح شد. تاکید و تمرکز به جای استفاده از عبارات کلیدی طولانی، بر اعتبار موضوعی Topical Authority است.
تمرکز در الگوریتم جدید گوگل بر «پاسخ» است و نه «کلمه کلیدی». مقالاتی خوب و ارزشمند تلقی میشوند که به سوالات کاربران به خوبی پاسخ دهند و با حفظ کیفیت، طیف وسیعی از عبارات و مفاهیم را به هم مرتبط کرده و از کمیت قابل توجهی برخوردار باشند.
گوگل نحوه ارزشگذاری و رتبهبندی صفحات را تغییر داده است. توسعهدهندگان محتوا، پیش از این نیز از اهمیت تمرکز لازم بر کیفیت محتوا آگاه بودهاند. ولی تمرکزی بر محوریت «موضوع» و «اعتبار موضوعی» Topical Authority در مقالات نداشتهاند. توسعهدهندگان محتوا بیشتر میکوشیدند تا بر کلمات کلیدی در متن مقالات خود تمرکز کنند و از توسعه مقالاتی جامع، کامل و مرتبط در حوزه تحت پوشش عنوان مقاله، غافل بودهاند. چیزی که در آینده برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است.
نتیجه گیری
اعتبار موضوعی یکی از مهمترین مفاهیم جدید در حوزه سئو و ارتقای رتبه صفحه در موتورهای جستجوگر است. اهمیت این مفهوم از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بیشتر از پیش مطرح شد. بر خلاف تفکر قدیمی در حوزه سئو که تاکید و تمرکز آن بر توسعه محتوا بر محور کلمات کلیدی مجزا و مشخص بود، به منظور کسب اعتبار موضوعی Topical Authority باید از متونی مفصل و عمیق بر روی طیف وسیعی از کلمات کلیدی در حوزه استفاده کنیم. در این خصوص نباید از هیچ یک از کلمات و اصطلاحات غافل شویم و بهتر است پوشش کاملی بر روی کلیه مفاهیم در حوزه مرتبط با موضوع ایجاد کنیم. تنها در این صورت است که اعتبار موضوعی آن مطلب را به مرور کسب خواهیم کرد. چیزی که موتور جستجوی هوشمند گوگل در حال مهاجرت از کلمات کلیدی به آن است.
در آینده مطالب و محتوای بیشتر در مورد تاپیکال آتوریتی در وبلاگ وی سئو خواهید خواند. به این منظور میتوانید، نشانی این صفحه را به فهرست بوک مارکهای مرورگر اینترنتی خود اضافه کنید.