کلید واژه مناسب چیست و چگونه میتوان یک کلمه کلیدی مناسب برای سئو انتخاب کرد
کلید واژه مناسب در زمینه بهینه سازی سایت و سئو SEO یا همان بهبود سایت برای موتورهای جستجو به افزایش کیفیت ساختار محتوای سایت و ارتقای رتبه سئو کمک میکند. گوگل وبسایت شما را به دلیل اینکه اطلاعات جدیدی به آن اضافه شده فعال به حساب میآورد. اگر واژه کلیدی به طور مناسب طراحی شود، افزودن محتوای مناسب، احتمال دیده شدن شما را افزایش میدهد.
اما چگونه میتوانیم این کار را انجام دهیم. به خصوص هنگامی که شما روی کلید واژه طولانی تمرکز کردهاید. فهمیدن اینکه کدام واژه،کلید واژه مناسب است کمی مشکل است.
کلیدواژه کانونی چیست
کلید واژه کانونی یا کلمه کلیدی کانونی Canonical Keyword کلمه یا عبارتی است که گوگل به وسیله آن محتوای مورد نظر شما را پیدا میکند. پلاگین یوست Yoast در وردپرس WordPress محتوای صفحه و بازخورد لازم برای بهبود محتوای صفحه و کیورد مناسب را فراهم میکند.
انتخاب کلید واژه مناسب برای جستجو
کلید واژه مناسب باید ایدهای از اطلاعاتی که در مورد آن میخواهید بنویسید به شما بدهد. با ادامه مطالعه این متن، شما توانایی انتخاب کلید واژه بلند (که متشکل از چند واژه باشد) را همانگونه که توضیح داده میشود پیدا خواهید کرد. پلاگین یوست سئو Yoast SEO به شما در انتخاب کلید واژه مناسب کمک میکند. یکی از ابزارها برای پیدا کردن کیورد مناسب مرتبط، استفاده از ابزار پیشنهاد کلمه کلیدی یوست است.
پیشتر، پلاگین Yoast SEO با استفاده از گوگل، لیستی از کلمات کلیدی کانونی پیشنهادی ارائه میداد. بعد از مدتی گوگل این دسترسی را بست و این قابلیت از این پلاگین حذف شد. در حال حاضر برای انجام این کار باید خودتان کلمه کلیدی کانونی را گوگل کنید و نتایج جستجوی مردم را در گوگل ببینید. با این کار می توانید از سلیقه مردم در انتخاب کلمات برای جستجو مطلع شوید و تصمیمات بهتری برای انتخاب کلمه هدف بگیرید.
۱۰ مورد از مناسبترین کلید واژهها را ارائه و سپس آنها را گسترش میدهد. هنگامی که در گوگل مطلبی را سرچ میکنید به عنوان پیشنهاد گوگل، موارد مرتبطی را مشاهده میکنید. پیشنهاد یوست Yoast برای کلید واژه کانونی درست مشابه همین مساله است.
واژههایی که در صفحه پیشنهادات دریافت میکنید گزاره و ترکیباتی از لغات هستند که منطقیترند. همچنین مردم عادی بیشتر هنگام جستجوی سایت از آنها استفاده میکنند. این ابزار میتواند در ارائه ایدههای اولیه به شما در مورد رفتار مردم در منطقهای که مورد بحث شما است بسیار کاربردی و مفید باشد.
کلمات کلیدی مناسب به مرور زمان تغییر میکنند
این را به خاطر داشته باشید که این جعبه پیشنهادات همواره در طول زمان تغییر میکند. این تغییرات بر مبنای چیزهایی که قبلا جستجو کردهاید تغییر میکنند. به عنوان مثال وقتی گزاره «کلید واژه کانونی» را در سال گذشته جستجو میکردیم این نتایج به عنوان پیشنهاد به ما داده میشد:
- کلیدواژه کانونی
- کلید واژه کانونی
- کلمه کلیدی کانونی چیست
- کلیدواژه سئو
- کلید واژه مناسب
ولی امروز خروجی ها این پیشنهادات را نشان میدهند.
- کلیدواژهی کانونی چیست
- افزونه کلمات کلیدی برای وردپرس
- کلیدواژهی کانونی در بند نخست متن دیده نمیشود
- کلیدواژهی کانونی در عنوان سئو دیده نمیشود
پیشنهادات بر مبنای مشکلات مردم تغییر میکنند. بنابراین نشان دادن این به عنوان کیورد مناسب، عقلانی به نظر میرسد. این نتایج به خصوص به ما اطلاعات بیشتری برای جستجوهای آینده میدهد.
پیدا کردن اطلاعات در مورد حجم جستجو
به محض اینکه شما یک کلید واژه طولانی پیدا میکنید، باید شروع به ارزشگذاری برای آن کنید. شما باید برای فهمیدن اینکه چگونه حجم جستجو برای کلمه کلیدی شما زیاد باشد انرژی زیادی صرف کنید. گوگل این موضوع را بسیار سخت کرده است. تنها کمک به فهم حضور کلید واژه کانونی در جستجو، یک اکانت ادوردز AdWords فعال است. به وسیله آن میتوانیم گزارههای انتخاب شده خودمان را مورد آزمایش و بررسی قرار دهیم. البته استفاده از این راه، کمی مشکل و برای بیشتر شما گران و پر هزینه است.
میتوانید از Google Trends استفاده کنید. این سرویس به شما حداقل، چند ایده خلاقانه راجع به حجم جستجو ارائه میدهد. گوگل ترندز Google Trends به شما اجازه میدهد که حجم جستجو را میان دو زمان مورد مقایسه قرار دهید. این به شما بینشی از اینکه مردم چه گزارههایی را بیشتر جستجو کردهاند، میدهد.
بررسی پستهایی که رتبهبندی شدهاند
اگر تا به حال پستهایی نوشتهاید که با گزارههای خوب رتبهبندی شدهاند، حتما متوجه جذابیت آنها برای جستجوگران شدهاید. استفاده از گوگل ترندز برای مقایسه تمرکز کلید واژه کانونی کمک کننده است. این سرویس میتواند ایدههایی در ارتباط با پتانسیل ترافیک این کلمه کلیدی ارائه دهد. مطمئن شوید که پستهای قدیمیتر، بیشتر شبیه پستهایی باشد که شما میخواهید آنها را بنویسید. اگر شما قصد استفاده از یک کلید واژه مناسب طولانی را دارید، پستهایی با کیورد طولانیتر را بیشتر مورد بررسی قرار دهید. استفاده از Google Trends برای مقایسه کلمه کلیدی مناسب مورد توجه قدیمی و کلمات کلیدی که شما مشتاق به انتخاب آن هستید به شما اندکی بینش در مورد چشم انداز کیورد شما ارائه میدهد.
یکی از کاربردهای دیگر برای استفاده از Google Trends هنگامی است که شما میان چند کلمه کلیدی مناسب طولانی شک دارید. Google Trends به آسانی به شما نشان میدهد که چه گزاره هایی برای جستجو مناسبتر هستند و کدام گزارهها به میزان و حجم بالاتری مورد جستجو قرار گرفتهاند. گوگل ترندز Google Trends به وسیله موتور جستجوگر خود به شما کمک میکند تا بدانید، کدام کلید واژه مناسب تر و متداولتر است و میان آنها تصمیمگیری کنید.
کلید واژه مناسب پیشنهادی خود را گوگل کنید
علاوه بر اشراف به روش جستجوی عموم مردم و کلماتی که برای جستجو استفاده میکنند نیاز به اطلاعات دیگری هم دارید. مثلا آیا پست منتشر شده توسط شما خواستههای مردمی که از این گزارههای جستجو استفاده میکنند را براورده میکند؟ بهترین راه برای پی بردن به این مطلب، این است که خواسته خود را به عنوان کلید واژه مناسب خود گوگل کنید.
به دو صفحه ابتدایی نتایج توجه کنید. گوگل نشان میدهد که مقاله شما با کاراکترهای مشابه چگونه خواهد بود. آیا وبسایت شما میان صفحات جستجو شده نشان داده خواهد شد؟ اگر شما تصمیم بر نوشتن نوشته بلاگ خود دارید، هنگام بهینهسازی کلید واژه کانونی، شما قادر به نشان دادن صفحه خود در بین صفحات دیگر هستید. به عنوان مثال، هنگامی که من برای اولین بار این پست را نوشتم و کلمه کلیدی مورد نظر خود را گوگل کردم، مشاهده کردم که «من با خودم، در حال رقابت هستم!». همچنین سوالات مرتبط زیادی روی انجمن رسمی وردپرس دیدم که من را مصمم کرد این مطلب را برای شما بنویسم.
از محتوای صفحههای نتایج برای الهام بخشی پستهای بلاگ خود اطمینان حاصل کنید. آیا ایدههای مفیدی در آن وجود دارد؟ اصلا قصد ندارم شما را تشویق به «کپی – پیست» محتوا کنم. صرفا توصیه میکنم، بررسی کنید و ببینید که شاید اطلاعاتی از نوشته بلاگ شما جا افتاده باشد.
اما نکته مهمتر: چگونه شما میتوانید مطمئن شوید که نوشتهتان میتواند ایستادگی کند؟ نوشته شما در چه جهتی میتواند بهتر، جالبتر و اصیلتر از نوشتهای که در حال حاضر در صفحههای نتایج جستجو در معرض نمایش قرار دارد، به نظر برسد؟ سعی بر این داشته باشید که در این باره فکر کنید. چگونه جستجوگران در صفحه اول گوگل، به جای کلیک بر روی لینک نوشته رقیب، بر روی نوشته شما کلیک کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند؟
نتیجه گیری
انتخاب کردن کلید واژه مناسب عالی و بینقص اصلا آسان نیست. شما باید بتوانید با ترکیب کلماتی که توسط افراد مختلف جستجو میشود، به کلمات کلیدی خوبی برسید که رقابت بر سر آنها زیاد نیست. توانایی برای یافتن کلید واژه مناسب، مهارتی است که آن را به مرور زمان کسب خواهید کرد. اگر
- باهوش باشید
- از اخبار و اطلاعات روز جامعه خود آگاه باشید
- فرهنگ و زبان جامعه خود را به خوبی بشناسید
- کمی آیندهنگر باشید و توانایی پیشبینی افراد و رخدادها را داشته باشید
میتوانید خیلی زود به یکی از ماهرترین افراد در انتخاب کلید واژه مناسب تبدیل شوید. مهارتی ارزشمند که دیگران بابت آن پول خوبی می پردازند.
2 thoughts on “کلید واژه مناسب چیست و چگونه میتوان یک کلمه کلیدی مناسب برای سئو انتخاب کرد”
سلام
خیلی جامع و کامل
ممنون از محتوای خوبتون
مطلب بسیار خوب و روانی بود.. لطفا از مقاله “کلیدواژه چیست” در سایت ما هم دیدن فرمایید