پنج ریسک که به سئوی سایت های تجارت الکترونیک آسیب می رساند
در سایت های تجارت الکترونیک ، جستجوی ارگانیک یکی از مهمترین کانالهای خرید برای مشتری است. سئو میتواند بین ۱۰ تا ۶۰ درصد ترافیک برای وبسایت شما ایجاد کند.
بنابراین، مهمترین نکته این است که از هر گونه اشتباهات سئو در سایت های ای کامرس E-commerce اجتناب کنید.
آن دسته از سایت های تجارت الکترونیک که رتبهی جستجوی خود را از دست میدهند، با خطر حذف از دنیای کسب و کار مواجهند.
اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد.
در این مقاله پنج مورد رایج که باعث میشوند سایت های تجارت الکترونیک به طور تصادفی رتبهی جستجوی خود را از دست بدهند، لیست شده است:
۱- پلتفرم های متحرک بدون در نظر گرفتن سئو
راهاندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک جدید و یا تغییر به یک پلتفرم جدید، یکی از رایجترین دلایل افت رتبه و کاهش فروش سایت های تجارت الکترونیک است.
شاید سایت جدید شما از منظر سئو به اندازه نسخه قبلی مناسب نباشد. یا شاید هنگام تغییر پلتفرمها، صفحات را حذف کردید و URLها را بدون انجام ریدایرکت Redirect ، تغییر دادید.
در نتیجه، گوگل نمیتواند محتوا و صفحات جدید شما را، که قبلاً آنها را ایندکس و رتبهبندی کرده بود، پیدا کند.
اطمینان حاصل کنید که دچار کاهش رتبه در موتورهای جستجو نشدهاید. در اینجا، مواردی را که مایلید هنگام تغییر پلتفرمها دنبال کنید، ذکر میکنیم:
- یک نقشه ریدایرکت ۳۰۱ که به درستی پیادهسازی شده، شامل تمام صفحاتی است که بک لینک ها به آنها اشاره میکنند.
- با استفاده از نرم افزار سئو ، یک کراول crawl در سایت انجام دهید تا مطمئن شوید تمام صفحات به درستی ایندکس شدهاند.
- تمام عناوین متا، توضیحات متا، برچسبهای H1 و محتوای اصلی را برای اطمینان از اینکه همه با موفقیت از هر صفحه وب به صفحه و URL مقصد جدید خود منتقل شدهاند، بازرسی کنید.
- سعی کنید در طول جابجایی، همه تغییرات دستهبندی شده و بازسازیها را به حداقل برسانید. اساساً، دستهها را حذف نکنید و تنها آنها را از نوار منوی خود بردارید.
- مطمئن شوید که برچسب noindex یا nofollow را در صفحات وب خود ندارید.
- افت شدید سرعت صفحه از یک وب سایت به وبسایت بعدی.
همچنین میتوانید با استفاده از کنسول جستجوی گوگل، تمام URLهایی که اکثر کلیکهای دریافتی شما بر روی آنهاست را استخراج کنید. برای این کار کافی است به نمای پیش فرض خود بروید، بر روی «صفحات» کلیک، و تاریخ را بر روی ۹۰ روز گذشته تنظیم نمایید تا اطلاعات موجود را دریافت کنید.
از این طریق، میتوانید صفحات خاصی را که در حال حاضر با عبارات کلیدی برای آنها رتبه گرفتهاید، بازرسی کنید و مطمئن شوید که هنگام تغییر پلتفرم، گوگل آنها را رها نمیکند.
۲- دسته بندی های بازسازی شده
بسیاری از صاحبان سایت های تجارت الکترونیک با حذف دستهها، طبقهبندی مجدد آنها و یا ادغام دستهبندیها، به طور مداوم نوار منوی خود را برای مشتریان بهینه میکنند. این مسالهای با سئو است که لینکهای نوار منوی شما، در اعتبار لینک Link Authority لینکهایی که به صفحهی نخست شما اشاره دارند، سهیم میشوند.
به طور کلی اکثریت قریب به اتفاق لینکها به صفحه اصلی برمیگردد. بنابراین هنگامی که دستهبندیها را از نوار منوی خود حذف میکنید، متعاقباً به رتبهبندی ارگانیک خود آسیب میرسانید.
اگر یک دسته را به طور کامل حذف یا آن را با دستهای دیگر ادغام کنید، ممکن است این دسته از فهرست گوگل حذف شود. بنابراین رتبههایی را که برای آن صفحه خاص کسب کردهاید از دست خواهید داد و با افت رتبه مواجه خواهید شد.
قبل از شروع به حذف دستهها یا صفحات، مطمئن شوید که گوگل آنالیتیک را برای صفحه چک کردهاید و میزان ترافیک آن را از موتورهای جستجوی ارگانیک شناسایی کردهاید. برای انجام این کار، به behavior و سپس Landing Pages بروید و دید خود را از «همه کاربران» به «ترافیک ارگانیک» تغییر دهید. سپس میتوانید آن صفحه را جستجو کنید و ببینید چقدر ترافیک دریافت میکند.
اگر صفحه مورد نظر مقدار قابل توجهی ترافیک دریافت میکند، در معرض یک معضل هستید. توصیه میکنیم از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید تا متوجه شوید چرا این صفحه در گوگل رتبه گرفته است. و سپس اطمینان حاصل کنید که محتوایی دارید که میتواند برای این عبارات رتبه کسب کند.
سپس میتوانید به کمک ریدایرکت ۳۰۱ آن صفحات را به مقصد جدید هدایت کنید. تا زمانی که به اندازه کافی برای کاربران مناسب باشد، میتوانید امیدوار باشید که گوگل موافقت خواهد کرد به جای صفحهای که حذف یا ادغام کردهاید، آن صفحه را رتبهبندی کند.
۳- حذف صفحات و URLها در سایت های تجارت الکترونیک
همانطور که در بالا ذکر شد، اگر فقط شروع به حذف محتوا مانند محصولات، وبلاگ ها و یا محتوای اصلی کنید، خود را در معرض این ریسک قرار میدهید که گوگل آن صفحات را ایندکس نکند.
اگر محتوا را حذف میکنید، اطمینان حاصل کنید که از ریدایرکت ۳۰۱ برای آن صفحات استفاده کردهاید و بازدیدکنندگان آنها را به صفحاتی که بیشترین ارتباط را دارند، هدایت کردهاید تا مگر از این طریق بتوانید رتبهی آن عبارات کلیدی را حفظ کنید.
اگر موفق به تغییر مسیر ۳۰۱ URLهای مورد نظر نشوید، هر بک لینکی که به آن صفحه اشاره میکند، قطع و به صفحه بیفایده ۴۰۴ لینک میشود. هیچکس در حال تلاش برای رتبهبندی صفحه ۴۰۴ خود در گوگل نیست، بنابراین بسیاری از پیوندها را به هدر میدهد و باعث آسیب به پروفایل پشتیبان شما میشود.
اگر URL قدیم خود را توسط ریدایرکت ۳۰۱ به URL جدید هدایت کنید، آن صفحه اعتبار لینک Link authority دریافت خواهد کرد و شانس بسیار بهتری برای رتبه بندی در گوگل برای این عبارات خواهد داشت.
اگر قصد دارید تمام صفحات، مانند دستهبندیها یا صفحات CMS را حذف کنید، پس بخش فوق را به دستهبندی ارجاع دهید، اطمینان حاصل کنید که برای چندین عبارت در گوگل رتبه بندی نمیشود و ترافیک جستجوی زیادی دریافت نمیکند. در غیر اینصورت، توسط ریدایرکت ۳۰۱ آن را به یک صفحهی مرتبط هدایت کنید و یا آن را حذف نکنید.
لازم نیست حذف صفحات تنها گزینه باشد.
سایت های تجارت الکترونیک به طور مداوم در حال تغییر موجودی هستند، که این موضوع موجب ایجاد بک لینکهای شکسته بسیاری میشود. با استفاده از ابزارهایی نظیر Ahrefs، میتوانید وارد شوید و با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ هرگونه بک لینکهای شکسته را به مقصد جدیدشان هدایت کنید. اگر محصول مشابهی ندارید که بتوانید به آن تغییر مسیر ۳۰۱ دهید، توصیه میکنم لینک را دوباره به دستهای که با آن ارتباط دارد، هدایت کنید.
اگر در صفحات دستهبندی یا صفحات محصول خود، محتوا را حذف کنید، در معرض خطر از دست دادن رتبهبندی موتورهای جستجو قرار میگیرید.
سال ۲۰۱۶ بر روی یک حساب کاربری کار میکردم، ناگهان پس از طراحی سایت جدید، رتبهبندی کلمات کلیدی آن کاهش پیدا کرد. دلیل این که با چنین افت چشمگیری روبهرو شدند، این بود که آنها در صفحات دستهبندی خود متن تبلیغاتی ۱۵۰ کلمهای و برچسبهای H1 را حذف کردند.
هنگامی که همه مطالب را بازیابی کردیم، رتبهبندی ارگانیک آنها افزایش یافت.
اگر قصد دارید کارهایی مانند حذف محتوا یا تگها انجام دهید، ابتدا این کار را در چند صفحه امتحان کنید. بیمهابا شروع به اعمال چنین تغییراتی در تمام صفحات سایت نکنید. همیشه محتاط باشید.
۴- همگام نبودن با سئو
یکی از مهمترین دلایل از دست دادن رتبهبندی ارگانیک موتورهای جستجوی این است که سئو و مهمتر از همه، ساختن لینک را فراموش کنید. لینکها دومین عامل مهم رتبهبندی هستند، بنابراین اگر برای آنها بهینهسازی نکنید، احتمالاً با کاهش رتبه مواجه خواهید شد.
سایت های تجارت الکترونیک نیز در این مسابقه دائمی قرار دارند که پیوندهای بیشتری، نسبت به آنچه از دست میدهند، دریافت کنند. برای سایت های تجارت الکترونیک به دست آوردن لینکهای ارزشمند دشوار است. زیرا آنها محصول میفروشند، و به طور کلی محصولات نسبت به محتوا تعداد لینکهای کمتری دریافت میکنند.
شما میخواهید مطمئن شوید که با رقبای سئوی خود، از «لینکهای برگشتی شکسته» گرفته تا «تاکتیکهای ساختن لینک» و چیزهای دیگر، همگام هستید. اینکه اجازه بدهید چیزها کهنه و بیات شوند بینهایت خطرناک است. سرانجام ممکن است رقابت از شما پیشی بگیرد.
۵- آسیب رساندن به تجربه کاربری
یک تجربه کاربری User eXperience خوب با رتبهبندی بهتر همبستگی شدیدی دارد. باید مطمئن شوید که تجربه کاربری را بهینهسازی میکنید.
هر زمان که یک طراحی سایت جدید انجام میدهید (یا اگر مدتی است این کار را نکردهاید)، خوب است که یک بازرسی از تجربه کاربری UX انجام دهید تا ارزیابی عملکردتان را ببینید و متوجه شوید چه جاهایی را باید اصلاح کنید.
در گوگل آنالیتیک، میتوانید در برگهی Behavior، قسمت Landing pages و بخش Oraganic Traffic اطلاعات مربوط به نرخ پرش Bounce Rate ، زمانی که کاربران در صفحه گذراندند، تعداد صفحات در هر بازدید و … را مشاهده کنید. همچنین میتوانید اطلاعات مربوط به یک دورهی ماهانه یا حتی سالانه را مشاهده نمایید.
هدف این است که عملکردتان را در دورههای زمانی مختلف ببینید. اگر به طور مداوم متوجه میشوید که معیارهایتان در مسیر نامطلوب قرار گرفتهاند، توصیه میکنم با تیم UX خود، شرکای طراحی یا توسعه وب سایت و دیگر متخصصان خود کار کنید تا معیارها را در مسیر درست قرار دهید.
اگر تجربه کاربری خود را با موفقیت بهبود بخشید، مشتریان با وب سایت شما بیشتر ارتباط برقرار خواهند کرد. احتمالاً میزان فروش و بازدهیتان افزایش مییابد و شانس بیشتری برای ارتباط خواهید داشت.
تمام تلاشهایی که برای بهینهسازی تجربه کاربری انجام میدهید باید به شما کمک کنند تا در گوگل موقعیتهای بالاتری کسب کنید.
نتیجه گیری
متاسفانه، راههای بسیاری وجود دارد که شما ممکن است به طور تصادفی به رتبهبندی جستجوی خود آسیب برسانید. با این حال، اگر بتوانید از این پنج اشتباه بزرگ اجتناب کنید، سایت های تجارت الکترونیک شما حرکت رو به بالای خود را در صفحات نتایج ادامه خواهند داد.
2 thoughts on “پنج ریسک که به سئوی سایت های تجارت الکترونیک آسیب می رساند”
ممنونم خیلی عالی
خیلی ممنون از شما