گوگل آنالیتیک چیست و چگونه در وبسایت مان از آن استفاده کنیم
گوگل آنالیتیک Google Analytics ابزار مفید و رایگان شرکت گوگل است که به کمک آن میتوان ترافیک ورودی به وبسایت را تحلیل و مدیریت کرد. با کمک گوگل آنالیتیک میتوانید بفهمید چه کسانی در چه زمان هایی به چه منظوری از وبسایت شما بازدید کردهاند.
مهم نیست صاحب یک شرکت بزرگ باشید یا مدیر یک کسب و کار نوپای اینترنتی. در هر صورت گوگل آنالیتیک یکی از موثرترین و مهمترین ابزارهای است که می تواند به شما کمک کند. این ابزار معروف ترین از نوع خود در این حوزه است و به استاندارد پذیرفته شده حوزه وب تبدیل شده است.
گوگل آنالیتیک و تاریخچه ایجاد آن
گوگل از سال ۱۳۸۴ شمسی توسعه سامانه ای برای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت های اینترنتی را آغاز کرد. در این سال با خرید شرکت نرم افزاری اورچین مقدمات راه اندازی سرویس گوگل آنالیتیک فراهم شد. نسخه ای از این نرم افزار که با برند گوگل آنالیتیک فعالیت می کرد از همین سال آغاز به کار کرد. گرچه تا سال ۱۳۹۱ گوگل مشغول فروش نرم افزار وب آنالیتیک اورچین از طریق واسطههای فروش بود.
تا پیش از سال ۱۳۸۵ گوگل مشغول ارسال اعلان گروهی کوپن برای استفاده از سرویس گوگل آنالیتیک بود. کمتر از یک سال بعد ، سرویس گوگل آنالیتیک برای کلیه کاربران به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت. نسخه های اولیه کد احراز هویت وبسایت اینترنتی تاثیر منفی چشمگیری بر سرعت بارگذاری صفحه می گذاشت. به همین علت این کد باید در پایین صفحه و قبل از بسته شدن تگ body قرار می گرفت. این مشکل در نسخه های جدیدتر گوگل آنالیتیک رفع شد. همچنین نسخه جدید امکان قرارگیری در تگ head صفحه را بدون افت سرعت بارگذاری صفحه دارد.
در سال ۱۳۹۱ نسخه جدید از گوگل آنالیتیک معروف به آنالیتیک فراگیر Universal Analytics معرفی شد. تمایز بارز این نسخه به شرح زیر بود:
- امکان پیگیری بین پلتفرم ها و سکوهای مختلف
- کد پیگیری انعطاف پذیر برای جمع آوری داده ها از طیف وسیطی از وسایل و دستگاه های دیجیتال
- امکان تعریف ابعاد و واحدهای مختلف به دلخواه
در اواسط سال ۱۳۹۷ شمسی ، جدیدترین نسخه گوگل آنالیتیک به نام تگ سایت جهانی یا گلوبال سایت تگ Global Site Tag معرفی شد.
گوگل آنالیتیک چگونه کار می کند
گوگل آنالیتیک با استفاده از مفهومی به نام تگ صفحه page tag کار می کند. این تگ ها که با نام کد پیگیری گوگل آنالیتیک Google Analytics Tracking Code نامیده می شود. این کد قطعه کدی به زبان جاوااسکریپت است که صاحب وبسایت آن را در صفحه وبسایت خود قرار می دهد. این کد در مرورگر اینترنتی بازدید کننده فعال است و با بازدید هر صفحه اطلاعات بازدید را ذخیره و به گوگل آنالیتیک ارسال می کند.
این کد پیگیری Tracking Code یک کد جاوااسکریپت حجیمتر را از سرور گوگل بارگذاری میکند و اطلاعاتی را بر روی حساب گوگل آنالیتیک صاحب وبسایت درج میکند. این کد حجیم تر که با نام ga.js ( مخفف گوگل آنالیتیک ) شناخته می شود تقریبا ۱۸ کیلوبایت حجم دارد. البته این فایل همیشه دانلود نمی شود. با استفاده از قابلیت کش این فایل تنها یک بار بر روی مرورگر کاربر بارگذاری می شود. حتی اگر بازدید کننده از هر وبسایت دیگری با قابلیت گوگل آنالیتیک بازدید کرده باشد، این فایل در مرورگر کاربر باقی است و نیازی به دانلود مجدد ندارد.
چه اطلاعاتی در گوگل آنالیتیک در دسترس است
وقتی یک بازدید کننده وارد وبسایت می شود پارامترهای مختلفی از جمله موارد زیر به سرور گوگل ارسال و در حساب گوگل آنالیتیک صاحب وبسایت درج می شود:
- آدرس آی پی
- وسیله دیجیتالی مورد استفاده
- سیستم عامل
- مرورگر
- رزولوشن صفحه نمایش
- اطلاعات دموگرافیک کاربر نظیر سن و جنسیت و تحصیلات
- تعداد صفحات بازدید شده
- زمان توقف در صفحات
- لینک های کلیک شده
نهایتا صاحب وبسایت اینترنتی با مراجعه به پنل کاربری خود در وبسایت گوگل آنالیتیک قادر است این اطلاعات را به مشاهده کند. سرویس آنالیتیک این اطلاعات و دادهها را دستهبندی کرده و به صورت گرافیکی و جدولی به صاحب وبسایت نشان میدهد. صاحب کسب و کار آنلاین میتواند با مشاهده این اطلاعات، ذهینت دقیقتری نسبت به کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت خود پیدا کند. ابزار گوگل آنالیتیک به شما کمک میکند که روشهای تبلیغاتی موثرتری را به کار بگیرید و مشتریان بیشتر و وفادارتری برای کسب و کار خود پیدا کنید.
آموزش و یادگیری گوگل آنالیتیکس
گوگل سرویسهای آموزشی رایگان زیر را برای درک و یادگیری بهتر در این زمینه فراهم کرده است:
- درسهای آی کیو گوگل آنالیتیکس Google Analytics IQ Lessons
- آزمون اخذ گواهینامه گوگل آنالیتیکس Google Analytics Certification Test
- مرکز پشتیبانی و راهنمایی Help Center
- سوالات پرتکرار FAQ
- سوال و جواب گروههای گوگل Google Groups
- وبلاگ گوگل آنالیتیکس Google Analytics Blog
همچنین برای پشتیبانی سطح بالاتر برای سازمان ها می توان از سرویس شرکای مورد تایید گوگل آنالیتیکس Google Analytics Cetrified Partners استفاده کرد.
کاربران فارسی زبان تمایل بیشتر به مطالعه محتوا به زبان فارسی دارند. محتوای آموزشی بسیار گسترده ای از سال ۱۳۹۶ از طریق وبلاگ وی سئو در دسترس قرار گرفته است. محتوای این صفحه در زمینه سئو، کسب رتبه خوب، ارتقای رتبه سایت در گوگل است. مطالب بلاگ وی سئو، روزانه چند نوبت به روز رسانی میشود.
چگونه از گوگل آنالیتیکس در وبسایت استفاده کنیم؟
اگر به دنبال جزئیات بیش از حد نیستید و میخواهید خیلی سریع از امکانات مفید این سرویس بهره ببرید این مراحلی است که باید انجام دهید:
- با کمک حساب گوگل خود وارد سامانه آنالیتیک شوید.
- بر روی دکمه Admin کلیک کنید. این دکمه در انتهای پایینی سمت چپ پنل جانبی قرار گرفته است.
- یک اکانت جدید ایجاد کرده یا یک اکانت موجود را انتخاب کنید.
- روی منوی کرکره ای کلیک کنید و یک دارایی property ایجاد کنید.
- بر روی Website کلیک کرده و آدرس و نام وبسایت خود را وارد کنید.
- صنعت و دسته فعالیت وبسایت خود را انتخاب کنید.
- یک ناحیه زمانی انتخاب کنید. ناحیه زمانی کشور ایران Asia/Tehran است.
- بر روی Get Tracking ID کلیک کرده و شناسه پیگیری وبسایت خود را دریافت کنید.
- شناسه پیگیری دریافت شده را بر روی وبسایت خود قرار دهید. این تکه کد HTML باید در قسمت head وبسایت شما قرار گیرد.