الگوریتم کبوتر گوگل
الگوریتم کبوتر گوگل علاوه بر اینکه بر یافتن نتایج محلی بهتر تاثیر مناسبی دارد، تاثیر بسیار زیادی بر افزایش سرعت پاسخدهی گوگل به پرس و جوهای کاربران دارد و سرعت پاسخ دهی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. از نکات جالب دیگری که در مورد الگوریتم وجود دارد می توان به پردازش موازی اطلاعات توسط کبوترهای مختلف و طبقهبندی سایتهای اینترنتی در قفسهای مختلف اشاره کرد، با استفاده از این الگوریتم، گوگل سایتهای مشابه و هم موضوع را به راحتی شناسایی میکند.
این موضوع را که این روزها بسیاری از کاربران سایت از طریق ایمیل مطرح میکنند و میخواهم در این مقاله به طور کامل به شرح این الگوریتم گوگل بپردازم.
سؤالی که اکثر کاربران میپرسند این است که چگونه سایت خودمان را مطابق الگوریتم کبوتر بهینهسازی کنیم.
نکته مهمی که باید در این مورد بگویم این است که در این الگوریتم گوگل بر روی جستجویهای محلی متمرکز شده. مثلاً اگر فردی در جستجوی استخر یا مکان ورزشی است نزدیکترین محل را به وی در نتایج جستجو نمایش دهد. و در زمانی که فرد در تهران است در نتایج جستجو سایتهای شهرهای دیگر را در اولویت نمایش خود قرار ندهد.
اگر شما در زمینه تخصصی کار میکنید و محتوای شما توسط خودتان تولید شده و با کیفیت است نیازی به نگرانی در مورد تغییرات گوگل ندارید زیرا گوگل همواره الگوریتمهایی را رونمایی میکند تا جلوی افراد متقلب را بگیرد و از همه مهمتر کاربران را مستقیماً به سایت شما هدایت کند.
بنابراین این تغییرات برای افرادی که سایت خوب و با کیفیتی دارند بسیار بهتر است.
البته شما همواره باید به تغییرات توجه داشته باشید و از همه مهمتر ساختار داخلی سایت خودتان را بر اساس راهنمای گوگل بسازید.
اما الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ و چگونه کار میکند؟
اگر در گوگل و گوگل مپ، مثلاً رستورانهای تهران را جستجو کنید، خواهید دید که گوگل فهرستی از رستورانهای داخل تهران و حومه را به شما نمایش میدهد. این در حقیقت کار الگوریتم گوگل کبوتر است. گوگل به سمتی پیش میرود که کاربر با توجه به موقعیت GPS فعلی خود نزدیکترین مکان را برای دسترسی به خدمات خود پیدا کند.
در حقیقت این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا فاصله ها و موقعیتهای مکانی را از طریق سیگنالهای قدیمی شناسایی کند و در نتایج جستجوی فعلی اعمال کند.
هنوز هیچ موردی از پشت پرده این الگوریتم مشخص نیست و هنوز دستورالعملی برای بهینه سازی سایت طبق این الگوریتم وجود ندارد.
البته نکته مهم این است که گوگل فعلاً این الگوریتم را برای زبان انگلیسی آمریکا راه اندازی کرده و هنوز زمان کار بر روی زبانهای دیگر را اعلام نکرده. بنابراین ما نباید نگران این الگوریتم و تأثیر آن در نتایج جستجوی فارسی باشیم. البته در صورتی که اطلاعات جدیدی ارائه شود از طریق سایت اطلاع رسانی خواهیم کرد.
الگوریتم کبوتر ابتدا در ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ راه اندازی شد. این الگوریتم یکی از بزرگترین تاثیرات را تا کنون بر روی جستجوهای محلی گوگل داشته است. این آپدیت ابتدا توسط مجله Search Engine Land شناسایی شد و از خود گوگل نیز در آن زمان اطلاعات موثقی کسب کرد.
الگوریتم کبوتر بر این اساس طراحی شد تا الگوریتم جستجوی محلی گوگل را به الگوریتم جستجوی وب آن ارتباط داده و بر مبنای مسافت کاربر تا مکان ها، تغییراتی را در رتبه بندی ها انجام دهد. از زمان معرفی این الگوریتم تا به امروز تغییراتی در نمایش مکانهای گوگل در SERP (صفحه نتایج گوگل) ایجاد شده است. امروزه نتایج مکانهای گوگل به صورت لیست سه تایی از مکان های مشخص در بالای نتایج جستجو نمایش داده می گردد.
نشانه های الگوریتم کبوتر
در این قسمت نگاهی میاندازیم به تغییراتی که به واسطه راهانداری الگوریتم کبوتر ایجاد شده است:
- طبق بیانیه رسمی گوگل، یکی از اهداف اصلی آنها در اجرای این الگوریتم، ایجاد رابطه مستقیم بین نتایج جستجوی محلی و وب میباشد. نتیجه این الگوریتم این است که گوگل توجه بیشتری به سیگنالهای گرفته شده از مکان کسب و کارها میکند و در نتایج جستجو اهمیت بیشتری به آنها میدهد.
- گوگل این آپدیت را با هدف بهبود ارائه نتایج جستجو به کاربران راهاندازی کرد. طی این الگوریتم مکانهایی که نزدیکتر به کاربر هستند، در نتایج جستجو نشان داده میشوند. به عنوان مثال اگر عبارت «پیتزا در تهران» را جستجو کنید، احتمالا سه تا از پیتزا فروشیهایی که در نزدیکی شما قرار دارند، نمایش داده میشوند.
نتایج حاصل از الگوریتم گوگل
در آزمایشهای مختلف نشان داده که صرفا بعد مکانی دخیل نیست و موارد دیگری نیز در رتبهبندی مکانها مرتبط اند.
گوگل امروزه با تستهای فراوانی که در این مورد انجام داده است سعی کرده که بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد. موبایلها نیز به این امر کمک کردهاند، چرا که دستگاههای موبایل مکان دقیقتری را به گوگل ارائه میدهند.
- یکی از قابل توجهترین نتایج الگوریتم کبوتر، تغییر در تعداد مکانهایی بود که توسط گوگل نمایش داده میشد. قبل ار ارائه این آپدیت، گوگل برای کلمات مورد جستجویی که به مکانها مرتبط بودند، لیست ۷ تایی از مکانها را نمایش میدهد. در سال ۲۰۱۵ نیز بعد از ایجاد این آپدیت در زمان کمی این لیست به ۱۰ عدد نیز رسید. اما رفته رفته از این تعداد کاسته شده و مدتهاست این لیست به شکل سه تایی نمایش داده میشود. این کاهش تعداد مکانها موجب شده که بسیاری از کسب و کارها شانس نمایش مکان خود در نتایج جستجو را از دست بدهند.
- با روی کار آمدن الگوریتم کبوتر بسیاری از کسب و کارها، شروع به فعالیتهای نامتعارف کردند تا با استفاده از ضعفهای گوگل در این زمینه، نام کسب و کارشان، در نتایج مکانی گوگل به نمایش درآید. یکی از جنبههای آزار دهنده الگوریتم کبوتر که همچنان نیز به طور کامل حل نشده است، عدم تفکیک کسب و کارهای حقیقی از انواع غیر حقیقی آن است. افرادی سعی میکنند که با تغییر نام خود در مکانهای گوگل، خود را به شکل نامتعارفی در نتایج گوگل نمایش دهند.
کنترل کسب و کار بر مبنای الگوریتم کبوتر
الگوریتم کبوتر بر مبنای فاکتورهایی عمل میکند که بیشتر وبمسترها کنترلی بر روی آن ندارند. به عنوان مثال صاحبین کسب و کارها بر روی شعاع انتخابی گوگل در نمایش مکانهای مرتبط کنترلی ندارند. اگر شما بهترین رستوران شرق تهران را داشته باشید، هیچ شانسی برای نمایش در صفحه نتایج جستجوی فردی که در غرب تهران واقع است، ندارید. جدا از این گونه موارد، پارامترهایی وجود دارند که میتوان آنها را مدیریت کرد تا در قالب الگوریتم کبوتر جا گرفت:
- تاکید بر روی سیگنالهای طبیعی: لینکسازی هوشمندانه، انتشار محتوای جذاب و افزایش اعتبار دامنه همگی بر روی رتبه طبیعی و محلی سایت شما تاثیر گذارند.
- تاکید بر روی محتوای مبتنی بر مکان: ویدئو، عکس و متنهایی تهیه کنید که با مکان شما در ارتباط اند و موجب تقویت حضور شما در جستجوهای محلی میگردند.
- تاکید بر روی مبانی سئو محلی: رقابت برای حضور در لیست سه تایی مکانها، بستگی به رعایت چک لیست سئو محلی دارد. ارتقای خدمات، حذف محتوای تکراری، کسب نقدهای مثبت و بسیاری از پارامترهای دیگر بر سئو محلی سایت تاثیر گذارند. برندهای بزرگ میبایست توجه ویژهای به این مورد داشته باشند. بررسی مجدد همه پارامترها میتوانید منجر به حضور مجدد شما در نتایج جستجوی محلی گردد.
- گزراش اسپم: وقتی گوگل با استفاده از امکانات خود قادر به ارزیابی نیست، به گزارشات تکیه میکند. ابتدا راهنمای گوگل در این زمینه را بخوانید و سپس به گزارش موارد تخلف دیگر وبسایتها و کسب و کارها بپردازید. گوگل همیشه بر اساس گزارشات عمل نمیکند، اما جای تلاش دارد که جلوی فعالیت یک اسپمر را با استفاده از این روش گرفت. دقت کنید که کاری به فعالیت صحیح رقبای خود نداشته و صرفا اسپمرها را گزارش کنید.
حقایق دیگری درباره الگوریتم کبوتر
- الگوریتم کبوتر گوگل ابتدا در آمریکا اجرا شد، اما به مرور زمان و تا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ به انگلستان، کانادا و استرالیا نیز رسید.
- از نظر کارشناسان خبره سئو، الگوریتم کبوتر، بزرگترین به روز رسانی گوگل از سال ۲۰۱۲ به بعد بوده است.