الگوریتم موش کور یا الگوریتم possum گوگل چیست؟
گوگل به تازگی الگوریتم جدید خود را با نام الگوریتم possum یا الگوریتم موش کور معرفی کرده است. در این بخش به بررسی و معرفی این الگوریتم خواهیم پرداخت. این الگوریتم یکی از الگوریتم های مهم گوگل است.
الگوریتم موش کور یا الگوریتم possum گوگل
الگوریتم موش کور یا الگوریتم possum گوگل در سال ۱۳۹۵ منتشر شد. «موش کور یا possum» شاید اسم ملموسی برای یک الگوریتم نباشد. این الگوریتم در آخرین بهروزرسانی بر روی نتایج جستجوی گوگل تاثیر بیشتری میگذارد. به این صورت که بیشتر از گذسته نتایج جستجوی محلی را نشان میدهد. اگرچه گوگل به طور رسمی این بهروزرسانی را تایید نکرده است، ولی کاربران و جستجوگران محلی فکر میکنند این اتفاق افتاده است.
بسیاری از افراد فکر میکنند هدف الگوریتم موش کور، ایجاد تفاوت میان جستجو در محلها و لوکیشنهای مختلف است. اگرچه فرض اولیه بر این بود که این الگوریتم possum تنها بر روی نتایج محلی تاثیرگذار خواهد بود، ولی علاوه بر آن تاثیرات دیگری هم بر روی نتایج جستجو گذاشت. تاثیر اصلی این الگوریتم بر روی کسب و کارهای محلی است.
تاثیرات الگوریتم موش کور یا اگوریتم possum
افراد متخصص در زمینه سئو برای این الگوریتم possum بهروز رسانی شده این خصوصیات و تاثیرات را معرفی کردهاند.
۱-فیلتر شدن نتایج جستجوی وابسته
قبل از به وجود آمدن الگوریتم موش کور وابستگی میان چندین کسب و کار محلی عادی بود (یعنی دستهبندی یکسان چند کسب و کار که در یک ساختمان یا محله هستند). به این صورت نتایج محلی در نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشد. مجموعه نتایج جستجوهای محلی local park results (معمولاً ۳ عدد) لیستهایی از نتایج جستجوهای محلی است که در ارتباط با نتایج ارگانیک گوگل هنگام درخواست محلی(جستجو در یک مکان) ظاهر میشود. نتایج جستجوهای محلی بسیار گسترده است. شما با استفاده از local finder میتوانید با کلیک بر روی «more places» که در پایین صفحه قرار دارد، به نتایج بیشتری دسترسی پیدا کنید.
به عنوان مثال فرض کنید ۶ نفر در خیابان انقلاب مصدوم شدهاند، شما میتوانید علاوه بر گوگل کردن این موضوع، با استفاده از local finder به این اخبار و همین نتایج برسید. بعد از به وجود آمدن این الگوریتم موش کور، گوگل بسیاری از لیستهای وابسته را در زومینگ خودکار فیلتر کرد.
حال، با توجه به این تغییرات امروزه گوگل همهی ۶ نفر را نشان نمیدهد و ممکن است در حد دو یا سه نفر را در این نتایج نشان دهد. این تغییرات صاحبان کسب و کار را نگران کرده است، که ممکن است گوگل آنها را از لیستش پاک کند. ولی با زوم کردن بر روی نقشه، این فهرست در نتایج جستجوی محلی پیدا میشود.
به عنوان مثال برای این پدیده فیلترینگ، میتوان به انجمن Q&A اشاره کرد، که امتیاز کسب و کار ماهیگیری با به اشتراک گذاشتن ساختمان لنگرگاه با دیگر کسب و کارها نشان داده شده است. که این در گوگل که با عنوان «منشور ماهیگیری» شناخته میشد به طور ناگهانی از نتایج محلی حذف شد. در local finder، تنها با استفاده از فیلتر کردن مطالب و یا زوم کردن و گشتن روی نقشه میتوان این مطالب را پیدا کرد. از زمانی که این مسئله در انجمن مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت، کسب و کار مورد بررسی در ارتباط با local finder به دیدگاه گذشته خود بازگشت. اگرچه گوگل بخواهد این فیلترینگ را درطول زمان اجرا و عملیاتی کند.
۲-کسب و کارهای فراتر از مرزهای شهر، رتبهبندی را افزایش میدهد
Joy Hawkins یکی از فعالان و در زمینه سئو بوده است. این شخص پدیده افزایش رتبه در یک محله مشخص با آدرس پستی یکسان برای کسب و کارهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است، اما نکته مهم این است که کدامیک از آنها دقیقاً در محدوده تصویری گوگل است؟ در تصویر پایین میبینید که گوگل چگونه محدوده شهرها را با استفاده از نقشههای هوایی تعیین میکند. در تصویر پایین محدوده یک شهر با رنگ صورتی نشان داده شده است.
به عنوان یک مثال برای این مرزبندیها، Joy Hawkins اشاره کرده است مکانی که قبلا شماره آن ۲۱# بود به شماره ۱۰# تغییر یافته است. این یک مسئلهی قابل توجه است، چون مدتهاست متخصصان سئو محلی در حال مطالعه این موضوع و همچنین کارخانجات و صنایع هستند. به این صورت کارخانههایی که خارج از شهر هستند، برای قرار گرفتن در این جستجوها و رتبهبندیها شانس بسیار کمتری دارند.
۳- تئوریهای کاملتر در مورد تاثیرات الگوریتم possum
در سئو محلی چندین نظریه دیگر در ارتباط با تاثیرات الگوریتم موش کور یا الگوریتم possum قرار داده شده است. این نظریهها بیشتر در ارتباط با افزایش حساسیت نزدیکی جستجوگر میباشد، به این صورت که فاصله بین کاربر جستجو کننده و محل کسب و کارهای گوگل در نتایج بسته محلی نشان داده میشود.
علاوه بر این، برخی از متخصصین فکر میکنند که فیلتر محلی گوگل در کسب و کارهایی که رتبه بالایی دارند، مستقلتر از این فیلترینگ ارگانیک موش کور کار میکند. در طول این سالها موضوع مورد بحث کارشناسان، میزان همپوشانی بسته گوگل محلی Google’s local pack و نتایج الگوریتم ارگانیک organic results algorithms بوده است. در حال حاضر باور بیشتر افراد بر این است که بسته ارگانیک قوی میتواند تاثیر چشمگیری بر روی رتبهبندیهای محلی بگذارد. با توجه به همین موضوع، شاید مشاهده کسب و کارهایی که با وحود رتبهبندی ارگانیک ضعیف، بسته محلی قوی دارند جالب باشد.
چگونه میفهمید الگوریتم possum به شما ضربه زده است؟
اگر لیست Google My Business شما قبل از ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ رتبه بالایی داشت ولی بعد از این تاریخ این رتبه از بین رفت، در اولین نگاه باید به این الگوریتم شک کنید.
در صورتی که کسب و کار شما یک دسته مشخصی را با یک کسب و کار در همان ساختمان به اشتراک بگذارد (حتی اگر سات نامبر و المانهای دیگر آدرس شما فرق کند)، جستجوی کلمه کلیدی خود را آغاز کنید و سپس دوباره نقشه را باز کنید و ببینید که آیا local finder دوباره شما را پیدا کرده است یا نه. اگر جواب این سوال به تمام این شاخصها بله بود، یعنی فیلترینگ possum روی کار شما به صورت مستقیم تاثیرگذار بوده است.
چگونه از الگوریتم possum به نفع خود استفاده کنیم؟
متاسفانه، اگر گوگل قبلا مکان شما را به اشتراک گذاشته باشد، دیگر فرار کردن از این فیلترینگها کار آسانی نخواهد بود. حتی عوض کردن سایت نامبر site number هم به شما در این راه کمکی نخواهد کرد. در ادامه سه راه حل کاربردی برای این مشکل را به شما پیشنهاد دادهام:
- میدانید که هدف گوگل نشان دادن مطالب مرتبط با یکدیگر است. با بهبود سئو محلی (این کار را میتوانید با بهبود اعتبار دامنه، محتوا، دقت در استنادات و گسترش آنها، و بیشتر شدن تعداد بررسیهای محلی مطالبتان) گوگل متقاعد میشود که در آن محله و ساختمان کسب و کار شما را نشان دهد. الگوریتم موش کور به نوعی یک فرصت برای کاربران ایجاد کرده است، به این صورت که وقتی میخواهند کسب و کارشان رشد کند و در عین حال توسط possum فیلتر نشوند، باید با یکدیگر به رقابت بپردازند، و در نتیجه باید سئو سایتشان را بهتر کنند، و به این صورت رشد خواهند کرد. با این کار گوگل کسب و کار آنها را در مجموعه مربوطه و مرتبط قرار میدهد.
- از آنجا که یکی از محرکهای الگوریتم possum حضور چندین شرکت در یک محله یا ساختمان باشد، ممکن است شما به صورت امتحانی بخواهید دستهبندی Google My Business خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، فرض کنید دستهبندی فعلی شما «وکلای دادگستری» است، و به دلیل این که یک رقیب قوی در ساختمانتان در این دستهبندی قرار دارد در حال فیلتر شدن هستید، حال ممکن است شما بخواهید نامی را انتخاب کنید که کس دیگری در مجاورت شما آنرا انتخاب نکرده باشد، مثلاً «وکالت قانونمند» . توجه داشته باشید، تغییر دستهبندی ممکن است منجر به تغییراتی بزرگتر در رتبهبندی و نوسانات ترافیکی شود، بنابراین برای تغییر دستهبندی بهتر است از گوگل و راهنمای گوگل در این خصوص استفاده کنید. با این حال، اگر سایت شما فیلتر شد و ترافیکش به صفر رسید، آزمایش کردن این روشها و روشهای جدیدتر میتواند مفید باشد.
- از آنجا که الگوریتم موش کور قبل از فیلتر کردن مرحلهای را مشخص کرده است، این مسئله محرکی برای ساختن لیتهایی از کسب و کارهای یک ساختمان یا محله مثل دفاتر املاک یا ساختمان پزشکان میشود. با توجه به این فیلترینگها، سئو محلی هنوز نیاز به امتحان شدن و ریسک کردن دارد، و همچنین مزایای این لیستها را مورد بررسی قرار دهد، به عنوان مثال یک مورد این بررسی میتواند تحقیق در مورد تاثیر الگوریتم possum روی نتایج گوگل باشد.
حقایقی دیگر در مورد الگوریتم possum
- نام این بهروزرسانی جدید توسط Phil Rozek مطرح شد. دراین خصوص ایدهای در ارتباط با سیستمهای محلی قابل مشاهده مطرح شده است.
- مطالعات بسیار کمی در مورد تاثیر الگوریتم موش کور یا الگوریتم possum در موتورهای جستجوی محلی یا ارگانیک انجام گرفته است، که مطمئناً در آیندهای نزدیک حقایق بیشتری از تاثیر این الگوریتم موش کور گوگل مطرح خواهد شد.