گوگل پاندا چیست ؟ – چند نوع محتوایی که از نظر گوگل پاندا فاقد اعتبار هستند
گوگل پاندا یکی از الگوریتمهای گوگل است که برای سایتهایی با محتوای باکیفیت، پاداش درنظر میگیرد.
هدف از این کار، کمرنگ کردن حضور سایتهایی است که با محتوای بیارزش یا کمارزش، سعی در بهبود وضعیت خود در نتایج جستجوی گوگل دارند.
گوگل پاندا در ابتدا با نام فارمِر (Farmer) یا «کشاورز» شناخته میشد، که احتمالاً هدف از انتخاب این نام برای این سیستم نیز همین مقوله بود.
گوگل پاندا در مدت چند ماهی که به صورت آزمایشی راهاندازی شد، توانست حدود ۱۲% از نتایج جستجو به زبان انگلیسی را تحت تأثیر خود قرار دهد.
انواع محتواهایی که از نظر گوگل پاندا فاقد اعتبار هستند
- محتوای بیربط – صفحاتی که محتوای آنها بسیار ضعیف یا نامربوط به موضوع اصلی هستند.
- محتوای تکراری – محتوای کپی شدهای که در بیش از یک مکان در اینترنت وجود دارند.
حتی اگر در سایت شما یک مطلب را بدون تغییر یا با ویرایش ناچیز در چندین صفحه مختلف قرار دهید، ازنظر گوگل پاندا یک محتوای تکراری محسوب خواهد شد.
- محتوای کمارزش – صفحاتی که ارزش کمی برای خوانندگان قائلاند، محتوای کماهمیت و فاقد اطلاعات کافی تولید میکنند.
- عدم امانتداری/فقدان اعتبار – تهیه محتوا از منابعی که صحت آنها تأیید نشده است.
گوگل اظهار کرده، سایتهایی که فاقد اعتبار کافی هستند، باید بهگونهای فعالیت کنند تا این اعتبار را به دست آورند.
- شخمزدن مطالب (content farming) – برای مثال، یک سایت برای تأمین محتوای خود، تعداد زیادی نویسنده با دستمزد پایین استخدام میکند.
این نویسندگان برای کلمات کلیدیای که کاربران در موتورهای جستجو بیشتر سرچ میکنند، محتوای مناسبی تولید نمیکنند.
این محتواها، که تعداد آنها در سایت موردنظر بسیار زیاد میشود، مطالب بیارزشی هستند و هدف آنها فقط افزایش رتبه در موتورهای جستجو است.
سایر محتواهای فاقد اعتبار
- مطالبِ بیکیفیتِ تولید شده توسط کاربران (UGC) – مثالی از این نوع محتوا، شخصی است که پستهای مهمان (پستهای وبلاگهای دیگر) و مطالب کوتاه، که عمدتاً دارای غلط املایی و از لجاظ گرامری دارای اشتباهات فاحش هستند را در وبلاگ خود منتشر میکند.
- صفحات پرتبلیغ – صفحاتی که تبلیغات موجود در آنها، از محتوای اصلی بیشتر باشند نیز، محتوای کمارزش تلقی میشوند.
- محتوای وابسته به لینک خرید – محتواهایی که حولِ محورِ برنامههای پولیِ وابسته به سایتِ مربوطه تولید میشوند نیز، ازنظر گوگل پاندا ارزش کمی دارند.
- سایتهای بلاکشده توسط کاربران – سایتهایی که توسط کاربران مستقیماً بلاک شده باشند و یا با استفاده از اکستنشنهای مرورگر کروم، بلاک شده باشند، فاقد اعتبار هستند.
- عدم تناسب محتوا با نتایج جستجو – وقتی موضوعی را جستجو میکنیم، انتظار داریم سایتی که به ما معرفی میشود، متناسب با جستجوی ما باشد. اما گاهی اوقات، عکس این مطلب اتفاق میافتد.
گاهی اوقات پیش میآید موضوعی را جستجو کرده و با نتایج خوبی در صفحه اول گوگل روبرو میشویم، اما بعد از آنکه لینک یکی از سایتها را انتخاب کرده و وارد سایت میشویم، با صفحهای پر از تبلیغات، مواجه شده و بلافاصله از سایت خارج میشویم.
با این کار نرخ پرش سایت نبز افزایش مییابد و امتیاز منفی برای سایت محسوب میشود.