مقدمات سئو ، راهنمای مقدماتی بهینه سازی موتور جستجو (قسمت اول : معرفی سئو )
در این مقاله قرار است به معرفی سئو بپردازیم و با مقدمات بهینه سازی آشنا شویم.
معرفی سئو ، مفاهیم آن، چگونگی عملکرد موتورهای جستجویی مانند گوگل و … عناوینی هستند که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم. پس با ما همراه باشید.
معرفی سئو ؛ سئو چیست؟
بهینه سازی موتور جستجو (سئو) شامل تکنیکهایی است که کمک میکنند وبسایت شما در نتایج ارگانیک جستجو رتبهی بهتری بگیرد.
به طور کلی بهینه سازی موتور جستجو باعث میشود وبسایت شما به افرادی که از موتورهای جستجو استفاده میکنند تا دنبال محصولات، برند یا خدمات شما بگردند، بیشتر نمایش داده شود.
سئو بخشی از حوزهی کلی SEM یا بازاریابی موتور جستجو Search Engine Marketing است. SEM خود بخشی از بازاریابی آنلاین است و تمام استراتژیهای بازاریابی مربوط به فرایندهای جستجو را شامل میشود و هر دو نوع جستجوی ارگانیک و دارای هزینه را پوشش میدهد.
تمام اقداماتی که شما را درگیر پرداخت هزینه میکند تا در موتورهای جستجو در جایگاه تبلیغات نمایش داده شوید، تحت عنوان SEA یا تبلیغات موتورهای جستجو Search Engine Advertising دستهبندی میشود. بنابراین حوزهی SEM از SEA و سئو تشکیل شده است.
اقدامات SEA در واقع شامل پرداخت هزینهای است که باعث میشود هنگام جستجوی مورد یا عبارتی خاص، وبسایت شما در صفحه اول موتور جستجو لیست شود. لیستهای ارگانیک و پرداخت شده هر دو در صفحه نتایج جستجو ظاهر میشوند، البته موقعیت قرارگیری آنها در صفحهی نتایج با یکدیگر متفاوت است. تبلیغات متنی پرداخت شده نیز با علامتی مشخص میشوند.
چرا لیست شدن وبسایت شما در موتورهای جستجو مهم است؟
پس از معرفی سئو ، زمان آن است که بدانیم اساساً چرا رتبه بندی موتورهای جستجو مهم است.
فقط در گوگل سالانه بیش از ۸/۲ تریلیون مورد جستجو میشود. این بدان معناست که گوگل در هر ثانیه به ۸۸۷۰۰ جستجو در سراسر جهان پاسخ میدهد. به عبارت دیگر :
در هر ثانیهای که وبسایت شما در گوگل ایندکس نشده، اگر نگوییم هزاران فرصت را از دست میدهید، حتماً صدها فرصت را از دست خواهید داد؛ فرصتی که ممکن است شخصی به وبسایت شما دسترسی پیدا کند، محتوایتان را ببیند و محصول یا خدمات شما را خریداری کند.
پس از معرفی سئو آموختید:
از طریق بهینه کردن وبسایت خود برای موتورهای جستجو نه تنها رتبه بندی آن را اصلاح و مشتریهای بالقوه خود را پیدا میکنید، بلکه میتوانید تجربه کاربری UX بهتری نیز ایجاد کنید. که این کلید سئو است: سایتتان را نه فقط برای موتورهای جستجو، بلکه برای بازدیدکنندگان خود بهینه میکنید.
سئوی خوب بلندمدت است و از دستورالعملها پیروی میکند
سئوی موفق مجموعهای از فعالیتهای کوتاه مدت که منجر به رتبه گرفتن سریع شود، نیست. بلکه پروسهای دائمی است که شما در آن وبسایت خود را به طور مستمر تغییر میدهید.
این تغییرات مهم هستند، چرا که موتورهای جستجو همیشه بهروز میشوند و معیارهایشان را برای رنکینگ خوب تغییر میدهند. بنابراین به عنوان یک وبمستر، هدف شما همیشه باید ارائهی بهترین نتیجهی ممکن به کاربران و موتورهای جستجو برای هر مورد جستجوی مرتبط باشد.
با تهیهی محتوای منحصربفرد و وبسایتی که از هر نظر خوب عمل میکند، نیازهای کاربران را برآورده خواهید کرد.
اقدامات سئو به شما کمک میکنند به این هدف برسید. جهت کسب و حفظ موقعیت خوب در صفحات نتایج SERPs برای مدت طولانی، باید از دستورالعملهای موتور جستجو پیروی و بر روی جامعهی هدف خود تمرکز کنید. این رویکرد، سئو وایت هت ( White Hat SEO ) نامیده میشود. گوگل و سایر موتورهای جستجو تکنیکهای دستکاری غیرمجاز را به سرعت شناسایی و وبسایت شما را جریمه میکنند.
چنین جریمههایی میتواند باعث شود رتبهی شما در صفحه نتایج به شدت افت کند.
موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟
موتورهای جستجویی مانند گوگل چگونه عمل میکنند؟
موتورهای جستجو یک هدف مشخص دارند: به جستجوکننده دربارهی پرسشش اطلاعات دقیق ارائه دهند.
موتورهای جستجو به منظور اینکه بتوانند برای یک مورد جستجوی خاص، نتایج مرتبط را نمایش دهند، باید آرشیوی از اطلاعات موجود داشته باشند تا از بین آنها انتخاب کنند. به این آرشیو، ایندکس میگویند. هر موتور جستجو برای جمعآوری و اولویت بندی مطالب متدهای خاص خود را دارد. با اینکه روشها و تاکتیکهای ویژهای به کار گرفته میشود، این پروسه به طور کلی با عنوان «ایندکس کردن» شناخته میشود. در واقع، موتورهای جستجو سعی میکنند تمام جهان آنلاین را اسکن و فهرست نمایند و بدین ترتیب اطلاعات مرتبط را هنگام جستجو نمایش دهند.
ایندکس کردن به چه صورت است؟ هر موتور جستجو برنامهای دارد که با عنوان ربات Bot یا خزنده Crawler شناخته میشود. این برنامهها لینکها را دنبال و از وبسایتها بازدید میکنند. حین انجام این کار، محتوای وبسایت را ایندکس (فهرست) و لینکها را از وبسایتی به وبسایت دیگر دنبال میکنند. اگر وبسایت شما هنوز ایندکس نشده باشد، در نتایج جستجو نمایش داده نمیشود.
موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو به طور پیوسته میلیاردها وبسایت را ایندکس میکنند. اما وقتی یک پرسش را جستجو میکنید، از کجا تشخیص میدهند چه چیزی را در صفحهی نتایج به شما نمایش دهند؟
دو کلید اصلی وجود دارد که به موتورهای جستجو در طبقهبندی وبسایتها کمک میکند:
۱- محتوای وبسایت: وقتی وبسایتها را ایندکس میکنند، روباتهای موتور جستجو هر روز URLهای سایت را اسکن میکنند و به دنبال نقاط شروع عناوینی که پوشش دادهاند میگردند. آنها همچنین کد HTML را برای دادههای متا مانند تگها یا نشانه گذاریهای خاص مرور میکنند و بدین ترتیب میتوانند ارتباط صفحات موردنظر را به موضوعات خاص تعیین کنند.
۲- لینکهای وبسایت: هنگامی که روباتهای موتور جستجو وب سایت ها را به منظور ایندکس کردن اسکن میکنند، به دنبال لینک وبسایتهای دیگر نیز میگردند. هرچه یک وبسایت لینکهای ورودی باکیفیتتری داشته باشد، اعتبار لینک بیشتری خواهد داشت. از لحاظ تئوری، هر لینک ورودی یک پیشنهاد مثبت برای سایت محسوب میشود. البته این تعداد لینکهای ورودی نیستند که مهمترین نقش را بازی میکنند، بلکه کیفیت لینکها بسیار موثرتر هستند. برای مثال، ممکن است موتورهای جستجو لینکی از یک وبسایت قابل اعتماد مانند نیویورک تایمز را رتبهبندی کنند که بسیار ارزشمندتر از لینک یک بلاگ سایت کوچک و غیر مرتبط است. به این شتابدهی توسط لینکهای ورودی، لینک جوس Linkjuice نیز میگویند.
هنگامی که یک مورد جستجو تایپ میشود، موتور جستجو به ایندکس خود نگاه میکند تا مرتبطترین اطلاعات را پیدا و در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد.
اگر شما همان پرسش را در موتورهای جستجوی دیگری مطرح کنید، احتمالاً نتایج متفاوتی دریافت خواهید کرد. به این دلیل که هر موتور جستجو الگوریتم خاص خود را دارد. این الگوریتم بر مبنای مجموعهای از عوامل که به اصطلاح «فاکتورهای رتبهبندی» نامیده میشوند، شکل میگیرد. این فاکتورها تعیین میکنند چه نتایجی در صفحه نتایج SERP نمایش داده شود.
گوگل از بیش از ۹۰۰ فاکتور مختلف استفاده میکند تا میزان ارتباط یک وبسایت به یک مورد جستجو را تعیین کند. در اینجا تعدادی از فاکتورهای مهم که موتورهای جستجو هنگام رتبهبندی یک وبسایت در نظر میگیرند، لیست شده است:
- محتوای وبسایت
- ساختار و لینکهای داخلی وبسایت
- موقعیت جغرافیایی جستجوکننده
- بهینهسازی برای موبایل
- سرعت بارگذاری صفحه
- قابلیت دسترسی به سرور
- سیگنالهای اجتماعی ( لینک از شبکههای اجتماعی)
شرکت Alphabet Inc با داشتن یک بازار سرمایه ۴۷۰ میلیارد دلاری، با موتور جستجوی گوگل خود بر بازار موتورهای جستجو مسلط است.
گوگل رهبر بازار است، چون این شرکت در روش کار موتورهای جستجو تغییر و تحول اساسی ایجاد کرد. گروه موتور جستجو در آلمان بیش از ۹۳% سهم بازار را داراست و این موقعیت را برای سالهای متمادی حفظ کرده است. در ایالات متحده گوگل کمتر از ۶۴% از سهم بازار را دارد و در رتبهی بعدی بینگ BING با بیش از ۲۱% قرار گرفته است.
در روزهای پیش از گوگل (حدود ۱۹۹۷)، موتورهای جستجو فقط وب سایتها را ایندکس میکردند و جهت تعیین میزان ارتباط وبسایت ها به موارد جستجو، فاکتورهایی مانند تراکم کلیدواژه و متا تگ های کلمه کلیدی را درنظر میگرفتند. این رویکرد با عنوان «سئو بلک هت» شناخته میشود.
بلک هت شامل تاکتیکهایی مانند «انباشتن کلمه کلیدی» میشد. بدین ترتیب به طور عمد وبسایتهایی با بیشترین کلمات کلیدی ممکن ساخته میشدند تا در نتایج جستجو بالاترین رتبهها را به دست آورند.
تا اینجا با معرفی سئو و روش کار موتورهای جستجو آشنا شدید. در مقالات بعد توضیح خواهیم داد «برای به دست آوردن یک رتبهی خوب چه باید بکنید؟» ، محتوای خوب چه محتوایی است و …
با وی سئو همراه باشید.
3 thoughts on “مقدمات سئو ، راهنمای مقدماتی بهینه سازی موتور جستجو (قسمت اول : معرفی سئو )”
ممنونم از سایت خوب تون و مطالب دسته اول و عالی که گذاشتید. واقعا از سطح بقیه سایتای فارسی زبان در زمینه سئو بالاتر هستین. در مقاله خوب شما، از خوندن اون قسمت لذت بردم که : در گوگل هر ثانیه که ایندکس نشده باشید ، هزاران مشتری و مخاطب رو از دست میدید
سلام
از حسن نظرتون سپاسگزاریم 🙂
خوشحالیم که اینطور فکر میکنید. امیدواریم بتونیم بیش از پیش موجبات رضایت خاطر مخاطبان رو فراهم کنیم.
مطلب مفیدی بود
فقط از شما یه سوال دارم. برای شروع باید چه کار کنم. و چه مهارت هایی را یاد بگیرم. من میخوام از طریق اینترنت درآمد کسب کنم.