ریسک های با ارزش سئو + ۳ ریسک قابل اجتناب
ریسک های با ارزش سئو ، ریسکهایی هستند که علیرغم افت رتبه و تاثیر منفی، اثرات جانبی ارزشمند بلندمدت دارند و باید پذیرفته شوند. بیشتر اوقات هنگام بهینهسازی یک وبسایت، ریسکها و خطراتی وجود دارد. به عنوان مثال اگر در حال برنامهریزی برای طراحی مجدد سایت و تغییر ساختار URL هستید، رتبه فعلی شما دچار ریسک و مخاطره میشود، چون ممکن است در طراحی جدید نتوانید آنها را اعمال کنید. در ادامه با ریسکهای با ارزش سئو و همچنین ۳ ریسک قابل اجتناب آشنا میشوید.
نگاهی به ریسکهای سئو
هنگام بهینهسازی سایت، قبل از هر چیز باید ریسکها و خطرات را بررسی کنید. با استفاده از ابزار SEMrush، میتوانید رتبهبندی صفحات براساس کلمات کلیدی و همچنین تحلیل کل سایت را ببینید. شکل زیر مثالی از عبارات رتبه گرفته در گوگل است که با اعمال تغییرات، این رتبهبندی کاهش مییابد.
مثال بعدی، رتبهبندیهای عبارات حاوی کلمات کلیدی را نشان میدهد که فرصت خوبی برای بهینهسازی این صفحه و کسب رتبههای بالاتر است.
شما همچنین میتوانید دادههای سالانه را برای عملکرد تمام صفحات فرود Landing Pages ، پس از کلیک در گوگل، در Google Analytics مقایسه کنید. اگر معیارهای کلیدی (مانند: ترافیک، بازده، عملکرد، نرخ تبدیل، …) صفحات کاهش یابد، فرصتی برای شروع بهینهسازی این صفحات فراهم میشود. مثال زیر نمونهای از بررسی مواردیست که باعث کاهش شاخصهای کلیدی سایت میشود.
ریسک های با ارزش سئو
تست A/B برای بهبود تجربه کاربری
تست A/B (با عنوانهای Spliting Testing و Bucket Listing نیز شناخته میشود) که به عنوان یکی از ریسک های با ارزش سئو معرفی میشود، روشی است که در آن میتوانید دو نسخه از یک سایت یا اپلیکیشن را با هم مقایسه کنید تا بدانید کدام نسخه عملکرد بهتری دارد. در واقع این تست به شما کمک میکند تا رابط کاربری مناسبی برای سایت یا اپلیکیشن خود انتخاب کنید و با شناخت رفتار و سلیقه مخاطب، بهترین تجربه کاربری را به او ارائه دهید.
تغییر ساختار URL های وبسایت
یکی دیگر از ریسک های با ارزش سئو ، تغییر ساختار URL های سایت است که در بهینهسازی و سئوی یک سایت نیز تاثیر دارد. ساختار آدرس سایت اگر مورد پسند موتورهای جستجو باشد، در کراول و ایندکس شدن بهتر صفحات موثر است. آدرسهای URL سازگار با سئو، باید شامل کلمات کلیدی متن صفحه باشند و برای کاربر و موتورهای جستجو قابل فهم و خواندن باشند. تصویر زیر نمایانگر URL های سازگار و ناسازگار در موتورهای جستجو است.
هنگام تغییر ساختار URL، مطمئن شوید که ۳۰۱ URL های قدیمی به مسیرهای URL جدید هدایت میشوند. همچنین اگر وضعیت شما به گونه ایست که باید تمام آدرسهای اینترنتی خود را تغییر دهید، توصیه میشود ابتدا نتایج این کار را بررسی کنید. همیشه سعی کنید ابتدا یک آزمایش کوچک از کار مورد نظر انجام دهید و پس از بررسی نتایج و راضی بودن از کار، تغییرات بزرگتر را اعمال کنید.
بهبود تجربه کاربری
تجربه کاربری (به اختصار به آن UX, UXD, UED و همچنین XD نیز گفته میشود) که از دیگر ریسک های با ارزش سئو و یکی از مهمترین عوامل در رتبهبندی گوگل محسوب میشود، فرآیندی است که برای افزایش رضایت کاربر از محصول انجام میشود و ویژگیهای زیر را دارد:
- بهبود قابلیت استفاده Usability
- سهولت در استفاده Accessibility
- تعامل مثبت بین کاربر و محصول
طراحی مجدد وبسایت
سالها قبل، داشتن یک وبسایت به تنهایی، اعتبار تلقی میشد. اما امروزه به دلیل وجود سایتهای معتبر و بزرگ بسیار، این روال از بین رفته است. وبسایتهایی که تحت سیستمهای مدیریت محتوای قدیمی طراحی شدهاند، انعطافپذیری پایینی دارند و به همین دلیل نیاز به طراحی مجدد دارند. اگر سایت شما در نگاه اول، جذاب نباشد، کاربر وقت خود را تلف نمیکند و به سراغ سایت دیگری میرود. این موضوع باعث میشود بازدید کنندهای را از دست بدهید که بازگرداندن او به سایت تقریباً غیرممکن است. هرچه کاربران بیشتری را از دست بدهید، امتیاز منفی بیشتری به سایت شما تعلق میگیرد. این مشکلات را میتوان با طراحی مجدد سایت و ایجاد یک سایت جذاب و کاربر پسند حل کرد.
البته بعضی مواقع، طراحی مجدد یک سایت، باعث کاهش نرخ تبدیل میشود. بنابراین قبل از اینکه به طراحی مجدد یک سایت فکر کنید، ابتدا معیارهایی که ممکن است تغییر کند یا کاهش یابد را بررسی کنید.
پیداکردن بکلینکهای با کیفیت
بک لینک به لینکهایی میگویند که از صفحه یا سایت دیگری به سایت شما ارجاع داده میشوند. بک لینک میتواند از یک سایت یا یک دایرکتوری باشد. بنابراین اگر به دنبال لینکهای باکیفیت هستید از سایتهایی که معتبر و محبوبند و همبستگی بالایی با محتوا و موضوع کار شما دارند لینک بگیرید.
ریسکهای قابل اجتناب سئو
علاوه بر ریسک های با ارزش سئو که در قسمت قبل خواندید، ریسکهای دیگری در ادامه وجود دارند که باید از آنها اجتناب کرد.
نادیده گرفتن لینکهای خنثی
بسیاری از متخصصان سئو، لینکهای بیکیفیت را، حتی اگر برای گوگل مهم نباشد، نادیده میگیرند. مگر اینکه گوگل، خود اقدامات دستی را در سایت انجام دهد. بعضی نیز نمیدانند که لینکها چگونه کار میکنند و از لینکهایی که خنثی نامیده میشوند، به راحتی میگذرند. این لینکها تاثیری در بالا بردن رتبه سایت شما ندارند، اما به رتبهبندی سایت شما آسیب میزنند.
حذف یا تثبیت صفحات
اگر صفحهای از سایتتان را حذف کنید، وبسایت شما، دیگر بر اساس کلمات کلیدی آن صفحه رتبهبندی نمیشود. اگر میخواهید رتبهبندی کلمات کلیدی آن صفحه را حفظ کنید، آن را حذف نکنید. اگر صفحهای از محصول را حذف کردید، در آن صفحه، عبارت «این محصول در دسترس نیست» یا «در اینجا برخی از محصولات مرتبط که ممکن است به آن علاقمند باشید به شما معرفی میکنیم» یا عباراتی از این قبیل را قرار دهید. این باعث میشود، شما URL آن صفحه را حذف نکنید و چیزی برای ارائه به کاربر یا موتور جستجوگر داشته باشید. هنگام تثبیت صفحات، مطمئن شوید که URL 301 صفحه قدیمی به آدرس جدید پیوند میخورد و صفحه جدید، کلمات کلیدیای که صفحه قبلی براساس آن رتبهبندی شده را در بر میگیرد.
ایجاد تغییرات بزرگ در سایت
توصیه همیشگی ما این است که قبل از اعمال تغییرات بزرگ در سایت، ابتدا تغییرات جزئی و کوچک را ایجاد کرده و نتایج حاصل از آنها را بررسی کنید. اگر نتایج رضایتبخش بود، آنگاه تغییرات بیشتر و بزرگتری را ایجاد کنید.
نتیجهگیری
توجه داشته باشید که هر مطلب جدیدی که در بحث سئو پیش میآید، ممکن است ریسکهایی نیز با خود به همراه داشته باشد. گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر، همواره در حال تغییر و پیشرفت هستند، بنابراین باید دائماً بهینهبودن سایت خود را بررسی کنید.
در آینده نزدیک، مقالات بیشتری در مورد ریسکهای سئو در بلاگ وی سئو مطالعه خواهید کرد.