تگ کنونیکال Canonical چیست و چه کاربردی دارد ؟
تگ کنونیکال canonical یا به اصطلاح rel canonical ، روشی برای اعلام این نکته به موتورهای جستجو است که آیا یک url خاص، نسخه اصلی آن سایت است یا خیر. با استفاده از این تگ، میتوان از مشکلاتی مانند یکسان یا تکراری بودن محتوا در چندین url، جلوگیری کرد. به صورت عملیتر، توسط تگ کنونیکال میتوانیم به مرورگر بگوییم که کدام یک از نسخههای url در نتایج جستجو نشان داده شود. در شکل زیر، نمونهای از کد تگ Canonical را میبینید:
چرا استفاده از تگ کنونیکال Canonical مهم است؟
محتوای تکراری در صفحات وب، موضوع پیچیدهای است، بنابراین وقتی خزنده موتور جستجو، به تعدادی url با محتوای تکراری و مشابه یا با کمی تغییرات برخورد میکند، میتواند باعث بروز مشکلاتی در زمینه سئوی سایت شود. اول اینکه اگر خزندههای موتور جستجو مجبور باشند چندین صفحه با محتوای تکراری را کراول کنند، ممکن است بخشی از محتوای غیرتکراری و منحصربفرد را از دست بدهند. دوم اینکه اگر محتوای سایت بیش از اندازه تکراری باشد باعث کاهش رتبه سایت میشود. و در نهایت اینکه، حتی اگر رتبه سایت شما کاهش نیابد، ممکن است موتورهای جستجو، url اشتباهی را بعنوان url اصلی انتخاب کنند. استفاده از تگ کنونیکال canonical به شما کمک میکند تا محتوای تکراری را کنترل کنید.
مشکل URLها
ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که “چرا باید شخصی صفحه تکراری ایجاد کند؟” و اشتباها این تصور غلط وجود دارد که نباید نگران استفاده از تگ کنونیکال باشیم. مشکل اینجاست که ما انسانها صفحات سایت را بصورت مفهومی (مانند صفحه اصلی سایت) میبینیم، اما موتورهای جستجو هر url منحصربفرد را یک صفحه مجزا درنظر میگیرند. به عنوان مثال، خزندههای موتورهای جستجو و رباتها، باید از طریق آدرسها و روشهای زیر به سایت weseo دسترسی پیدا کنند:
http://weseo.ir/index.php
http://weseo.ir/index.php?refer=twitter
از دید یک کاربر، همه urlهای بالا نشاندهنده یک صفحه هستند درحالیکه یک موتورجستجو، هرکدام از این urlها را یک صفحه مجزا درنظر میگیرد. سیستمهای مدیریت محتوای پیشرفته (CMS) و سایتهای داینامیک این مشکل را بیشتر درک میکنند. در بسیاری از این سایتها، تگهای زیادی بطور خودکار به urlها اضافه و باعث ایجاد چندین آدرس برای یک محتوا میشود. پارامترهای جستجو، دستهبندیها و واحدهای پولی برخی از عوامل تغییر این urlهاست.
راههای صحیح استفاده از تگ کنونیکال
محتوای تکراری میتواند موضوع پیچیدهای باشد اما مواردی وجود دارد که میتواند به شما در استفاده از تگ استاندارد کمک کند :
۱. تگهای canonical میتوانند خود ارجاع self-referential باشند
اگر یک تگ کنونیکال به url جاری اشاره کند مشکلی بوجود نمیآید. به عبارت دیگر، اگر سه آدرس y , x و z محتوای تکراری داشته باشند و x آدرس اصلی سایت باشد، علاوه بر ارجاع دو صفحه تکراری y و z به صفحه اصلی x، میتوان x (صفحه اصلی) را نیز به خودش ارجاع داد.
۲. از تگ کنونیکال در صفحه اصلی سایت استفاده کنید
باتوجه به معمول بودن صفحات تکراری، افراد از روشهای مختلفی (بدون اینکه قادر به کنترل آنها باشید) میتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند. قرار دادن یک تگ canonical در قالب صفحه اصلی، میتواند روش خوبی برای جلوگیری از وقوع این مشکل باشد.
۳. تگهای canonical داینامیک را بررسی کنید
گاهی کدنویسی بد و اشتباه باعث میشود تگ کنونیکال متفاوتی برای هر نسخه از url ایجاد شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، تگ canonical سایت خود، بویژه سایتهای تجارت الکترونیک یا سایتهایی که سیستم مدیریت محتوا دارند را بررسی کنید.
۴. از سیگنالهای مختلط و پیچیده بپرهیزید
اگر شما سیگنالهای مختلطی از تگ کنونیکال ارسال کنید، ممکن است موتورهای جستجو نتوانند این تگ را به درستی تفسیر کنند و دچار مشکل شوند. به عبارت دیگر از ارجاع صفحه A به صفحه B و ارجاع صفحه B به صفحه A، با استفاده از تگ canonical بپرهیزید. همچنین ارجاع صفحه A به صفحه B و سپس redirect301 صفحه B به A نیز کار اشتباهی است. بطورکلی استفاده از تگ کنونیکال بصورت زنجیرههای طولانی (A-–>B, B-–>C, C–->D) درست نیست. پس سعی کنید سیگنالهای صحیح و واضحی ارسال کنید، درغیراینصورت ممکن است موتورهای جستجو، تصمیمات نادرستی درمورد سایت شما بگیرند.
۵. هنگام استفاده از تگ canonical در صفحات مشابه دقت کنید
وقتی صحبت از canonicalization میشود، تصور بیشتر مردم، صفحات کاملا مشابه است. استفاده از تگ استاندارد در «صفحات خیلی مشابه» اگر با احتیاط انجام شود، امکانپذیر است. نظرات زیادی دراین مورد وجود دارد اما استفاده از تگ کنونیکال برای صفحات خیلی مشابه مانند صفحه محصول که تنها از نظر قیمت، موقعیت و رنگ محصول متفاوت هستند مشکلی ندارد. اگر تفاوت در محتوای دو صفحه زیاد باشد، ممکن است این تگ توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شود.
۶. استفاده از تگ canonical در دامنههای تکراری
اگر مدیر دو یا بیش از دو سایت هستید، میتوانید از تگ کنونیکال بین دامنهها استفاده کنید. فرض میکنیم شما محتوایی را برای یکی از سایتها منتشر کرده و آن را با تگ canonical به سایر سایتها پست میکنید. با استفاده از این تگ در سایتهای دیگر، تمرکز قدرت رتبهبندی شما روی یک سایت خواهد بود. به یاد داشته باشید که استفاده از این تگ، از رتبهبندی سایتهایی که این تگ در آنها وجود ندارد جلوگیری میکند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که استفاده از آن با تجارت و کار شما سازگار است.
تگ canonical در مقابل redirect 301
یکی از سوالات رایج در زمینه سئو این است که آیا تگ کنونیکال نیز مانند تغییر مسیر ۳۰۱ پارامترهایی مانند رتبهبندی صفحات، اعتبارسنجی و .. را رعایت میکند یا خیر. در بسیاری از موارد اینطور بنظر میرسد که این تگ، اعتبار صفحه را حفظ میکند اما جواب مثبت به این سوال همیشه با کمی شک و شبهه همراه است. به یاد داشته باشید که این دو راهحل، نتایج متفاوتی برای کاربران و موتورهای جستجو دارند. اگر با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ صفحه A را به صفحه B تغییر مسیر دهید، آنگاه کاربران بطور خودکار به صفحه B هدایت میشوند و صفحه A را نخواهند دید. در صورتیکه اگر صفحه A را با تگ canonical به صفحه B ارجاع دهید، موتورهای جستجو میفهمند که صفحه B صفحه اصلی است، اما کاربران، هردو url را میبینند. قبل از هرگونه اقدامی اطمینان حاصل کنید راه حلی که در پیش میگیرید، نتایج مطلوب و مورد نظر شما را در پی خواهد داشت.
در مقالات آتی به محتوای تکراری ، اثرات سوء آن بر سئوی سایت و همچنین استفاده از تگ کنونیکال برای رفع این مشکل خواهیم پرداخت. پس با وی سئو همراه باشید.
One thought on “تگ کنونیکال Canonical چیست و چه کاربردی دارد ؟”
ممنون از اطلاعاتتون دوست عزیز کارتون درسته