بهینه سازی کلمات کلیدی طولانی | کلمات کلیدی درون صفحه به پایان رسید!
بهینه سازی کلمات کلیدی طولانی : چگونه از کلمات کلیدی عادی ترافیک غیرعادی جذب کنیم؟
زمانش رسیده که در طرز تفکرمان درباره کلمات کلیدی طولانی تجدید نظر کنیم؛ همچنین باید پروسه پیدا کردن آنها را نیز دوباره ارزیابی کنیم.
در گوگل سرچ کنید Long Tale Keywords ، بر روی اولین اسنیپت کلیک کنید.
تعریفی که در این اسنیپت گفته شده، این است:
برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی، یک پروسه طولانی لازم است:
- جستجو زیاد در گوگل به صورت دستی (Manual)
- استفاده از ابزارهای متعدد
- پاک کردن و دوباره نوشتن (بازی با کلمات)
- ساعتها تحقیق
- تلاش برای به کار بردن این کلمات در تگها و محتوای خود
اما باید بگویم که این مقالهها از مُد افتادهاند و پروسه تحقیق درباره این کلمات کلیدی هدر دادن وقت است!
اما منظور مرا اشتباه متوجه نشوید:
بهینه سازی کلمات کلیدی طولانی ، هنوز هم برای سئو بسیار مهم هستند.
امروزه پیدا کردن و رتبهبندی آنها آسان است. اما ابتدا اجازه دهید از تعریف کلمات کلیدی طولانی شروع کنیم:
تعریف کلمات کلیدی طولانی
کلمات کلیدی طولانی جستارهایی بسیار منحصر به فرد هستند. این کلمات بسیار کم جستجو میشوند، اما اگر تقاضا داشته باشند میتوانند ترافیک عظیمی به صفحه شما بیاورند.
در نمودار زیر، این کلمات کلیدی و میزان جستجوی آنها نمایش داده شده است:
بنابر یک قانون کلی (ولی نه لزومی)، این کلمات کلیدی بلندتر و خاصتر از کلیدواژههای معمولی است.
چرا تعریف بیشتر «کلمات کلیدی طولانی» اشتباه است؟ بیشتر تعاریف میگویند که طول کلمه کلیدی دلخواه است.
بسته به مقالهای که میخوانید، طول کلمه کلیدی ممکن است ۳+ ، ۴+ ، ۵+… کلمه باشد.
کدام گزینه صحیح است؟
در واقع هیچ کدام از پاسخهای بالا صحیح نیستند.
چون چیزی که یک کلمه کلیدی را طولانی (Long Tale) میکند، ربطی به بلندی آن ندارد (گرچه کلمه کلیدی طولانی ۲ کلمهای زیادی وجود ندارد).
اگر ربطی به طول ندارد، پس به چه چیزی مربوط است؟
بهینه سازی کلمات کلیدی طولانی – چه چیزی واقعاً یک کلمه کلیدی را طولانی میکند؟
دو عنصر وجود دارند که کلمات کلیدی طولانی را میسازند:
- حجم جستجو
- اختصاصی بودن کلمه
و البته که این دو عنصر، هردو به یک اندازه اهمیت دارند.
در جستجو هرچه عبارت شما خاصتر باشد، حجم کمتری از آن جستجو میشود.
در واقع بسیاری از کلمات کلیدی طولانی، حجم جستجوی صفر خواهند داشت. به همین دلیل است که حدود ۱۶-۲۰% جستجوی روزانه گوگل به عبارات جدیدی اختصاص یافته که قبلاً جستجو نشده بود.
البته ممکن است شما فکر کنید که این کار کاملاً تلف کردن وقت است. ولی شاید هم اشتباه کنید.
چون با این که حجم جستجوی کلمات اختصاصی کم است، اما همین کلمات کلیدی طولانی حدود ۴۰% از ترافیک جستجوی اینترنت را اشغال کردهاند.
پس اگرچه جستجوی کلمات اختصاصی پایین است، ولی عبارات ترکیبی زیادی وجود دارند که جمع حجم جستجوی آنها بسیار زیاد است.
به دلیل این که این کلمات اختصاصی هستند، میتوانند برای نرخ تبدیل (Conversion Rate) سایت شما بسیار مفید باشند
کلمات کلیدی «سَر» و «دُم»
حجم جستجو (یا توضیح خیلی سادهتر «مردم در ماه چند بار این کلیدواژه را جستجو میکنند») تنها چیزی است که بین کلمات کلیدی «سَر» و «دُم» تفاوت ایجاد میکند.
نام « کلمات کلیدی طولانی Long Tale Keywords » از نمودار زیر گرفته شده است. «سَر» نمودار عبارت است از تعدادی کلمه کلیدی با حجم جستجوی بسیار زیاد، و کلمات کلیدی «دُم» که تعدادشان بسیار زیاد است ولی حجم جستجوی کمی دارند.
همانطور که مشاهده میکنید، تعداد کلمات موجود در کلمات کلیدی طولانی تقریباً هیچ تأثیری در ایجاد تفاوت در میزان جستجو ندارند.
برای درک بهتر این مطلب، به این سه کلمه دقت کنید:
هر سه آنها به تعداد یکسان کلمه دارند. هر سه آنها به یک اندازه اختصاصی هستند (نام هستند). اما یکی از آنها «دُم» است، و دو کلمه دیگر «سَر» هستند.
میتوانید حدس بزنید کدامیک «دُم» است؟
گوگل اعتبار موضوعی را به کلمه کلیدی ترجیح میدهد
کلمات، اهمیت زیادی برای موتورهای جستجو دارند. یکی از آسانترین راهها برای طبقهبندی یک صفحه نیز همین است.
ولی یک موتور جستجوگر، مثل من و شما یک صفحه را نمیخواند. موتور جستجو به خوانایی یک صفحه امتیاز نمیدهد؛ به جای آن، سعی میکند یک صفحه را توسط کلمات برجسته آن درک کند. (بر اساس تعداد دفعات تکرار شده، اندازه و تعیین سطح این کلمات)
درک آن بسیار ساده است:
موتورهای جستجو بیعقل هستند! تنها چیزی که لازم دارید این است که به آنها اطلاعات بخورانید!
اما از سال ۲۰۰۸ به بعد، موتورهای جستجو تغییرات بسیار زیادی داشتهاند.
یک مثال ساده:
درک گوگل از کلمات شبیه به هم
در اینجا میخواهم کلمات کلیدی کوتاه یا متوسط را بررسی کنم.
میخواهم عکسهای ترسناک را در گوگل جستجو کنم. به این ۴ کلمه دقت کنید:
- creepy photos
- scary photos
- terrifying photos
- horrifying photos
این کلمات تقریباً یکی هستند.
ما انسانها میتوانیم تفاوتهای ظریف آنها را تشخیص دهیم. ولی یک موتور جستجو نمیتواند به این سادگی آن را درک کند؛ تا زمانی که ما تمام این عبارات را جداگانه برایش تعریف نکنیم، نمیتواند فرق آنها را بفهمد.
خُب، گوگل اکنون چگونه کار میکند؟ آیا میتواند فرق اینها را بفهمد؟
بیایید کشف کنیم.
به نوشتههای زیر نگاه کنید:
کلمات مترادف
این تگ HTML عنوان صفحه بالا است:
<title>The 30 Creepiest Photos Ever Taken</title>
همانطور که مشاهده میکنید این صفحه برای کلمه کلیدی Creepy Photos بهینهسازی شده است و خبری از کلمات مترادف مثل Scary یا Terrifying در هیچ جای این صفحه نیست.
اما یک اتفاق جالب افتاده است:
برای تمام این کلمات، جایگاه اول تا سوم صفحه جستجو را اختصاص داده است!
این قضیه به ما دو چیز را درباره گوگل امروز میگوید:
- گوگل اکنون ارتباط بین کلمات را میشناسد.
- درک میکند که اگر یک صفحه برای یک کلمه کلیدی خاص مناسب است، پس برای تمام کلمات مشابه نیز مناسب است.
اما این تنها یک سَر طناب است؛ چون آن صفحه (در این مورد خاص) تنها برای ۴ کلمه کلیدی رتبه نمیگیرد، برای ۵۶۴ کلمه رتبه میگیرد!
در چند نتیجه اول، میبینیم که گوگل کلمات Photos ،Images و Pictures را یکسان شناخته است.
رتبه تمام این کلمات کلیدی افزایش مییابد، بدون آنکه به طور مستقیم برای تک تک آنها بهینهسازی انجام شود!
کلمات کلیدی که در بالا بررسی کردیم، کوتاه و متوسط با حجم جستجوی زیاد بودند.
ولی زمانی که دنبال کلمات کلیدی طولانی میگردیم اوضاع جالبتر هم میشود!
ابتدا اجازه دهید توضیح دهم که چگونه و چرا قضیه بالا امکانپذیر است.
« کلمات داخل صفحه » به پایان رسید!
گوگل اکنون قادر است:
- کلیدواژههای مرتبط را در یک گروه قرار دهد.
- کلمات هم معنی را درک کند.
- به موضوع محتوا نگاه کند و بعد تصمیم بگیرد کدام یک رتبه بگیرد.
چگونه الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل – Google’s Hummingbird بازی سئو را عوض کرد؟
در سال ۲۰۱۳، بررسی بر روی سئوها نشان داد سایتهایی که مقالات زیادی دارند، حجم ترافیک آنها افزایش یافته است.
گوگل اعلام کرده که الگوریتم مرغ مگسخوار، معنی جستارها را بهتر از «تمرکز بر کلمات خاصی که مطابق با محتوا هستند» درک میکند.
گوگل میگوید که مرغ مگسخوار توجه بیشتری به معنی کلمات دارد تا تعدادی کلمه خاص (کل جمله، گفتگو و یا معنی جمله). نتیجه این میشود که صفحاتی که معنی مرتبط به کلمه جستجو شده دارند، بهتر عمل میکنند.
همچنین این الگوریتم باعث میشود که مطالبی که کمتر از ۵۰۰ کلمه دارند، در نتایج جستجو ظاهر نشوند.
به همان اندازهای که گوگل در درک مطالب پیشرفت کرده، به همان اندازه نیز به جزئیات پشت هر موضوع توجه میکند.
مثل این:
حالا در گوگل سرچ میکنیم: «allintitle:how to create anchor text». گوگل به ما میگوید که ۹۶ صفحه، مستقیماً برای این کلمه کلیدی بهینهسازی شدهاند.
آنالیز حدود ۲ میلیون کلمه کلیدی به ما چه میگوید؟
بر اساس تجزیه و تحلیل دو میلیون کلیدواژه توسط سایت ahrefs، نتیجه میگیریم که گوگل:
- کمتر به بهینه سازی کلمات کلیدی طولانی (یا کوتاه یا متوسط) به صورت سنتی (کلمات در صفحه) علاقهمند است.
- بیشتر کلماتی را بهینهسازی میکند که به موضوع کلی مقاله ربط داشته باشند.
کلمه کلیدی در عنوان صفحه:
کلمات کلیدی که در عنوان هر صفحه قرار داشته باشند، از نظر سئو دارای اعتبار خوبی هستند و از رتبه بهتری برخوردار میشوند.
ولی آیا این درست است؟
خیر. بر اساس تحقیقات ثابت شده که صفحاتی که در گوگل بین ۱ تا ۱۰ قرار دارند، کلمه کلیدی آنها در عنوان صفحه قرار ندارد.
کلمه کلیدی در محتوا:
درباره محتوا چطور؟
آیا بین صفحاتی که در گوگل در جایگاه ۱ تا ۱۰ قرار دارند، کلیدواژه جایی در مطلبشان قرار دارد؟
مجدداً پاسخ منفی است.
پانوشت:
علیرغم اینکه دریافتیم صفحاتی که کلمه کلیدیشان در عنوان یا محتوا قرار ندارد، باز هم میتوانند به رتبههای بالا برسند، پیشنهاد میکنیم که کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان، تگهای هِدر، محتوا و… قرار دهید.
محتوای خود را برای «موضوع» بهینه سازی کنید
یک محتوای قدرتمند و معتبر که در عمق خود موضوعی را در بر میگیرد، میتواند هم برای کلمه کلیدی کوتاه، متوسط و طولانی رتبه بگیرد؛ حتی بدون اینکه این مطلب، کلمه کلیدی را شامل شود.
اما چگونه؟
رتبه کلمات کلیدی طولانی را به راحتی افزایش دهیم
من به شما پیشنهاد میکنم که به جای پرداختن به بهینهسازی خودِ کلمه کلیدی، بر روی بهینهسازی کلمه کلیدی برای “موضوع” تمرکز کنید.
چرا؟
چون گوگل به قدری باهوش شده، که قادر به تشخیص موضوعات و زیرمجموعههای کلمات کلیدی طولانی است.
شواهد نشان میدهد که گوگل برای دو محتوای جدا که موضوع آنها یکی است، افزایش رتبه در نظر میگیرد.
دیگر نیازی نیست نگران قرار دادن کلمات کلیدی طولانی خود در صفحهتان باشید. (واقعاً کار سختی بود!) آن روزها به پایان رسیدهاند.
نکته خوب این است که در صورتیکه شما از کلمات کلیدی طولانی منحصر به فرد با حجم جستجوی بالا استفاده کنید، میتوانید ترافیک بسیار زیادی را به صفحه خود جذب کنید.
موفق باشید!
یک عدد آجر بیمصرف است؛ ولی وقتی تعداد زیادی آجر داشته باشید، میتوانید دیوار بسازید!
3 thoughts on “بهینه سازی کلمات کلیدی طولانی | کلمات کلیدی درون صفحه به پایان رسید!”
سلام یه سوال داشتم از خدمتتون
من سایتم رو دو ماهی میشه ساختم و عنوانش رو کنکور۹۸،بودجه بندی کنکور۹۸،جزوه کنکور۹۸ و …. مرتبط با کنکور۹۸ گذاشتم،خب طبیعتا سال دیگه کنکور۹۸ هم تموم میشه و نوبت به کنکور۹۹ میرسه
۱- من اگه سال رو از عنوان حذف کنم و یا سال رو بعد ازمدتی تغییر بدم مثلا از تغییر ازسال ۹۷ به ۹۸ از نظر سئوی سایتم و یا نتایج مشکلی پیش میاد؟
۲-از کی بهتره من این تغییر رو انجام بدم؟
ممنون میشم پاسخ بدین
سلام.
اگر شما محتوای سایتتون به طور کامل همون باشه و فقط تاریخ عوض کنید، از لحاظ سئو SEO به مشکل بر می خورید.
۱٫ الان گوگل بسیار پیشرفته تر از قبل شده. به حدی که شما چه توی عنوان و چه توی متنتون اگه محتوای تکراری بزارید میفهمه
۲٫ شما باید محتوای کلی رو عوض کنید. اگر امسال یه متنی نوشتید، سال بعد باید اون رو عوض کنید. حتی اگه همون جملات رو ادیت کنید و کم و زیاد کنید هم باز گوگل متوجه میشه و امتیاز کمی به سایت شما میده.
تغییر عنوان اثر منفی روی سئو صفحه شما نداره ولی بهتره صفحه جدید ایجاد کنید