اشتباهات متداول سئو – همچون یک مشاور به پیشگیری و درمان SEO سایت خود بپردازید
حتما وقتی پشت فرمون نشستهاید از ترافیک زیاد خسته شدید. مسئولان شهرداری تمام تلاش خود رو میکنند تا ترافیک رو کاهش بدهند. اما شما که یک کسب و کار اینترنتی دارید قطعا به دنبال راهکارهایی هستید که ترافیک سایتتون افزایش پیدا کند. و چقدر این افزایش ترافیک سایت و بهینهسازی سئو براتون دشوار است. نه چند لحظه صبر کنید، اگر به ۶ نکتهای که در این مقاله به عنوان اشباهات متداول سئو بیان شدهاند، خوب توجه داشته باشید، و راهکارهای مناسبی رو برای هر کدام اعمال کنید، قطعا رشد فوقالعادهای خواهید داشت. اینها اشتباهات متداولی هستند که مشاوران SEO قبل از هر چیز به آنها توجه دارند.
مهم است که با دیدگاه Yoast در مورد SEO آشنا شوید. این به این معنی است که ما فقط روی جنبههای فنی سایت شما تمرکز نمیکنیم، بلکه محتوای سایت و تجربه کاربری UX را به عنوان بخش مهمی از SEO در نظر میگیریم. بنابراین نکات مندرج در مقاله زیر نه تنها تعریف دقیق SEO را پوشش میدهد، بلکه شامل طیف گستردهای از جنبههای دیگر نیز میشود که صاحبان سایت نیز باید به آن توجه کنند.
۱- سرعت وبسایت اصلا مهم نیست!!
اولین چیزی که میخواهم به عنوان اشتباهات متداول سئو اشاره کنم سرعت سایت است. هر چه سایت شما سریعتر، علاقه گوگل آن بیشتر است. یک ابزار بسیار مفید که گوگل برای بررسی سرعت صفحه شما ارائه کرده، Google PageSpeed Insights است. این ابزار به شما ویژگیهایی که سبب افزایش سرعت سایت شما میشود را گوشزد میکند.
یکی از توصیههایی که اغلب مشاوران SEO ارائه میکنند، این است که تصاویر خود را بهینهسازی کنید. بسیاری از وبسایتها دارای تصاویری نسبتا بزرگ هستند، که زمان زیادی برای بارگیری آنها صرف میشود. با تغییر اندازه تصاویرتان میتوانید سرعت بارگیری را افزایش دهد. اگر شما یک سایت وردپرسی دارید، این کار را به راحتی میتوانید با نصب افزونههای مربوطه انجام دهید.
نکته دیگر که اغلب مشاوران متذکر میشوند، این است که کافیست browser caching را فعال کنید و فشرده سازی gzip استفاده کنید. هر دو اینها به کل سایت شما سرعت میبخشند. اولی باعث میشود که سایت شما سریعتر برای بازدید کنندگان باز شود و دومی فشردهسازی فایلهای استاتیک است، که سبب سرعت در بارگیری به مرورگر میشود.
در صورت نصب وردپرس، توصیه میکنیم نگاهی دقیق به پلاگینهایی که فعال هستند بیندازید. آیا شما واقعا از همه آنها استفاده میکنید؟ شاید برخی از آنها را میتوان با یک افزونه دیگر جایگزین کرد؟ بهترین مشاورهای که میتوانیم به شما بدهیم این است که هرچه کمتر بهتر.
۲- چطور کلید واژه اشتباه انتخاب کنیم؟!
اگر می خواهید در Google رتبه بالاتری کسب کنید، لازم است مطمئن شوید که از کلمات کلیدی مناسب برای هر صفحه استفاده میکنید. یکی از بزرگترین اشتباهات متداول سئو که اغلب با آن مواجه هستیم این است که صاحبان سایت از کلمات کلیدی بیش از حد معمول استفاده میکنند. اگر شما یک کسب و کار نسبتا کوچک هستید که میخواهید کلمه کلیدی”اجاره ماشین” را برگزیند، قطعا شکست خواهید خورد. شما باید سعی کنید چیز خاصی را از آن بیابید. در غیر این صورت، شما با شرکتهای اجاره اتومبیل در سراسر جهان رقابت میکنید که غیر ممکن است! بنابراین حداقل اطمینان حاصل کنید که یک کلمه کلیدی جدید به فضای رقابتی خود افزودهاید.
کلمات کلیدی طولانیتر و دقیقتر، شانس بیشتری برای رتبهبندی این کلمه کلیدی است. البته این به این معنی است که حجم جستجو برای این کلمه کلیدی کاهش مییابد. اما شما میتوانید با بهینه سازی تعداد زیادی از صفحات در سایت خود برای کلمات کلیدی در مدت زمان طولانی، این مساله را جبران کنید. سایت شما در نهایت برای هر یک از این کلمات کلیدی ترکیبی از ترافیک بالایی برخوردار خواهد شد. خوب است با استفاده از ابزار جستجوی کلمه کلیدی، مناسبترین کلیدواژهها را انتخاب نمایید.
۳- سه خط بیاهمیت در صفحه جستجوی گوگل
متادیتا چیزی است که در صفحات نتیجه موتور جستجو (SERPs) ظاهر میشود که شامل عنوان صفحه و توضیحات متا آن است. عنوان صفحه هنوز یکی از مهمترین عوامل در رتبهبندی گوگل است. بنابراین شما باید مطمئن شوید که به درستی برای هر صفحه عنوان بهینه انتخاب شده است. این به معنی افزودن کلمه کلیدی مربوط به عنوان هر صفحه است و اطمینان حاصل کنید که عنوان صفحه شما خیلی طولانی نباشد. اگر عنوان صفحه شما بیش از حد بلند باشد، گوگل آن را ناقص نمایش میدهد. مطمئنا شما نمیخواهید بازدیدکنندگان بالقوه قادر به خواندن عنوان کامل در SERPs نباشند.
توضیح متا، فاکتور رتبهبندی نیست، اما نقش مهمی در بهینهسازی کلیک بر روی نرخ (CTR) شما دارد. عدم توجه به متا از اشتباهات متداول سئو میباشد. اگر متای خود را با عبارات روشن و جذاب بهینهسازی کنید احتمال کلیک بازدیدکنندگان بالقوه افزایش مییابد. بازدیدکنندگان بالقوه احتمالا فکر میکنند که سایت شما پاسخی برای جستجو آنها ارائه میدهد. در نتیجه صفحه ترافیک بیشتری را دریافت میکند. پیش از این تعداد کاراکترهای توضیحات متا ۱۶۰ کاراکتر بود، اما اواخر سال ۲۰۱۷، طول اسنیپت گوگل تغییر کرد و به ۳۲۰ کاراکتر رسید.
۴- خود را درگیر جذابیت متن نکنید!!
در حال حاضر در این بلاگ درباره نحوه نگارش مطالب بسیار جذاب نوشته شده است، اما هنوز هم اغلب سایتها کارهای ضعیفی در نوشتن مطالب دارند. مهم این است که مطمئن شوید که هر صفحه وب سایت دارای محتوای معقول و حداقل ۳۰۰ کلمه باشد. این یکی از اشتباهات متداول سئو است. شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که گوگل شما را به عنوان یک متخصص در یک موضوع خاص ببیند، زمانی که فقط دو جمله را در مورد آن نوشتهاید. این به Google نشان میدهد که احتمالا صفحه شما کمترین انطباق را با جستجوی انجام شده دارد.
به یاد داشته باشید که لازم نیست به Google به عنوان مخاطب خود فکر کنید. شما برای بازدیدکنندگان خود و نه برای گوگل مینویسید. ماموریت گوگل سازماندهی اطلاعات جهان و ارائه بهترین پاسخ ممکن است. بنابراین، نوشتن محتوای با کیفیت برای مخاطبان شما نیز چیزی است که بلافاصله منجر به کسب رتبه خوب در گوگل خواهد شد.
محتوای سایت به معنای نوشتن محتوای جدیداست. کپی کردن از مطالب سایر سایتها شدیدا به شما لطمه میزند. سایتها باید کلمات کلیدی را در متون خود به کاربرند. متن شما باید برای بازدید کننده آسان باشد. بدیهی است، بازدیدکننده شما از متونی که پر از کلمه کلیدی است، استفاده نمیکند. زیرا این قابلیت خوانایی را کاهش میدهد.
۵- چه کنیم تا بازدیدکنندگان ما را از یاد ببرند؟!
هنگامی که بازدیدکنندگان در سایت شما هستند، هدف مهم این است که آنها را در سایت خود حفظ کنید. شما نمیخواهید بازدیدکنندگان خود را بلافاصله پس از خواندن مطلبی در سایت خود به گوگل بازگردانید. به همین دلیل است که شما باید بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا از طریق سایت شما به دنبال نیازهای خود بگردند. بهترین راه برای انجام این کار ایجاد یک (call-to-action (CTA است. به عنوان مثال میتواند، یک دکمه خرید در صفحه محصولات یا یک دکمه ثبت نام برای خبرنامه باشد.
اطمینان حاصل کنید که هر صفحه دارای یک CTA است، بنابراین هدف صفحه روشن است. اگر چند دکمه را اضافه کنید، تمرکز صفحه را از دست خواهید داد. در نتیجه بازدیدکنندگان شما گیج شده و به مقصود شما پینخواهند برد. بنابراین در مورد هدف اصلی برای هر صفحه فکر کنید. از اشتباهات متداول سئو میتوان به طراحی و اهمیت آن اشاره کرد. به همین منظور مطمئن شوید که طراحی CTA از سایر اجزای صفحه برجسته است. بنابراین به وضوح قابل مشاهده است و نادیده گرفته نخواهد شد. اگر دکمه بیش از حد به طرح صفحه شما نزدیک باشد، اصلا تمایزی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین نترسید که از رنگ متمایز استفاده کنید.
۶- هنوز برای تغییر به سمت نسخه موبایل زوده !!
از آنجاییکه گوگل اعلام کرده است که در سال جاری ایندکسینگ موبایل تغییر خواهد کرد، شما باید مشغول هماهنگ شدن با این تغییر باشید. «نمایه سازی موبایل» به این معنی است که گوگل به نسخه تلفن همراه سایت شما نگاه میکند تا در خصوص رتبهبندی شما تصمیم بگیرد. به تازگی Mobile First Index ارائه شده است. بنابراین اگر نسخه دسکتاپ سایت شما به شکل درخشان تنظیم شود، اما نسخه تلفن همراه شما به طور کلی پاسخگو نباشد، با چالش بزرگی روبهرو خواهید بود. وبسایتهایی که مایل به کاهش رتبه در سال آینده نیستند، کارهای زیادی انجام میدهند. در واقع این اشتباهات متداول سئو برای سال آینده است. پس یک گام برای سال آینده به جلو بروید. یکی از روشهای ایجاد هماهنگی و افزایش سرعت صفحات برای موبایل، پیاده سازی صفحات AMP در وردپرس است.
حتما از آزمون گوگل برای موبایل استفاده کنید، این یک تست عالی است. به شما نشان میدهد که آیا Google فکر میکند سایت شما برای نمایش در دستگاههای تلفن همراه مناسب است. اما پس از بررسی این کار متوقف نشوید. بهترین مشاورهای که میتوانیم به شما بدهیم این است که از سایت خود در تلفن همراه بازدید کنید. به خوبی با سایت خود کار کنید و آن را از دید بازدیدکنندهگان خود ببینید. آیا همه چیز همانطور است که انتظار میرود؟ آیا میتوانید در هنگام استفاده از تلفن همراه چیزی از سایت خریداری کنید؟ آیا تمام صفحات به درستی نمایش داده میشوند؟