Anchor Text یا متن لینک چیست ؟
Anchor Text یا متن لینک، به کلمه یا عبارتی گفته میشود که به عنوان یک HyperLink، قابل مشاهده و کلیک کردن باشد. در مرورگرهای جدید و امروزی این قسمت معمولا با رنگ آبی مشخص میباشد.
نمونه کد Anchor Text:<a href="http://www.example.com">Example Anchor Text</a>
Anchor Text، کلمات و عبارات مشخصی هستند که به صورت لینک یا پیوند نمایش داده میشوند و به سند یا بخش دیگری در وب، لینک میدهد که معمولا به رنگ آبی زیرخط دار ظاهر میشود، اما شما میتوانید رنگ و استایل آن را باتوجه به سایت خود تغییر دهید. موتورهای جستو و کاربران، از طریق Anchor Text، متوجه میشوند که موضوع سایت و لینکی که به صفحه دیگر داده شده باهم مرتبط است. موتورهای جستجو از این لینکها به عنوان بازتابی از نحوه بازدید کاربران از سایت شما و همچنین درک موضوع محتوای صفحه شما استفاده میکنند. اگر سایتهای مختلف، متوجه شوند که صفحه موردنظر با کلمات جستجو شده، مرتبط است، ممکن است رتبه بهتری به آن صفحه تعلق بگیرد، همچنین حتی اگر کلمات جستجو شده، در خود متن نباشند باز هم ممکن است آن صفحه در نتایج جستجو نشان داده شود.
انواع Anchor Text
- Exact Match : به لینکی که شامل کلمه کلیدی صفحهای که به آن لینک داده شده میباشد، Exact Match میگویند. مثلا «لینکسازی» به صفحهای لینک داده میشود که درمورد لینکسازیست.
- Partial Match : به لینکی که به نوعی شامل کلمه کلیدی میشود، Partial Match میگویند. مثلا «راهنما و استراتژیهای لینکسازی» به صفحهای در مورد لینکسازی، لینک داده میشود.
- Branded : به استفاده از نام تجاری در لینکدهی گفته میشود. مثلا «moz» به مقالهای در وبلاگ moz اشاره میکند.
- Naked : به لینکی که متن خاصی ندارد و فقط شامل یک آدرس و url است گفته میشود. مانند «www.moz.com»
- Generic : به استفاده از یک کلمه یا عبارت عمومی در لینک گفته میشود. مانند «اینجا کلیک کنید» از نمونههای رایج generic link است.
- Images : وقتی برای یک لینک از تصویر استفاده میکنیم، گوگل متنی را که در خصوصیت alt آن نوشته شده به عنوان لینک درنظر میگیرد.
نکات مربوط به SEO
ویژگیهای Anchor Text از نظر SEO :
به یاد داشته باشید که نمیتوان روی anchor text که سایتهای دیگر استفاده کرده تا به سایت شما لینک دهند، کنترلی داشت. بنابراین روشهای زیر، استفاده بهتر از anchor text را به شما نشان میدهند.
Anchor Text کوتاه و مختصر باشد
از آنجایی که محدودیتی برای طول anchor text وجود ندارد، اما تا جای ممکن از عبارات و کلمات کوتاه استفاده کنید. برای انتخاب anchor text، باید دو عامل را در نظر بگیرید :
- راه دقیق و مختصر توصیف لینک صفحه چیست؟
- کدام کلمات یا عبارات باعث میشوند کاربران بیشتر روی آنها کلیک کنند؟
Anchor text به صفحه مقصد، مرتبط باشد
از آنجایی که موتورهای جستجو تکامل بیشتری یافتهاند، معیارهای بیشتری برای رتبهبندی، شناسایی کردهاند، که یکی از این معیارها، مرتبط بودن لینک است. مثلا اگر صفحه A به صفحه B لینک داده است، موضوع این دو صفحه باید بهم مرتبط باشد. ارتباط لینک صفحات بهم، باعث افزایش رتبهبندی هردو صفحه میشود. ارتباط لینکها یک رویداد طبیعی است که وقتی افراد به محتوای دیگری در وب، لینک میدهند، اتفاق میافتد. عوامل مربوط به آن شامل :
- موضوع صفحه مبداء
- محتوای anchor text صفحه مبداء
لینکهایی که به محتوای مربوط به صفحه مبداء اشاره میکنند، سیگنالهای مرتبط قویتری نسبت به لینکهای اشاره شده به محتوای غیرمرتبط، ارسال میکنند. مثلا اگر سایتی مربوط به مواد غذایی داشته باشیم، اگر به صفحهای لینک دهیم که مربوط به قهوه باشد، از لینکی که مربوط به صفحهای درمورد حیوانات است، سیگنال ارتباط بهتری به گوگل میفرستد. برای اطمینان از اینکه لینکهای شما، سیگنال ارتباط بهتر و قویتری ارسال میکنند، کلمات و عبارات مربوط به محتوای اصلی را برای anchor text انتخاب کنید.
تراکم پایین کلمات کلیدی در Anchor text
با آپدیت الگوریتم پنگوئن، گوگل بیشتر به ارتباط کلمات کلیدی و anchor text اهمیت داد. اگر بسیاری از لینکهای سایت، شامل anchor text یکسانی باشند، ممکن است گوگل به سایت مشکوک شده یا تصور کند لینکها بهطور طبیعی ایجاد نشدند. اگرچه ممکن است از نظر anchor text، SEOهایی که متن متنوع و غیریکسان با کلمات کلیدی دارند در رتبه بالاتری قرار بگیرند، اما یکی از بهترین روشها این است که در صورت امکان، anchor text را مرتبط با کلمات کلیدی انتخاب کنید. در انتخاب anchor text، به این نکته دقت کنید که اگر متن بیشتر لینکهای موجود در صفحه با anchor text، یکسان باشند، گوگل ممکن است آنها را اسپم یا هرزنامه درنظر بگیرد.