گوگل ترندز چیست ؟ – ۷ راه مؤثر برای استفاده از گوگل ترندز
گوگل ترندز یا گوگل ترند، ابزاری است که به کمک آن میتوان بررسی کرد در هر منطقه جغرافیایی چه میزان جستجو برای کلمه کلیدی موردنظر وجود دارد. همچنین میتوان کلمه کلیدی مناسب با میزان جستجوی بالا پیدا کرد و میزان افت یا رشد جستجوی کلمات کلیدی را بهدست آورد، که میتواند در روند موفقیت سئوی سایت بسیار کاربردی باشد. یکی از مهمترین مسائل برای گوگل، استفاده از محتوای موضوعی تازه است. گوگل ترندز یکی از بهترین ابزارها برای ارائه ایدههای عالی به شماست.
تولد گوگل ترندز
گوگل ترندز در سال ۲۰۰۶ راهاندازی شد. ترند (Trend) به معنی روند است و گوگل ترندز روند رشد یا اُفت جستجو را نشان میدهد. این ابزار، یکی از امکانات تحت وب گوگل است، که میزان محبوبیت و جستجوی کلمات کلیدی را نمایش میدهد. از زمان تولد گوگل ترندز، این ابزار دچار تغییرات و افت و خیزهای بیشماری شده است. اما چیزی که به یقین میتوان گفت، این است که گوگل ترندز همواره در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو بوده است.
در سال ۲۰۰۸، گوگل یک ابزار دیگر برای جستجوی کلمات کلیدی به جهانیان معرفی کرد. این ابزار که با نام گوگل این سایت (Google Insight) شناخته میشد، امکانات پیشرفتهتری نسبت به گوگل ترندز، برای پیدا کردن کلمات کلیدی داشت. این دو ابزار یعنی گوگل ترندز و گوگل این سایت، در سال ۲۰۱۲ با هم ادغام شدند. از همان زمان تاکنون گوگل ترندز تقریباً دچار چالش نشده و تا به امروز کار خود را به نحو مطلوبی انجام داده است.
نحوه کار با گوگل ترندز
ابتدا وارد لینک www.google.com/trends شوید.
در صفحه اول ترندهای همان روز را مشاهده میکنید.
هات ترندز (Hot Trends)
هات ترندز یا تاپ چارتز (Top Charts) از صفحه نخست، در گوشه بالا سمت چپ قابل دسترسی است. هات ترندز یک ضمیمه است که در آن، ۲۰ ترند داغ و برجسته یک ساعت اخیر در دنیا را نشان میدهد.
هدف از وجود هات ترندز، افزایش جستجوی این ترندها میباشد. قابل ذکر است که هات ترندز بر روی گجت igoogle قابل نصب است.
میخواهید بدانید جستجوی شما در کدام کشورها و شهرها بیشترین محبوبیت را دارد؟
گوگل ترندز پاسخ سوال شما را داده است!
شما میتوانید به راحتی پاسخ این سوال را پیدا کنید. این سوال شما را به پاسخ یک سوال بزرگتر میرساند: کجاها محصولِ شما را بیشتر نیاز دارند؟
بیشتر ما، با یک چالش اساسی مواجه هستیم؛ اینکه محصول خود را کجا و به چه کسی بفروشیم؟
ابزار گوگل ترندز به شما کمک میکند تا به این سوال پاسخ دهید.
با پاسخ به این سوال، میتوانید بازار هدف خود را پیدا کرده و سرمایهای که برای تبلیغات کنار گذاشتهاید را فقط در جاهایی سرمایهگذاری کنید که میدانید خریداران بیشتری دارند و سود بیشتری عایدتان خواهد شد.
فیلترهای گوگل ترندز
در عکس زیر، فیلترهای گوگل ترندز را مشاهده میکنید:
فیلتر اول، مکان جغرافیایی کلمه موردنظر شماست. میتوانید ایران، آلمان، فرانسه یا هرجای دیگر که میخواهید انتخاب کنید. گوگل ترندز جستجوی شما را بر اساس آن طبقه بندی میکند. همچنین میتوانید آن را Worldwide یا کل جهان انتخاب کنید.
فیلتر دوم، بازه زمانی است. میتوانید آن را روی سه ماه اخیر، یک سال اخیر یا امروز تنظیم کنید.
فیلتر سوم، دستهبندی کلمه کلیدی را مشخص میکند.
فیلتر چهارم، مکان سرچ است. یعنی اگر روی Web Search تنظیم شده باشد، اطلاعات کلِ جستجو در اینترنت را به شما نمایش میدهد. اگر روی Image Search قرار دهید، میزان جستجوی عکسها را نشان میدهد.
مقایسه کلمات کلیدی
برای مثال، من استقلال و پرسپولیس را در ایران با هم مقایسه کردهام.
رنگ آبی متعلق به کلمه پرسپولیس و رنگ قرمز متعلق به استقلال است.
در اینجا، نتیجه مقایسه بین این دو کلمه در ایران در یک سال اخیر نمایش داده شده است.
میبینیم که به طور کلی، کلمه پرسپولیس کمی بیشتر از استقلال در گوگل جستجو شده است (در یک سال اخیر).
همچنین در برخی از ماههای سال، جستجوی استقلال بیشتر از پرسپولیس بوده است.
با مقایسه بین دو کلمه کلیدی، میتوانید محبوبیت آنها را بسنجید. این کار برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب به شما، خیلی کمک خواهد کرد.
در پایین صفحه مقایسه کلمات کلیدی این صفحه برای ما نمایان میشود.
جستارهای مربوطه (Related Queries)
Related Queries یا جستارهای مربوطه، جستجوهای مربوط به کلمه کلیدی ما را نشان میدهد.
این جدول برای پرسپولیس است. میبینیم که به غیر از پرسپولیس، بازی پرسپولیس و الوصل، بازی برگشت پرسپولیس الاهلی، و چند جمله دیگر نیز در گوگل جستجوی زیادی داشتهاند.
در سمت راست، مناطقی که استقلال را بیشتر جستجو کردهاند میبینیم.
هرچقدر رنگِ آبی پررنگتر باشد، در آنجا میزان جستجو بیشتر است؛ که در مورد این کلمه میتوان مشاهده کرد که بیشترین جستجو در نواحیِ جنوب کشور بوده است.
برای کلمه پرسپولیس نیز به همین صورت:
با استفاده از این ابزارها، به راحتی میتوانید ایده های عالی برای انتخاب کلمه کلیدی داشته باشید و همزمان میزان جستجوی آنها در مناطق مختلف را مشاهده کنید.
نکته: باید در نظر داشته باشید که گوگل ترندز با این که ابزاری بسیار کامل و حرفهای است، اما برای تشخیص رقابت پذیری کلمه کلیدی یا تخمین دقیق میزان ترافیک روی سایت، ابزار مناسبی نیست.
چند راه مؤثر برای استفاده از گوگل ترندز
همانگونه که گفتیم، گوگل ترندز یک ابزار منحصر به فرد برای افرادی است که میزان علاقه مردم به یک مطلب را بررسی میکنند.
این علاقه از روی کلماتی مشخص میشود که آنها در گوگل سرچ میکنند. این مقوله بسیار حائز اهمیت است.
اگر شما بدانید که کاربران چه چیزی را بیشتر جستجو میکنند، میتوانید بسیار هوشمندانه آنها را به سمت خودتان جذب کنید. این کار امکانپذیر نیست، مگر با انتخاب کلمه کلیدی منحصر به فرد.
البته که کلمه کلیدی همه چیز نیست، ولی یکی از مهمترین گامها در جذب مخاطب است.
استفاده از ترندها برای رونق کسب و کار شما
اکنون صفحه اول گوگل ترندز خدماتی ارائه میدهد که شامل مجموعه عظیمی از جستجوهای گوگل، یوتیوب و گوگل نیوز است.
همچنین اطلاعات کاملاً بهروزی از صدها میلیارد جستجو را در اختیار شما قرار میدهد، که میتوانید بازه زمانی مشخصی را برای آن انتخاب کنید؛ از ۱۰ سال قبل تا حتی دقیقه به دقیقه جستجوها!
این صفحه میزان سرچ ها را رتبهبندی میکند. این جامعترین آمار ترندهایی است که در کلِ اینترنت یافت میشود.
بنابراین اگر کسب و کار شما در یکی از زمینههای این ترندها باشد، فرصت بسیار خوبی برای ارائه محصولات یا خدماتِ خود پیش رویتان است.
پس فرصت را از دست ندهید!
استفاده از گوگل ترندز برای سنجش محبوبیت کسب و کار
اگر کسب و کار شما به مُد و فشن ارتباط دارد، میتوانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید.
نمونه بالا، بیشترین جستجوی برندهای فشن در ماهِ فوریه سال ۲۰۱۸ است.
برندهایی مثل Gucci ، Forever 21 ، H&M و باقی برندها در آمریکا بیشترین جستجو را داشته اند.
اوریو OREO
شرکت تولید بیسکوئیت اوریو (OREO) یک نمونه خوب از بازاریابی بر اساسِ ترندهای داغ است.
در سال ۲۰۱۳ و در حین مسابقات Super Bowl آمریکا، برقهای شهر نیو اورلئان به مدت ۳۴ دقیقه قطع شد.
در این حین شرکت اوریو در صفحه توئیتر خود، این جمله معروف را نوشت:
« برقها قطع شده؟ مشکلی نیست! هنوز هم میتوانید بدرخشید! »
این جمله حتی تبلیغاتی هم نبود! اما چنان سر و صدا کرد، که نام اوریو بر سرِ زبانها افتاد.
این توئیت تا به امروز بیش از ۱۵۰۰۰ ریتوئیت شده است؛ همچنین از نظر بازاریابان دیجیتال بهترین بازاریابی در صفحات مجازی همان سال، یعنی ۲۰۱۳ بوده است.
این یک نمونه ساده استفاده هوشمندانه بازاریابی از طریق گوگل ترندز بود که بسیار موفق از آب درآمد!
استفاده از گوگل ترندز برای سنجش موفقیت در یک موقعیت جغرافیایی خاص
گوگل ترندز برای شرکتهای بزرگ نیز کاربرد دارد. به این صورت، که میتوانند از لحاظ جغرافیایی موفقیت سایت خود را بررسی کنند.
در این مثال، ما شرکت دیجیکالا را بررسی کردیم. این شاخص، بر اساس Subregion یا ناحیه تنظیم شده است.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، این شرکت در خراسان شمالی عملکرد بسیار خوبی داشته، اما در کرمانشاه به اندازه خراسان شمالی و یزد عملکرد چشمگیری نداشته است.
دیجیکالا میتواند از روی این نمودارها که در گوگل ترندز نمایش داده میشوند، عملکرد خود را بسنجد و در برخی از شهرها خدمات خود را بهبود ببخشد.
شاخص شهر
شاخص بالا بر اساس شهر تنظیم شده است.
در شاخص شهر، دیجیکالا در تهران بسیار محبوب است و زیاد جستجو میشود.
این شاخص، شهرها را به ترتیب از بالاترین تا پایینترین میزان جستجو چیده است.
بهاین ترتیب، شرکتهای بزرگ میتوانند عملکرد خود را در شهرها و مناطق جغرافیایی بسنجند.
ترندهای فصلی را شناسایی کنید
برخی از ترندها فصلی هستند. آنها را شناسایی کرده و مطلب خود را در زمان مناسب منتشر کنید!
اسکی
در تصویر بالا، کلمه اسکی را انتخاب کردهایم (جستجو در ایران در ۵ سال گذشته).
این نمودار به ما نشان میدهد که در زمستان یا اواخر پائیز هر سال، میزان جستجوی اسکی در گوگل افزایش مییابد.
پس اگر کسب و کار شما به ورزشهای زمستانی مرتبط است، این فرصت را از دست ندهید؛ مطلب خود را آماده کنید و آن را در زمان مناسب منتشر کنید!
جنگ ستارگان
همه ما سری فیلمهای معروف جنگ ستارگان را به یاد داریم.
فیلمِ جدید این سری، که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، با استقبال بینظیری در گوگل مواجه شد.
همانگونه که در تصویر بالا مشاهده میکنید، بازه زمانی بر روی ۵ سال گذشته تنظیم شده است.
نقطه اوج جستجوی جنگ ستارگان یا Star Wars در سال ۲۰۱۵ بوده، که سال انتشار این فیلم است.
پس اگر در مورد فیلم و سریال مقاله مینویسید، به این نمودارها دقت کنید تا در زمان مناسب مطالبتان را منتشر کنید.
این کار باعث ایجاد ترافیک بیشتر برای سایتتان خواهد شد!
از گوگل ترندز برای برنامه ریزی استفاده کنید
اگر به مراسم اسکار در ۵ سال گذشته نگاه کنید، بیشترین جستجوی این کلمه (Oscars) در اوایل ماه مارس هر سال اتفاق میافتد؛ به این دلیل که شروع این مراسم در همین تاریخ است.
پس اگر سایتی دارید که در مورد سلبریتیها (افراد مشهور) است، حتماً برای این روز مطلبی آماده کنید.
از جستارهای مربوطه برای پیدا کردن کلمه کلیدی استفاده کنید
جستارهای مربوطه یا Related Queries که قبلاً نیز در موردشان توضیح مختصری دادیم، برای یافتن ایده برای خلق کلمه کلیدی مناسب بسیار مفید است.
اینها جستارهای مربوط به کلمه کلیدیِ کفش (Shoes) است.
استفاده از این جستارها، به غیر از اینکه به ما در انتخاب کلمه کلیدی خاصتر کمک میکنند، باعث میشوند درک بهتری از نیازهای مشتریها پیدا کنیم.
رقبای خود را از طریق گوگل ترندز بیابید!
بله درست خواندید! شما میتوانید حتی رقبای خود را نیز از گوگل ترندز پیدا کنید.
تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که نام برند خود را در گوگل ترندز جستجو کنید تا در قسمت جستارهای مربوطه، رقبایتان را پیدا کنید!
حتی میتوانید مطالبی با عنوان نام شرکتتان در مقابل نام شرکت رقیب تولید کنید. این کار باعث جذابیت بیشتر مطلب شما میگردد.
مثال:
دیجیکالا یا بامیلو – کدام فروشگاه برای تأمین نیازهای شما بهتر است؟
ویدئوی مورد نظرتان را بر اساس میزان جستجو در یوتیوب انتخاب کنید.
گوگل ترندز این قابلیت را دارد که به شما اجازه میدهد به جز جستجوی گوگل، جستجوی یوتیوب را نیز انتخاب کنید.
کافی است در قسمت فیلترها، Youtube Search را انتخاب کنید.
امروزه مردم برای یادگیری مطالب مربوط به HTML، بیشتر به سراغ یوتیوب میروند؛ پس تولید ویدئوهای آموزشی در این زمینه، در یافتن سایت شما بسیار کمکرسان خواهد بود.
Learn HTML
در قسمت جستجو، Learn HTML را وارد کردم.
جستجو بر اساس Region یا منطقه باورنکردنی است! نیجریه در رتبه اول و ایران در رتبه دوم!
یعتی در ایران نیز کدنویسی سایت محبوبیت فراوانی دارد!
همین جستجو را بر اساس شهر تنظیم کردم و نتیجه شد دهلی نو!
احتمالاً به خاطر این که این شهر در سالهای اخیر پیشرفت کرده و مردمان آن به فضای اینترنت بسیار علاقهمند شدهاند.
سخن آخر
گوگل ترندز تنها مخصوص پیدا کردن کلیدواژه نیست؛ ولی راه خوبی برای یافتن آن است.
هیچ ابزار دیگری مانند گوگل ترندز، اطلاعات بهروز روند جستجوها را در اختیار ما قرار نمیدهد.
تنها ایرادی که میتوان به گوگل ترندز وارد کرد، ناتوانی آن در زمینه تشخیص رقابت پذیریِ کلمات کلیدی و تخمین دقیق میزان ترافیک روی سایت است.
امیدوارم این مسائل نیز بهزودی برطرف گردند، تا کاربران هرچه مفیدتر از گوگل ترندز استفاده کنند.