کدام لینک ها اهمیت بیشتری در سئو دارند ؟
به نظر شما کدام لینک ها باارزشتر هستند؟ لینکهایی که در navigation قرار دارند یا لینکهای موجود در متن؟ اگر یکی از این لینک ها ، عکس باشد چطور؟ همهی لینک ها ، یکسان نیستند، بنابراین آشنا شدن با جزئیات، به شما کمک میکند لینکهای قویتری بسازید.
اهمیت برخی از لینک ها نسبت به برخی دیگر در سایت
در ابتدا، خوب است بدانید که …
۱- لینکهای موجود در محتوا اهمیت بیشتری دارند
همانطور که گفتیم لینکهای موجود در محتوا مهمتر از لینک ها در navigation هستند. مثلا اگر در سایت، بجای لینک به navigation، به صفحات خاصی لینک دهیم، برای گوگل اهمیت بیشتری دارد. شاید این موضوع در تمام موارد عملی نباشد اما در اکثر موارد صحیح میباشد. بنابراین همیشه لینک ها و دیگر موارد سرجای خود باقیمیماند، یعنی اگر لینکی در navigation قرار دارد، همانجا میماند.
۲- لینکهایی که پایین صفحه(footer) قرار میگیرند معمولا بیارزش هستند
اگر لینکی را بدون اینکه در متن یا navigation قرار دهید تنها در footer سایت خود قرار دهید، لینک کمارزش و بیاهمیتی محسوب میشود.حتی گاهی اوقات تنها در ایندکس شدن صفحات اهمیت دارند.
۳- هرچه تعداد لینک ها بیشتر باشد، باارزشتر است
فرضیههایی در بحث سئو وجود دارد که گوگل نیز میتواند مانند کاربران در سایت جستجو کرده و دادههای موردنظر را پیدا و آنها را بررسی کند، که این همان ترافیک صفحه به حساب میآید و بازدیدکنندههای زیادی را از صفحات و سایتهای دیگر به این صفحه هدایت میکند. روشهای زیادی برای تفسیر و جمعآوری دادهها توسط گوگل وجود دارد. یکی از این روشها، بررسی براساس سایز یا کیفیت CSS است، یا ممکن است برمبنای نحوهی نمایش در صفحه باشد. اما جدا از این مباحث، استفاده از لینکهای بیشتر اهمیت بیشتری دارد.
۴- لینکهای قابل مشاهده، اهمیت بیشتری دارند
اگر فونت مورداستفاده یا لینک شما خیلی کوچک و کوتاه و مختصر باشد، برای کاربران بهراحتی قابلدسترس و قابلمشاهده نخواهد بود و امتیاز منفی برای سایتتان محسوب میشود.
۵- لینکهای چندگانه در یک صفحه با URL یکسان
اگر برای یک بخش از سایت، بیشتر از یک لینک قرار دهیم، گوگل هردو لینک را میبیند اما ارزش صفحه فقط براساس لینک اول مشخص میشود. گوگل لینکهای چندگانه که به یک URL اشاره میکنند را نادیده میگیرد، و در مورد هردو لینک داخلی و خارجی صدق میکند. بنابراین برای لینکدادن محتوا، متن لینک باارزش انتخاب کنید. حتی اگر این لینک ها قبلا در navigation یا بخشهای دیگر وجود داشته باشند، لینک دوم ارزش اضافهای برای سایتتان به همراه ندارد.
آیا مکان یا نوع لینک بر لینکهای خارجی تاثیر دارد؟
یکی از مواردی که باید در لینکهای خارجی به آن توجه شود، مکان لینک ها در صفحه است.
۱- لینکهای داخل محتوا، ارزشمندتر از لینکها در Footer یا Navigation هستند
به طور کلی، لینکهایی که در navigation قرار دارند بهتر از لینکهای موجود در Footerها عمل میکنند، اما محتوای اصلی جاییست که ارزشمندترین لینک ها در آنجا قرار دارد.
۲- آیا بین لینکهایی که در تب جدید باز میشوند با لینکهایی که در همان صفحه باز میشوند تفاوتی وجود دارد؟
این موضوع برای گوگل اهمیتی ندارد. اینکه ما چگونه به یک صفحه از سایت هدایت شویم یا آن را مشاهده کنیم، موضوع مهمی برای گوگل محسوب نمیشود.
۳- لینکهای متنی، عملکرد و ارزش بیشتری نسبت به لینکهای تصویری با تگ alt دارند
بنظر میرسد این لینک ها نسبت به لینکهای جاوااسکریپتی و دیگر لینک ها ، عملکرد بهتری دارند. دربیشتر سایتها عکسی همراه لینک ها وجود دارد. این عکسها لینکی به صفحات دیگر خواهند داشت و زیر عکس، متن توصیفی حاوی کلیدواژه خواهد بود که به همان صفحه اشاره میکند. گوگل با آنها بگونهای برخورد میکند که انگار فقط یک لینک ساده است. در ویژگی alt عکس، ممکن است متن لینک وجود داشته باشد، مگر اینکه همهی اینها در یک تگ href تعریف شده باشند. در این صورت متن توصیفی عکس که به عنوان لینک نوشته شده مزیت محسوب میشود و عملکرد خوبی خواهد داشت.
۴- لینکهای چندگانه از یک صفحه – فقط اولین لینک، درنظر گرفته میشود
مانند لینکهای داخلی، فقط لینک اول درنظر گرفته میشود. بنابراین اگر دو لینک به یک بخش اشاره کند، فقط لینک اول که در HTML بالاتر قرار میگیرد برای گوگل اهمیت دارد. از لحاظ بصری، مهم نیست لینک در کجای سایت قرار میگیرد اما اگر بحث HTML در میان باشد برای گوگل حایز اهمیت است.
۵- تکرار متن لینک و لینک یکسان در سایت، مشکلساز است
مثلا سایتی مانند آمازون، این امکان را به شما میدهد که از یک بخش از سایتتان به Footer آنها لینک دهید. اما اگر آمازون قصد داشت عبارتی هم موضوع با سایت شما در Footer تمام صفحات خود قرار دهد و سپس به آن بخش از سایتتان لینک دهد، مجازاتی برایشان خواهد داشت یا ممکن است فقط از ارزشش کم شود. حتی ممکن است آن لینک، هیچ امتیاز یا هیچ ارزشی نداشته باشد. بنابراین قبل از لینکدادن باید این نکته را بررسی کنید که آیا باید به تمام صفحات یک سایت لینک دهید؟ که بعد از آن امتیاز و رتبه این صفحه و ارزشهای خالص لینک مربوط به آن به شما تعلق میگیرد.
درعوض بهتر است از صفحههایی لینک بگیریم که قبلا به تمام صفحات لینک داده شده است. مثلا اگر بتوانیم از صفحه درباره ما یا صفحه محصولات یا صفحه اصلی سایتی، لینکی در صفحه اصلی سایت خود قرار دهیم، نتیجه قابل قبولی خواهد داشت. اما لینکی که در قسمت Footer یا sidebar سایتی قرار داشته باشد مناسب لینکدادن نیست. این لینک ها مشکلساز خواهند بود و سئوی سایت را دچار مشکل میکنند.