مراقب لینک های داخلی در سئو باشیم
لینک های داخلی یکی از موارد مهم در سئو به حساب میآیند. استفاده از لینک های داخلی بخصوص برای سایتهای محتوا محور، اهمیت بیشتری دارد. لینک های داخلی، به صفحاتی ارجاع داده میشوند که با آدرس خود سایت یکی هستند. یعنی آدرس کلی منبع و مقصد یکی هستند. در واقع لینک های داخلی از یک صفحه در یک دامنه، به صفحهی دیگری در همان دامنه میروند. استفاده از لینک های داخلی تاثیر بسزایی بر سئو داخلی یا سئو on-page سایت شما خواهد گذاشت.
ویژگیهای لینک های داخلی
در این مقاله به مطالبی میپردازیم که درمورد لینک های داخلی صدق میکند. وقتی از عبارت لینک های داخلی استفاده میکنیم، منظور لینکهایی است که در سایت وجود دارند. ایده اصلی یک لینک داخلی این است که بازدیدکنندگان را براساس نیازشان از یک بخش به بخش دیگر هدایت کنیم. در نسخههای اولیه اینترنت، این موارد خیلی مهم نبودند. اما در سئو اهمیت زیادی دارند. با اتکا به این نکته که لینک های داخلی و لینک های خارجی باهم تفاوت دارند، نمیتوان گفت که لینک های داخلی قدرت یا توانایی تغییر رتبهبندی، تغییر الگوهای خزنده crawler و تغییر نحوه دیدهشدن سایتتان توسط موتورهای جستجو را ندارد.
موارد موثر بر ساخت لینک های داخلی در زیر لیست شده است:
۱- متن قلاب Anchor text (متن لینک): با اینکه موتورهای جستجو اهمیت آن را نادیده گرفتهاند، اما یکی از مواردی است که در لینک های داخلی مهم است.
۲- موقعیت location : مکان در صفحه، درواقع به همان میزانی که لینکهای خارجی مهم هستند، اهمیت دارد. لینک های داخلی ، بیشتر در منو navigation و پایین صفحه footer استفاده میشوند و ویژگیهای خاصی دارند که میتواند مشکلساز باشد.
۳- هدف لینک : هدف لینک داخلی باید هدایت کاربر از یک بخش به بخش دیگر باشد.
۴- اهمیت لینک صفحه : اگر شما در سایت خود صفحاتی دارید که به یکدیگر لینک میخورند، باید مطمئن شوید که الف) به آن نیاز دارید و ب) برای کاربران شما مفید است.
۵- ارتباط لینک : مطالبی که به هم لینک دارند باید از نظر معنا و مفهومی به یکدیگر مرتبط باشند. مثلا اگه از یک صفحه که مربوط به حمل و نقل است به صفحهای که مربوط به حیوانات است لینک دهیم، حس خوبی برای کاربر ایجاد نمیکند.
۶- اولین لینک در صفحه : در آزمایشاتی که انجام شده بود، مشخص شد که اولین متن لینک مهم است. مثلا اگر اولین لینک «اینجا را کلیک کنید» باشد، «اینجا را کلیک کنید» متن پیشنهادی است که گوگل قصد درخواست آن را دارد.
۷- نوع لینک : توصیه میشود بجای استفاده از جاوا اسکریپت javascript، لینکها را با فرمت HTML ایجاد کنید. اگرچه گوگل از نظر فنی آنها را پشتیبانی میکند، اما قدرت هردو در رتبهبندی یکسان نیست. اگر لینک تصویری ایجاد میکنید، به یاد داشته باشید، مشخصه alt تصویر که همان متن لینک است، درنظر گرفته میشود و تاثیر مهمی در سئو دارد.
لینک های داخلی در مقابل لینک های خارجی
- لینکهای خارجی معمولا اعتبار و رتبهبندی بیشتری بههمراه دارند. از نظر یک سایت مستقل، لینکهای خارجی مکان خوبی برای بدست آوردن اطلاعات است.
- بطور کلی متن لینک در لینک های داخلی ، نفوذ کمتری دارند. متن و محتوای لینک باید به گونهای باشد که از نظر کاربر، هرزنامه spam تلقی نشود. چون اگر کاربر نتواند بیشتر در سایت بماند و با آن ارتباط برقرار کند، رتبهبندی به سرعت کاهش مییابد. به همین دلیل، متن لینک های داخلی اصلا قدرتمند نیستند.
- نبود لینک های داخلی، بطور جدی میتواند امکان کراول شدن و رتبهبندی آن صفحه را مختل کند.
- صفحاتی که لینکهای بیشتری در آنها وجود دارند، پیوند کمتری برای هر لینک دریافت میکنند. فرمول اصلی PageRank گوگل این است؛ که اگر ۵ لینک در سایت وجود دارد، یک پنجم از توان PageRank به هریک اختصاص مییابد. همین وضع برای تعداد کمتر لینکها پیش میآید. حذف لینک پنجم، یعنی صفحات دیگری که به یکدیگر لینک دارند، توان و تاثیر بیشتری در رتبهبندی و الگوریتم اصلی PageRank دارند.
- لینک داخلی تاثیر کم و خفیفی دارد.
یک لینک داخلی مناسب و ایدهآل چه ساختاری دارد؟
همیشه سایت خود را مانند یک هرم در نظر بگیرید، به این صورت که مهمترین مطالب باید در قسمت بالایی قرار بگیرند. همچنین این صفحات باید به زیرصفحههایی که به موضوع مربوط هستند، لینک داده شوند. گوگل، لینک های داخلی که به محتوای مربوطه پیوند داده میشوند، در ساختار رتبهبندی خود قرار میدهد.
۱- در بیشتر سایتهای کوچک و متوسط، لینک مقصد حداکثر باید به اندازه ۳پیوند فاصله داشته باشد. در جواب اینکه «چه تعداد کلیک باید برای رسیدن به لینک مربوطه انجام شود؟» یا «فاصله لینک موردنظر ار هر صفحه دیگر در سایت چقدر است؟» باید گفت بین هر پیوند تا پیوند بعدی باید حداکثر به اندازه ۳ پیوند یا کمتر فاصله وجود داشته باشد.
۲- صفحات باید حاوی لینکهایی باشند که برای کاربران مفید و مناسب است. اگر کاربری اصلا روی لینکی کلیک نکند، یا بلافاصله بعد از کلیک روی لینک، به دلیل مفید نبودن محتوا، دکمه بازگشت را بزند، از نظر گوگل یک امتیاز منفی برای سایت شما است. پس برای لینکها، محتوای مناسبی در نظر بگیرید.
۳- همانطور که هیچ دو صفحهای نباید دارای کلمات کلیدی یکسان باشند، نباید متن یکسانی نیز برای دو لینک، که به صفحات مختلفی اشاره میکنند درنظر بگیریم.
۴- از کد “rel = “nofollow فقط و فقط برای لینکهای خارجی غیرقابل اعتماد استفاده کنیم.
۵- محتواهای کمارزش و کمتعامل را حذف و لینک های داخلی ای ایجاد کنیم که بیشتر مورد نظر مردم است.
۶- برای صفحات مهم و با اهمیت، لینک ایجاد کنید. اگر صفحه یا صفحاتی در سایتتان وجود دارد که مطالب مفید و مناسبی از نظر کاربران و گوگل دارند، باید لینکی به این صفحات در بخشهایی از سایتتان قرار دهید.
به منظور دریافت مشاوره برای شکل دهی ساختار لینک های داخلی خود با کارشناسان وی سئو تماس بگیرید. ما به شما کمک میکنیم در زمینه سئو بهترین نتایج را به دست آورید.