لینک داخلی یا Internal Link چیست و چه تاثیری بر سئو دارد ؟
لینک داخلی یا internal link به لینکی گفته میشود که به همان دامنهای که در منبع اصلی وجود دارد لینک میدهد. به عبارت دیگر، لینک داخلی ، لینکی است که در یک وبسایت مشخص، به صفحهی دیگر همان سایت، لینک میزند.
نمونه کد لینک داخلی :
<a href=”http://www.internal-domain.com/” title=”Keyword Text”>Keyword Text</a>
از کلمات کلیدی توصیفی که بتوانند مفهوم صفحه اصلی را به مخاطب برسانند، در متن اصلی استفاده کنید.
لینک داخلی یا internal link چیست؟
لینک داخلی یا internal link، در اصل به لینکی گفته میشود که از یک صفحهی سایت، به صفحهای دیگر از همان سایت زده میشود. آنها معمولا درجهتیابی اصلی مورد استفاده قرار میگیرند.
این لینکها به سه دلیل اهمیت دارند:
- به کاربر امکان جهتیابی یک سایت را میدهند.
- در ایجاد سلسلهمراتب اطلاعات در وبسایت کمک میکنند.
- به رتبهبندی وبسایت کمک میکند.
بهترین تمرین سئو
لینک داخلی یکی از بهترین راهها در ایجاد سلسلهمراتب اطلاعات سایت و link juiceها میباشد. به همین دلیل در این بخش، به توضیح مختصری درمورد ساخت یک سایت مناسب با معیارهای سئو و لینکهای داخلی میپردازیم.
برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند صفحات یک سایت را متناسب با کلمات کلیدی رتبهبندی کنند، بایدشاخصهای محتوا را در نظر بگیرند. همچنین برای اینکه همهی صفحات یک وبسایت را پیدا کنند، نیاز دارند تا به لینکهایی که قابلیت کراول شدن دارند(ساختاری است که به خزنده مرورگر امکان جستجو در مسیرهای وبسایت را میدهد) دسترسی داشته باشند. اما بسیاری از سایتها، این اشتباه بحرانی را انجام میدهند: آنها لینک مسیریابی سایتشان را پنهان میکنند، در نتیجه موتورهای جستجو به آن دسترسی نخواهند داشت.
این اشتباه، از بالا آمدن صفحات در نتایج موتورهای جستجو جلوگیری میکند. در شکل زیر، نحوه برخورد خزنده گوگل با این مشکل را مشاهده میکنید:
در مثال بالا خزنده گوگل وقتی به صفحه A رسیده، مشاهده میکند که به صفحههای B و E لینک زده شده است. حالا اگر صفحات C و D حاوی اطلاعات مهمی باشند، خزنده، امکان دسترسی به آنها را ندارد و ممکن است فکرکند آنها اصلاً وجود ندارند. اگر این صفحات، حاوی محتوای خوب، کلیدواژه مناسب و یا بازاریابی هوشمندانه باشد، اگر خزندهها به آن دسترسی نداشته باشند، تفاوتی ایجاد نمیکند.
در کل ساختار بهینهی یک وبسایت باید شبیه یک هرم باشد (که نقطه بزرگتر در بالای هرم قرار میگیرد):
این ساختار کمترین میزان لینکهای ممکن، بین صفحهی اصلی و هر صفحهی دیگر را نشان میدهد. این مسئله مفید است، چون به link juice اجازه میدهد در کل صفحه جریان پیدا کند، بنابراین امکان بالاتر رفتن رتبه هر سایت را افزایش میدهد. این ساختار در بسیاری از وبسایتهای برتر متداول است (مثل Amazon.com) .
بهترین روش، استفاده از لینک داخلی و ساختار کمکی URL است. در زیر، فرمت صحیح لینک داخلی را مشاهده میکنید. اگر در دامنهی jonwye.com باشد:
در تصویر بالا، تگ <a>
شروع لینک را نشان میدهد. تگ لینک میتواند شامل تصویر، متن یا موارد دیگر باشد، ولی نکته اساسی، قابل کلیک بودن آنهاست. به این ترتیب کاربران را به دیدن صفحات دیگر وبسایت تشویق میکند. مفهوم اصلی اینترنت هم همین هایپرلینکها است. آنها مکان لحظهای لینک را به مرورگرها و موتورهای جستجو اطلاع میدهند. بخشی از لینک که توسط کاربران قابل مشاهده است را در دنیای سئو anchor text (متن لینک) مینامند، که کارش توصیف صفحهایست که به آن لینک داده شده است. تگ </a>
انتهای لینک قرار میگیرد و آن را میبندد. این ابتداییترین فرمت لینک است. این لینکها، برای موتورهای جستجو قابل فهم میباشند. خزندههای موتورهای جستجو، این لینکها را به نمودار لینک مرورگرها اضافه میکنند تا با دنبال کردن آنها به ایندکس صفحه اصلی برسند.
در ادامه به دلایلی که ممکن است یک صفحه ایندکس نشود میپردازیم:
۱- لینکهای ارسال – فرمهای موردنیاز
منوی drop-down، یک المان گرافیکی است که به کاربر اجازه میدهد یک گزینه را از میان لیست انتخاب نماید. هنگامی که این منو، غیرفعال است فقط یک مقدار را نشان میدهد. به زبان دیگر، خزندههای گوگل، اجازه ارسال فرمها را نمیدهند و هر محتوا یا لینکی که با فرم، قابل دسترس باشد، برای موتورهای جستجو قابل مشاهده نیست.
۲- لینکها فقط با جعبههای جستجو در دسترس هستند
خزندهها به جستجوگرها اجازه پیدا کردن محتوا را نمیدهند. بهاینترتیب، میلیونها صفحه بهطور کامل در پشت دیوارهای جعبه جستجوی داخلی، غیرقابل دسترس میشوند.
۳- لینکهای غیر قابل تجزیه در جاوا اسکریپت
لینکهایی که با استفاده از جاوااسکریپت ساخته شدهاند، ممکن است قابل کراول شدن نباشند. به همین دلیل، هنگامیکه موتورهای جستجو با ترافیک روبرو میشوند، استفاده از لینک HTML به جای جاوااسکریپت در هر صفحه اهمیت پیدا میکند.
۴- لینکها در فلش، جاوا یا افزونههای دیگر
هر لینکی که در فلش، اپلتهای جاوا یا افزونههای دیگر قرار بگیرد، برای موتورهای جستجو غیرقابل دسترس میباشد.
۵- لینکهایی که با استفاده از ربات متاتگ به صفحههای مسدودشده اشاره میکنند
این ربات، امکان محدود کردن دسترسی خزنده به یک صفحه را میدهد.
۶- لینکهایی با صدها یا هزاران لینک
همهی موتورهای جستجو دارای محدودیت ۱۵۰ لینک در هر صفحه میباشند. این کار باعث میشود قبل از اینکه خزنده، صفحات اضافی لینک شده به صفحه اصلی را متوقف کند، آنها را محدود کند. این محدودیت بعضی اوقات قابل انعطاف است، حتی بعضی اوقات ممکن است صفحات مهم، ۲۰۰ یا حتی ۲۵۰ لینک را به دنبال داشته باشند. اما در کل، هوشمندانهتر این است که تعداد لینکهای هر صفحه را به ۱۵۰ لینک محدود کنید، یا ریسک کراول شدن صفحات دیگر را بپذیرید.
۷- لینکها در فریمها (Frames) یا آیفریمها (I-Frames)
از لحاظ فنی، لینکها در فریمها و آی-فریمها قابل کراول شدن هستند. اما هردو، مشکلات ساختاری موتورهای جستجو را پیگیری کرده و ارائه میدهند. تنها کاربران حرفهای، با فهم دقیق از اینکه موتورهای جستو چگونه لینکها را در فریمها، ایندکس و پیگیری میکنند باید از این عناصر در ترکیب با لینکهای داخلی استفاده کنند.
با جلوگیری از این اشتباهات، وبمستر، لینکهای مرتب و HTMLهای قابل کراول شدن خواهد داشت، که این مسئله به خزندهها توانایی دسترسی به محتوای صفحاتشان را میدهد. لینکها میتوانند ویژگیهای اضافی دیگری هم داشته باشند، اما موتورهای جسجو تقریباً همه آنها را به استثنای این تگ مهم «”rel="nofollow»
نادیده میگیرند.
نحوه استفاده از «”Rel=”nofollow»:
<a href="/" rel="nofollow">nofollow this link</a>
در این مثال، با اضافه کردن صفت “rel="nofollow
به تگ لینک، وبمستر به موتور جستجو میگوید نمیخواهد این لینک به عنوان یک لینک معمولی، «juice passing» یا «editorial vote» تفسیر شود. Nofollow به عنوان یک روش برای توقف نظردهی خودکار وب، کتابچه مهمان و اسپم تزریق لینک ارائه شد، ولی در طول زمان به راهی برای آگاهی رساندن به موتورهای جستجو درمورد کم شدن ارزش هر لینک، تبدیل شد.