لینک خارجی یا External Link چیست و چه تاثیری بر سئو دارد ؟
لینک خارجی یا External link به لینکهایی گفته میشود که به هر دامنهی دیگر، به جز دامنهی اصلی منبع اشاره میکند. به عبارت دیگر، اگر سایت دیگری به سایت شما لینک دهد، این عمل یک لینک خارجی به حساب میآید.
نمونه کد
<a href="http://www.external-domain.com/">Link Anchor Text</a>
برای اینکه بتوانید مفهوم صفحه اصلی را برسانید، باید از کلمات کلیدی توصیفی استفاده کنید. لازم نیست هر دفعه از کلمات کلیدی یکسان استفاده کنید. در عوض، تلاشتان را روی بیشتر کردن تنوع کلمه اصلی قرار دهید. این کار باعث افزایش نوشتهها و استفاده بیشتر کاربران و موتورهای جستجو میشود.
لینک خارجی یا External link چیست؟
لینک خارجی یا External link، لینکی است که به یک دامنه خارجی اشاره دارد.
- بهترین جستجوگرها بر این باور هستند که لینک خارجی مهمترین منبع برای رتبهبندی میباشد.
- لینک خارجی نسبت به لینک داخلی از link juice (قدرت رتبهبندی) عبور میکنند..
- بهترین جستجوگرها معتقدند عنوان لینک در رتبهبندی تاثیری ندارد.
بهترین تمرین سئو
نتایج رتبهبندی موتورهای جستجو نشان میدهند استفاده از لینک خارجی سادهترین و مهمترین روش برای رسیدن به رتبه بالاتر میباشد. اصل موضوع این است که لینک خارجی یکی از سختترین راهها برای دستکاری و درنتیجه، یکی از بهترین راهها برای موتورهای جستجو است که بتوانند میزان محبوبیت هر صفحه وب را تشخیص دهند. این ایده، اول توسط موتور جستجوی ALTA VISTA استفاده شد و بعد از مدتی توسط گوگل بهبود یافت.
گوگل اولین لوگوی خود را با معرفی جامعه استندفورد به pagerank (الگوریتمی که توسط بنیانگذار گوگل، لری پیج ساخته شده است) ساخت. این الگوریتم از لینکها برای افزایش محبوبیت استفاده میکند. بر این اساس صفحههایی که بیشترین لینکها در آنها ایجاد شده است به عنوان محبوبترین صفحهها انتخاب میشدند. هنگامیکه سوالی مطرح میشد، محبوبترین و مرتبطترین صفحهها، در صفحه نتایج گوگل بالاتر قرار میگرفتند. امروزه اگرچه این الگوریتم کمی پیچیدهتر شده است، ولی در اصل، از همان روش قدیمی لینک خارجی استفاده میکند.
این روزها بیشتر موتورهای جستجو از المانهای زیادی برای اندازهگیری ارزش لینک خارجی استفاده میکنند. بعضی از این المانها عبارتند از:
- قابل اطمینان بودن دامنه لینکشده
- محبوبیت صفحه لینک شده
- ارتباط میان محتوای صفحه اصلی و صفحه هدف
- کلمه اصلی استفاده شده در لینک
- تعداد لینکهایی که از صفحه اصلی به یک صفحه زده شده است
- تعداد دامنههایی که به صفحه هدف لینک شدهاند
- میزان تنوع استفاده از کلمه اصلی که به صفحه هدف لینک شده است
- رابطه مالکیت میان منبع و دامنههای هدف
دلایل اهمیت لینک خارجی
- محبوبیت : از آنجاییکه ترافیک سایت، یک معیار بینظم است و اندازهگیری آن برای موتورهای جستجو سخت میباشد (با توجه به موتورجستجوی یاهو) ، لینک خارجی ، معیاری سادهتر و پایدارتر برای اندازهگیری میباشد. دلیل این مسئله این است که مقداری ترافیک در سرورهای خصوصی ذخیره میشوند، اما لینک خارجی به راحتی قابل مشاهده و ذخیره شدن است. با توجه به این دلایل، لینک خارجی معیار خوبی برای تعیین میزان محبوبیتی است که به یک صفحه وب داده میشود. این معیار (که تقریباً شبیه به نوار ابزار PageRank است) با معیارهای مرتبط برای مشخص کردن بهترین نتایجی که برای یک کاربر در صفحه نتایج میتوان در نظر گرفت مشخص شده است.
- ارتباط : لینکها سرنخهایی را که برای موتورهای جستجو بسیار ارزشمند هستند ارائه میدهند. کلمه اصلی anchor text که در لینکها مورد استفاده قرار میگیرد عموماً توسط انسانها نوشته شدهاند(کسی نمیتواند بهتر از کامپیوتر صفحات وب را تفسیر کند) و همچنین معمولاً بازتاب محتوای صفحهای که به آن لینک شده است، میباشد. بسیاری اوقات میتواند عبارتی کوتاه (مثل بهترین مقاله هواپیما) یا URL ای از صفحه هدف باشد مثل: (http://www.best-aircraft-articles.co). لینکها تمایل دارند به محتوای مربوطه اشاره کنند. این موضوع به موتورهای جستجو در به وجود آمدن مراکز علمی در اینترنت کمک میکند که از این مراکز میتوان برای تعیین اعتبار و اهمیت اسناد وب استفاده کرد.