مقدمات سئو ، راهنمای مقدماتی بهینه سازی موتور جستجو (قسمت چهارم: سئو off-page )
سئو off-page به چه معناست؟
تا کنون سه قسمت از مجموعهی مقدمات سئو در وبلاگ وی سئو منتشر شده است. قسمت اول به معرفی مفاهیم سئو پرداخته است. قسمت دوم در رابطه با عوامل کسب رتبه خوب و قسمت سوم دربارهی بهینه سازی on-page است.
در این قسمت که بخش چهارم راهنمای مقدماتی سئو است، به سئو off-page و عوامل تاثیرگذار بر آن میپردازیم.
میتوانید از سئو off-page برای بهبود قدرت و اعتبار وبسایت خود استفاده کنید. اساساً سئو off-page به لینکهای ورودی بستگی دارد. بهینه سازی off page شامل اقداماتی است که باعث میشوند در طولانی مدت لینکهای برگشتی مرتبط و باکیفیت ایجاد شوند. این موضوع به «ساختن لینک» Link Building نیز اشاره دارد.
فاکتورهای کمی سئو off-page
از لحاظ تئوری، داشتن حداکثر تعداد ممکن لینک برگشتی به وبسایت، برای محبوبیت دامین حائز اهمیت است. اگرچه، در گذشته تعداد بک لینک باعث میشد وبمسترها به دستکاری ساختن لینک روی بیاورند، اما امروزه حجم لینک، از میزان اهمیتی که در ابتدای شروع کار تجارت اینترنتی داشت، برخوردار نیست.
در حال حاضر، گوگل لینکهایی که از سایتهای دیگر خریداری شدهاند، لینکهای گرفته شده از کاتالوگهای آنلاین و لینکهایی که به صورت اسپم و به شکل تودهای ایجاد شدهاند را دستهبندی میکند.
سایتهایی که برخلاف دستورالعملهای وبمستر از چنین متدهایی استفاده میکنند، احتمالاً با جریمهای به شکل از دست دادن رتبه یا بدتر از آن، حذف از ایندکس مواجه خواهند شد. خود گوگل تعداد زیادی لینک که با محتوای خاص و منحصربفردی تولید شدهاند و برای کاربران دارای ارزش افزوده هستند را پیشنهاد میکند. از نظر موتورهای جستجو، لینکها به صورت اتوماتیک از طریق محتوای عالی تنظیم میشوند. و نباید به صورت مصنوعی ایجاد شوند.
فاکتورهای کیفی سئو off-page
موتورهای جستجو کیفیت لینکهای برگشتی را ارزیابی میکنند. این موضوع شامل چند مساله است که هنگام ایجاد لینک باید به خاطر داشته باشید:
ارتباط موضوعی: گوگل بک لینکی را که با موضوع صفحهی مود نظر هماهنگ باشد، به سرعت شناسایی میکند. بنابراین محتوای لینک برگشتی همیشه باید مرتبط با صفحه فرود landing page باشد.
متن قلاب Anchor text: متن لینک نیز باید به صفحهی مورد نظر مرتبط باشد، و البته به محتوایی که پتانسیل دارد ارجاع دهد.
محل لینک: گوگل محل قرارگیری بک لینک در صفحهی پیوند را دقیقاً تشخیص میدهد. لینکهای که از محتوا میآیند، احتمالاً نسبت به لینکهایی که از footer یا site navigation میآیند، رتبهی بهتر و بالاتری میگیرند.
Follow یا Nofallow : وبمسترها میتوانند برای هر لینک خروجی ویژگی Follow یا Nofollow تعیین کنند. این امکان به رباتهای موتور جستجو میگوید آیا لینک را دنبال کنند یا خیر. گوگل پیشنهاد میکند برای لینکهای تبلیغاتی از تگ nofollow استفاده کنید. این کار باعث میشود اینگونه لینکها در رتبهبندی لحاظ نشوند.
نکته مهم: سعی کنید برای بهبود اعتبار و سابقهی وبسایت خود از خریدن لینک و یا لینکهای اشتراکگذاری هدفمند خودداری کنید. گوگل در شناسایی اینگونه اقدامات دستکاری بسیار حرفهای شده است. این بدان معناست که خطر افت شدید رنکینگ شما را تهدید میکند و این موضوع میتواند بسیاری از هزینهها و زمانی را که صرف این کار کردید، نابود کند.
آپدیتهای گوگل
گوگل به طور منظم الگوریتمهای موتور جستجوی خود را تازه میکند که آنها به «آپدیتهای گوگل» معروفند. این آپدیتها از طریق بهینهسازی تدریجی مشخصات کیفی و ارتباط وبسایت، نتایج جستجو را بهبود میبخشند. در عین حال، با اسپمهای وب نیز مقابله میکنند.
بین آپدیتهای گوگل، «پاندای گوگل» و «پنگوئن گوگل» در سال ۲۰۱۱ معروفتر هستند. این دو آپدیت تایید کردند که کار برای رتبه گرفتن وبسایتهای دارای محتوای ضعیف و لینکهای مشکوک روز به روز سختتر شده است. اگرچه آپدیتها سابقاً در تاریخهای ثابت و مشخصی اجرا میشدند، اما پاندا و پنگوئن به آپدیتهای پیوسته تبدیل شدند. این کار به طور پیوسته الگوریتم گوگل را اصلاح کرده و همواره روزنههای سئو بلک هت را تنگتر میکند.
استفاده از رسانههای اجتماعی برای توزیع محتوا
شبکههای اجتماعی در استفاده از وب نقش مهمی ایفا میکنند. این شبکهها توسط میلیاردها کاربر در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار میگیرند و این آمار همچنان رو به افزایش است. براساس نمودارهای آماری، در سه ماههی دوم سال ۲۰۱۶، فیسبوک به تنهایی بیش از ۷/۱ میلیارد کاربر فعال داشته است.
چندین شبکهی اجتماعی مهم دیگر نیز، به خوبی فیس بوک، وجود دارد، مانند توئیتر Twitter، تامبلر Tumblr ، اینستاگرام instagram، اسنپ چت Snapchat و پینترست Pinterest . شبکههای اجتماعی با اهداف حرفهای، مانند لینکدین LinkedIn و زینگ Xing نیز در توزیع ترافیک و لینک به وبسایتها نقش مهمی دارند.
موتورهای جستجو، ترافیک ایجاد شده در اثر لینک شبکههای اجتماعی را نیز در نظر میگیرند. فرض بر این است که این به اصطلاح «سیگنال های اجتماعی» میتوانند بر رتبهبندی وبسایت، حداقل زمانی که مورد جستجو مربوط به چیزی متداول است، تاثیر بگذارند.
شما نباید از شبکههای اجتماعی تنها برای پیدا کردن مشتریان بالقوه جدید، ایجاد Leads و معرفی نام برند استفاده کنید، بلکه باید به خاطر داشته باشید منافع سئو از داشتن یک برند، در شبکههای اجتماعی اتفاق میافتد.
برای مثال، مطمئن شوید که محتوای شما میتواند خیلی راحت به اشتراک گذاشته شود. آسانترین راه برای انجام این کار این است که دکمههایی برای شبکه های اجتماعی روی وبسایت خود قرار دهید. نرمافزارهای پست گذاری متفاوتی وجود دارد که به صورت اتوماتیک این دکمههای اشتراکگذاری را به محتوای شما اضافه میکنند.
به یاد داشته باشید، هنگامی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنید، باید این کانالها را نیز حفظ و با محتواهای جدید تغذیه کنید تا بر سئو off-page سایت شما تاثیر ملموسی بگذارند.
استفاده از ایمیل برای توزیع محتوا
امروزه تقریباً هر شرکتی به منظور مدیریت روابط با مشتریان و یافتن مشتریان جدید از ایمیل استفاده میکند. جای تعجب ندارد که در سالهای اخیر، بازاریابی از طریق ایمیل Email Marketing به دلیل از بین رفتن ایمیلهای معمول و مرسوم، حذف شده است. تنظیم یک برنامه ایمیل برای آپلود لیستهای آدرس و برقراری ارتباط با مشتریان هرگز آسان نبوده است. همانطور که گفته شد، کسب و کارها با چنان سرعت نوری شروع به استفاده از ایمیل کردند که کارایی این نوع بازاریابی در هر صنعتی کاهش پیدا کرد. در حال حاضر، خبری با این مضمون که «هر ایمیلی که ارسال میکنید مفید واقع میشود»، سر و صدای زیادی به پا کرده است.
اصل سادگی شبکههای اجتماعی در ایمیلهای شما نیز به کار گرفته میشود. ایمیلهای شما باید حاوی یک Call-to-Action شفاف باشند. شما باید لیستهای خود را حفظ و leads ایجاد کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید. علاوه بر اینها، باید شرایطی ایجاد کنید که خوانندگان ایمیلهای شما بتوانند به آسانی آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و یا در رسانههای اجتماعی ارسال کنند. این کار دسترسی به محتوای وبسایت شما را گسترش خواهد داد و لینکهای ورودی بیشتری برای شما ایجاد خواهد کرد.
مقالات مهمان
استفاده از مقالات مهمان یک راه خوب برای اصلاح برندینگ و دریافت بک لینکهای باکیفیت است. این بخش از سئو off-page به کار بیشتری برای ویرایش نیاز دارد. بنابراین شما برای نوشتن پستهای مهمان باید به دنبال کانالهای انتشاری بگردید که خوب و برای وبسایت شما مناسبند. پس یک وظیفه کلیدی، یافتن این نوع سایتها برای انتشار پست در آنهاست.
هنگامی که یک شریک مناسب پیدا کردید، نه تنها میتوانید بک لینک ایجاد کنید، بلکه میتوانید وضعیت خود را نیز به عنوان متخصص موضوع تقویت کنید.
وبلاگ نویسی
وبلاگها در طول ۱۰ سال گذشته به صورت قابل توجهی رشد کردهاند. در حال حاضر، بسیاری از شرکتها وبلاگ شخصی خود را راهاندازی کردهاند و از آن برای انتشار مقالاتی در رابطه با زمینههای موضوعی خود و اخبار شرکت استفاده میکنند. محتواهایی که توسط نویسندههای دیگری نوشته شدهاند نیز میتوانند پست شوند. این کار مطالب مرتبط و باکیفیت ایجاد میکند که ارزش افزودهی بسیار زیادی به کاربران، مشتریان و همچنین مشتریان بالقوه ارائه میدهد.
وبلاگ نویسی، شما را قادر میسازد ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید و همچنین کمک میکند کاربران دیگری به صورت داوطلبانه به شما بپیوندند.
اگر پستهای وبلاگتان را در شبکههای اجتماعی و خبرنامهی خود نیز به اشتراک بگذارید، ترافیک بیشتری ایجاد میکنید.
در این پست به طور مفصل به سئو off-page پرداختیم. بکارگیری فاکتورهای سئو off-page در کنار بهینه سازی on-page بر رتبه گرفتن وبسایت شما تاثیر بسزایی دارد.