جستجوی بصری Visual Search چیست ؟
جستجوی بصری Visual Search نوعی قابلیت جستجو بر مبنای ادراک تصویری و بصری از محیط است که اخیرا در موتورهای جستجو تعبیه شده است. سرویسهای پینترست لنز Pinterest Lens و گوگل لنز Google Lens با ظهور خود، شعله یک جنگ را میان موتورهای جستجوگر روشن کردند. موتورهای جستجوگر به دنبال در دست گرفتن کل بازار جستجوهای بصری طی سالهای آتی هستند.
در دنیای پر زرق و برق که افراد به سرعت جذب شبکههای اجتماعی تصویری نظیر اینستاگرام و سرویسهای محتوای تصویری نظیر پینترست میشوند، قدرت پردازش و حافظه ذخیرهسازی بر روی موبایلها و تبلتها روز به روز ارتقا پیدا کرده است. کاربران هر روزه مدت قابل توجهی را با موبایل خود در اینترنت به گشت و گذار مشغولند و این بخشی از زندگی روزمره کاربران اینترنتی شده است. این فرصتی منحصر بفرد برای کسب و کارهایی است که شرایط فروش کالا و خدمات خود را در قالب تصاویر خوش رنگ و جذاب به کاربران معرفی میکنند.
گرچه جستجوی بصری Visual Search جایگزین کلمات کلیدی و جستجوی متنی نخواهد شد ولی بی شک اثری پایدار و چشمگیر بر بهینه سازی برای موتورهای جستجو Search Engine Optimization و بازاریابی موتورهای جستجو Search Engine Marketing خواهد گذاشت. برخی از وجوه و مبانی جستجوی بصری را در ادامه این مقاله برای شما تشریح کردهام. با مطالعه این مقاله، میزان آگاهی شما در مورد موتورهای جستجوگر در حوزه جستجوی بصری، ارتقا خواهد یافت. در ادامه شما میتوانید زیرساخت وبسایت خود را با این مفهوم جدید منطبق و به روز رسانی کنید.
جستجوی بصری Visual Search چیست ؟
جستجوی بصری یا جستجوی دیداری در سه دسته کلی توسط موتورهای جستجو نظیر گوگل به کار گرفته میشود:
- جستجو در میان تصاویر با درخواست ورودی متنی بر اساس کلمات کلیدی کاربر
- جستجو در میان تصاویر از روی عکس ورودی کاربر بر مبنای دادههای ساخت یافته Structured Data به منظور یافتن تصاویر نزدیک یا مشابه با استفاده از خصوصیات مشترک
- جستجوی پیکسلی از روی بخشی از یک تصویر به منظور ارایه نتایج دادهای مرتبط نظیر مشخصات اشیای پیدا شده در تصویر
در مقاله حاضر تمرکز من بر روی دسته سوم است. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد تا اطلاعات یا محصولات و خدماتی مرتبط با آپلود کردن یا ارائه یک تصویر از روی گوشی موبایل یا کامپیوتر خود به دست آورند. چنین قابلیتی درست مشابه جستجوی متنی است. با این تفاوت که این کار از طریق بارگذاری یک تصویر انجام میشود و نه یک یا چند کلمه کلیدی.
فناوری جستجوی تصویری مایکروسافت
اولین موتور جستجوی بصری را تینآی TinEye راهاندازی کرد که همچنان مورد استفاده گسترده قرار میگیرد. این سرویس از انطباق تصویر ارائه شده توسط کاربر با تصاویر دیگر موجود در اینترنت بر مبنای خصوصیات مشترک استفاده میکند. این خصوصیات مشترک میتواند ابعاد یا شکل، حجم و رزولوشن، رنگهای به کار رفته در تصویر و یا حتی نسبت طول به عرض تصویر باشد. البته این سرویس در تشخیص طیف گستردهای از اجسام و موجودیتها در یک تصویر عملکرد چندان مطلوبی نشان نمیدهد.
امروزه، فناوری تشخیص تصویر از قابلیت شناسایی چندین شکل و محدوده مجزای متفاوت در یک تصویر برخوردار است. برای مثال، فناوری جستجوی تصویر مایکروسافت Microsoft Image Search Technology به کاربر امکان میدهد، موارد مشخص درون یک تصویر بزرگتر را جستجو کند.
مایکروسافت در حال کار بر روی تشخیص حالاتی است که جستجوی تصویری، به قصد خرید انجام میشود، که در این حالت محصولات و خدمات مرتبط را نیز در کنار آن به کاربر نشان خواهد داد. تا جایی که اطلاع دارم، در حال حاضر این فناوری محدود به حوزههای خاص نظیر وسایل خانه و آشپزخانه و همچنین آژانسهای مسافرتی است. البته آینده این فناوری نیز مانند دیگر فناوریها قابل پیشبینی نیست و روز به روز بر حوزههای تحت پوشش و امکانات و قابلیتهای چنین تکنولوژیهایی افزوده خواهد شد.
در حال حاضر این فناوری بسیار نوپا و محدود است. شرکتهای گوگل و مایکروسافت و پینترست بر روی توسعه ابزار و سرویسهای جستجوی بصری Visual Search سرمایهگذاری کردهاند. این سرویسها با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین Machine Learning و شبکههای عصبی پیچیده ولی چابک به دنبال پیادهسازی نیازهای جستجوی دیداری کاربران خود هستند.
جستجوی دیداری Visual Search چگونه کار میکند؟
ایده کلی، استفاده از ماشین (کامپیوتر) به منظور تشخیص و فهم تفاوت میان اشکال، اندازهها، رنگها و محدودهها در یک تصویر است. این اتفاق باید به همان شکل و دقتی رخ دهد که یک انسان توانایی انجام آن را دارد. وقتی ما انسانها به یک تصویر نگاه میکنیم، دریایی از پیکسلها را نمیبینیم. آنچه میبینیم، الگوها و اشکال و طیفها هستند. ما اجزای یک تصویر را تشخیص میدهیم و به خاطر میآوریم که هر جز بیانگر چه چیزی است. مثلا در یک تصویر از یک خیابان، ما تابلوها، ماشینها، مغازهها و انسانها را به سرعت تشخیص میدهیم.
متاسفانه بشر هنوز قادر به درک و فهم دقیق و کامل نحوه تفسیر تصاویر در مغز خود نیست. بدیهی است که پیادهسازی آن در کامپیوتر مشکلات و پیچیدگیهای زیادی را دارد. این یک راه طولانی است که البته مدتی است بشر در آن قدم نهاده است.
اگر میخواهید بدانید شرکت گوگل این روزها مشغول چه کاری است، راهاندازی ابزارهای هوشمند در زمینه جستجوی بصری Visual Search ، یکی از دغدغههای این روزهای گوگل است.
موتورهای جستجوی بصری بر بستر شبکههای عصبی بنا شدهاند که از تکنولوژی یادگیری ماشین به منظور بهبود فرآیندهای خود استفاده میکنند. شرکتهایی نظیر گوگل از ثروت و سرمایه اطلاعاتی خود به خوبی استفاده میکنند. سرویس گوگل لنز Google Lens نه تنها قادر به شناسایی اشیای مختلف در یک تصویر است، بلکه میتواند اشیا را به مکانهای نزدیک شما ارتباط دهد و شما را از وجود چنین اشیایی در نزدیکیتان آگاه کند. مثلا با استفاده از این سرویس میتوانید نقد و بررسی کاربران و استفاده کنندگان از چنین اشیایی را بخوانید و از کیفیت محصولات مرتبط مطلع شوید.
استراتژیهای ممکن در جستجوی دیداری Visual Search
به منظور بهینهسازی برای موتورهای جستجو در زمینه جستجوی بصری (با نام جستجوی دیداری نیز شناخته میشود) بسیاری از تجارب سئو، همچنان پاسخگو هستند. دادههای ساخت یافته Structured Data همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. این اهمیت در مورد سرویسهایی نظیر سرویس جستجوی تصویری مایکروسافت قابل انکار نیست.
استفاده از تصاویر با رزولوشن مناسب و کیفیت بالا بسیار مهم است. سعی کنید از این پس برای وبسایت خود از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. به منظور بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجوی تصویری بهتر است موارد زیر را به خوبی رعایت کنید:
- از متن جایگزین Alt Text بر روی تمامی تصاویر خود استفاده کنید.
- تصاویر را در یک نقشه سایت تصویری ثبت کنید.
- عنوان و خصیصههای تصویر را بر روی کلمات کلیدی هدف بهینه کنید.
- از سایز و نوع فایل مطلوب و متناسب با کاربرد نهایی استفاده کنید.
- از نشانهگذاری Schema بر روی تصاویر و صفحات حاوی آنها استفاده کنید.
- تصاویر را به منظور بارگذاری مطلوب در نسخه موبایل و کامپیوتر به صورت مجزا بهینه کنید.
نتیجهگیری
جستجوی بصری که با نام جستجوی دیداری نیز شناخته میشود نسل جدیدی از موتورهای جستجوگر را به راه انداخته است. در آینده نزدیک شاهد کاربر گسترده این فناوری در موتورهای جستجوگر خواهیم بود. این میتواند تاثیر زیادی بر بهینهسازی صفحات وب برای موتورهای جستجو داشته باشد.
در آینده نزدیک مطالب مفید بیشتری در مورد جستجوی بصری Visual Search و موتورهای جستجو با این قابلیت در وبلاگ وی سئو خواهید خواند. با ما همراه باشید.