انتخاب چند کلمه کلیدی برای یک صفحه
در این مقاله،میخواهیم بجای تمرکز روی یک کلمه کلیدی، به مفاهیم مربوط به آن کلمه و انتخاب چند کلمه کلیدی برای یک صفحه بپردازیم. در سئو به این کلمه کلیدی، کلمه خاص (niche) میگویند. منظور از کلمه niche، کلمات یا مفاهیمی است که از کلمه کلیدی اصلی مشتق شدهاند. دراین متن، ما روی مثال «گربههای بازیگوش» کار میکنیم.
بعضی از مسائل طنز مربوط به این موضوع، شامل موارد زیر است:
- چرا گربه من به اشیای دیگر چنگ میزند؟
- چرا گربهام مبلمان و وسایل را خراب میکند؟
- چرا مسئولیت این گربه را قبول کردم؟
اگر کلمات کلیدی خود را به این شیوه تنظیم کنید، میتوانید ادعا کنید که کار شما با منطق Hummingbird موتور جستجوی گوگل هماهنگ است.
آیا باید در صفحه خود چند کلمه کلیدی بهینه سازی کنیم؟
جواب این سوال، اغلب مثبت است.
اگر قصد دارید فقط یک کلمه کلیدی برای هرصفحه بهینهسازی کنید ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. مثلاً اگر تولیدکننده محتوا از همین یک کلمه استفاده کند، نتیجه کار شاید کوتاه و ضعیف شود. از طرفی، مفاهیم ارزشمند و بهم مرتبط در صفحات مختلفی قرار میگیرند که باعث کاهش قدرت هر صفحه شده و ساختار سایت شما بیش از حد نیاز بزرگ خواهد شد و نتیجه و رتبهی خوبی از موتورهای جستجو نصیبتان نمیشود.
نتیجه یک مطالعه نشان داده که یک صفحه با چند کلمه کلیدی، ترافیک مناسبی را در گوگل جذب میکند. یک روش خوب این است که چند سوال مربوط به موضوع اصلی مطرح کنید و آنها را با استفاده از تگ H2 عنوان کنید.
نحوه پیداکردن کلمات niche
مرحله ۱: جستجوی عبارت مشابه در موتور جستجو
یکی از مزایای جستجوی عبارتهای سوالی این است که نتایج مفیدی در قالب featured snippets به شما میدهند. featured snippets (اغلب یک یا دو جملهی برجستهی متن) همان اطلاعاتی هستند که در نتیجهی جستجو نمایش داده میشوند. ما این اطلاعات را با نام توضیحات متا نیز میشناسیم که طول آن پس از تغییر طول اسنیپت، به ۳۲۰ کاراکتر افزایش یافته است
اخیراً در کنار featured snippets یک باکس دیگر نیز به نام «مردم همچنین میپرسند» نمایش داده میشود که جملات و عباراتی که توسط مردم جستجو شده مطرح میکند.
مرحله ۲: انتخاب مناسبترین نتیجه که به عبارت شما نزدیکتر است
اگر به این عبارات نگاه کنید متوجه میشوید که به موضوع شما شباهت زیادی دارند. آن عنوانی که بیشترین هماهنگی را با موضوع شما دارد انتخاب کنید.
مرحله ۳: نتایج کمارزش را پیدا کنید
درنتایج جستجوی شما عبارات کمارزشی نیز وجود دارد که تنها فرصتی مناسب برای پاسخگویی به خواسته شماست. درواقع این عبارات نتایج یافته شدهی موتور جستجوست که شما میتوانید آنها را بهبود ببخشید.
مرحله ۴:لیستی از سوالاتی که رابطه نزدیکی با موضوع اصلی دارند تهیه کنید
تهیهی لیستی از سوالات مرتبط به موضوع اصلی به شما کمک میکند تا سریعتر و آسانتر، کلمات کلیدی موردنظر را پیدا کنید. میتوانید این سوالات را در یک فایل اکسل یا هر فایل دیگر ذخیره کنید.
مرحله ۵: بااستفاده از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی یافتههای خود را مقایسه کنید
یافتههای خود را با یکی از ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی مورد بررسی قرار دهید. معیارهایی مثل میزان رقابت در استفاده از کلمه کلیدی و حجم جستجوی آنها را ارزیابی کنید.
مرحله ۶: استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و میان تیترها
بعدازاینکه چند کلمه کلیدی و سوالات مربوطه را مطرح کردید از تیم تولیدمحتوای خود بخواهید تا پاسخ این سوالها را پیدا کنند. کلمات کلیدی را در میان تیترها H3 و H2 استفاده کنید و توضیح مختصر و مفیدی در ادامه برای آنها بیان کنید.
این ۶ مرحله به شما کمک میکنند با استفاده از چند کلمه کلیدی خاص و مرتبط محتوای کاملتر و مناسبتری بنویسید. همچنین میتوانید پس از انتخاب کلمات کلیدی موردنظرتان، وظیفهی تولید محتوای باکیفیت را به کارشناسان باتجربه وی سئو محول کنید.