ابزار کلمه کلیدی – بهترین ابزارهای یافتن کلیدواژه تا سال ۱۳۹۷
ابزار کلمه کلیدی مسألهای است که صاحبان وبسایت هر روز به دنبال آن هستند. لیستی از ابزارهای مفید برای استخراج کلمات کلیدی در بسیاری از وبسایت ها پیدا میشود. ولی کمتر وبسایتی میشناسم که تحلیلی بر دلایل برتری یک ابزار بر ابزار دیگر در موارد مختلف ارائه کرده باشد. در این مقاله لیستی از بهترین ابزارهای استخراج کلمات کلیدی تا سال ۱۳۷۹ شمسی ارائه شده است.
معیارهای انتخاب بهترین ابزار کلمه کلیدی
من هر روز وقت زیادی صرف تحلیل و بررسی کلمات کلیدی در حوزههای مختلف برای مشتریان وی سئو میکنم. بر پایه تجریبات شخصی که تا این لحظه کسب کردهام، ۵ معیار برای انتخاب بهترین ابزار پیشنهاد میکنم:
- پیشنهاد کلمه کلیدی : باید کلمات کلیدی مرتبط زیادی معرفی و پیشنهاد کند
- امکان پالایش دادهها : باید قادر به کوچک کردن و محدود کردن لیست های مفصل کلمات کلیدی باشد
- نمایش روند جستجو : باید روند زمانی جستجو و محبوبیت کلمه کلیدی را نشان دهد
- رقابتپذیری کلمه کلیدی : باید شاخص قابل اطمینانی از پیچیدگی کلمه کلیدی ارائه کند
- تحلیل صفحات جستجو : باید تحلیل خوبی از صفحات نتایج جستجو SERP ارائه کند
چرا از گوگل کیورد پلنر Google Keyword Planner استفاده نکنیم؟
بسیاری از افراد هنوز، به اشتباه، فکر میکنند که ابزار Keyword Planner گوگل بهترین گزینه است. کاربرد اصلی این ابزار، استفاده برای سیاستهای تبلیغات کلیکی PPC است. راند فیشکین از تیم موز Moz در مقالهای در سال ۱۳۹۱ در این مورد هشدار داده بود. استفاده نامناسب از AdWords گوگل به منظور تحلیل و بررسی کلمات کلیدی ممکن است نتیجه معکوس در پی داشته باشد.
مساله مهم در مورد Keyword Planner گوگل این است که حجم نتایج جستجو را در مورد کلمات کلیدی مرتبط به صورت ترکیبی بیان میکند.
لیست ابزارهای استخراج کلمه کلیدی
یک ابزار کلمه کلیدی، معمولا نتایج خود را از راههای محدودی به دست میآورد. بعضی از این ابزارها از «تکمیل تأخیری جستجوی گوگل» و «جستجوهای مرتبط گوگل» استفاده میکنند. مثالهایی از چنین ابزارهایی عبارتند از:
- answerthepublic.com
- infinitesuggest.com
- ubersuggest.io
- soovle.com
تعداد نتایج پیشنهادی این ابزارها، بسیار محدود است. این ابزارها معمولا آمار و اطلاعات عددی در مورد کلمات کلیدی پیشنهادی، ارائه نمیدهند. استفاده از چنین ابزارهایی، در بعضی از موارد، ممکن است مفید باشد. در هر صورت، حرفهایها کمتر سراغ چنین ابزارهایی میروند.
ابزارهای پیشرفتهتری هم هستند که از پایگاههای داده حجیم مثل clickstream استفاده میکنند. این ابزارهای به شما اجازه میدهند تا از حجم زیادی از دادههای جستجو به صورت موثر استفاده کنید. همچنین میتوانید لیست کلمات کلیدی را بر مبنای معیارها و پیچیدگی کلیدواژهها فیلتر کرده و در نهایت بهترین گزینهها را انتخاب کنید.
در جدول زیر لیستی از محبوبترین ابزارهای کلمه کلیدی تا سال ۱۳۷۹ آمده است.
ابزار | پیشنهاد کلمه کلیدی | امکان پالایش دادهها | نمایش روند جستجو | رقابتپذیری کلمه کلیدی | تحلیل صفحات جستجو |
Ahrefs | عالی | خیلی خوب | خیلی خوب | عالی | عالی |
KWFinder | معمولی | خیلی خوب | عالی | عالی | خیلی خوب |
MOZ | معمولی | عالی | افتضاح | عالی | معمولی |
SEMrush | خیلی خوب | خیلی خوب | خوب | ضعیف | ضعیف |
Serpstat | خوب | معمولی | خوب | افتضاح | معمولی |
در ادامه مقاله عناوین مندرج در جدول فوق به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
ابزار بررسی کلیدواژه Ahrefs Keyword Explorer
پیشنهاد کلمه کلیدی : عالی
این ابزار کلمه کلیدی، کلیدواژههای پیشنهادی خود را با استفاده از clickstream جمعآوری میکند. تعداد کلمات کلیدی پیشنهادی نزدیک به ۹۰۰ هزار کلیدواژه است که از این لحاظ اختلاف معنا داری با دیگر ابزارها دارد. کلمات کلیدی این پایگاه داده بصورت ماهانه به روز رسانی میشوند.
امکان پالایش دادهها : خیلی خوب
ابزار Ahref به شما امکان پالایش دادهها را با توجه به حجم جستجو و پیچیدگی کلیدواژه میدهد. این دو شاخص در حافظه موقت ابزار قرار میگیرند و برای کل دادهها، به سرعت در دسترس هستند. این ابزار از شاخصهای زیر نیز برای پالایش کلمات کلیدی پشتیبانی میکند:
- تعداد کلیک
- تعداد کلیک در هر جستجو
- نرخ بازگشت
این شاخصها با کلیک بر روی دکمه Get Metrics در دسترس قرار خواهند گرفت.
نمایش روند جستجو : خیلی خوب
از مهرماه سال ۱۳۹۴ این ابزار نه تنها محبوبیت کلیدواژه در جستجوها و روند بکار گیری آن را نشان میدهد، بلکه به تفصیل بیان میکند که آیا این جستجوها منجر به کلیک شدهاند یا خیر. خروجی این قسمت به صورت نموداری است و تعداد جستجو به شکل عددی در آن نمایش داده نمیشود. این مسأله یک نقطه ضعف محسوب نمیشود، چرا که نمودار، بیانی واضح از میزان محبوبیت کلیدواژه به ما خواهد داد. خروجی دقیق و کامل روند جستجو برای کلمات کلیدی سبب شده است تا امتیاز خیلی خوب را به این ابزار بدهم.
رقابتپذیری کلمه کلیدی : عالی
رقابتپذیری و دشواری رقابت بر سر کلمات کلیدی در ابزار کلمه کلیدی Ahrefs تنها بر اساس وزن بک لینک های ۱۰ نتیجه صفحه اول جستجوگر گوگل است. گرچه این معیار خیلی دقیقی نیست، ولی ابزارهای دیگر نیز در این مورد معیار بهتری از رقابتپذیری ارائه نکردهاند. لذا با توجه به نحوه نمایش و خروجی عددی امتیاز عالی را به این ابزار میدهم.
تحلیل صفحات جستجو : عالی
این ابزار به شما نشان میدهد که اولین نتایج جستجوی گوگل بر روی کلمه کلیدی، چه حجمی از ترافیک را دریافت میکنند. این آمار هم در مورد کلمه کلیدی کاندید شده توسط شما و هم در مورد کلمات کلیدی که آن وبسایتها استفاده میکنند ارائه میشود. همچنین این ابزار، تعداد بک لینکهای نتایج جستجوی گوگل ر به شما نشان میدهد. در مورد تحلیل صفحات جستجو، یکی از بهترین ابزارهاست و از این رو من به این ابزار امتیاز عالی میدهم.
ابزار کلیدواژه KWFinder
پیشنهاد کلمه کلیدی : معمولی
این ابزار سه ۳ روش مختلف برای پیشنهاد کلمات کلیدی در پیش میگیرد:
- کلمات کلیدی پیشنهادی
- تکمیل خودکار AutoComplete
- سوالات
تعداد کلمات کلیدی پیشنهادی حدود ۱۰۰۰ که به این دلیل من امتیاز معمولی را به این ابزار میدهم.
امکان پالایش دادهها : خیلی خوب
پالایش دادهها در ابزار کلیدواژه KWFinder خیلی خوب و دلچسب است. تنها یک مشکل وجود دارد: رقابت پذیری کلمه کلیدی بلافاصله برای همه کلیدواژهها در دسترس نیست. به این منظور باید ابتدا کلمات کلیدی که نیاز به اطلاعات رقابت پذیری برای آنها دارید را مشخص کنید. با توجه به این مشکل من امتیاز خیلی خوب را به معیار امکان پالایش دادههای این ابزار میدهم.
نمایش روند جستجو : عالی
اطلاعات روند زمانی جستجوی کلیدواژهها در ابزار KWFinder به خوبی سازماندهی شدهاند و تمامی اطلاعاتی که انتظار دارید با نمایشی ساده ولی چشم نواز ارائه شدهاند. از این رو من به معیار نمایش روند جستجو در این ابزار امتیاز عالی را میدهم.
رقابتپذیری کلمه کلیدی : عالی
این ابزار میزان رقابت پذیری را بر اساس شاخصهای سئو ( نظیر اعتبار دامنه Domain Authority ، اعتبار صفحه Page Authority ، رتبه موز Moz Rank و اعتماد موز Moz Trust ) برای لینکهای صفحه اول نتایج گوگل محاسبه میکند. همه این شاخصها از طریق API وبسایت Moz به دست میآیند. با آزمونهای انجام شده، شاخص رقابتپذیری ابزار KWFinder بسیار دقیق ارزیابی شد. به همین دلیل من امتیاز عالی را به رقابت پذیری کلمه کلیدی این ابزار تخصیص میدهم.
تحلیل صفحات جستجو : خیلی خوب
تحلیل صفحات جستجو در این ابزار بسیار ساده است که کمک میکند به سادگی بتوان آن را آموخت. این ابزار از اطلاعات بک لینک که به کمک موز Moz استخراج میکند، استفاده میکند. این اطلاعات، منبع مناسب و قابل اطمینانی برای تحلیل صفحات جستجو نیست. یک API مناسبتر در این زمینه، مجستیک Majestic است.
ابزار کلمه کلیدی Moz
پیشنهاد کلمه کلیدی : معمولی
تعداد کلیدواژه پیشنهادی که با استفاده از این ابزار کلمه کلیدی به دست آمد ۱۰۰۰ کلمه بود. موز Moz محدودیت ۱۰۰۰ کلیدواژه را بر روی کلیه پیشنهادهای خود اعمال میکند. به دلیل وجود این محدودیت، امتیاز معمولی از این معیار به موز Moz تعلق میگیرد.
امکان پالایش دادهها : عالی
دستهبندی مفهومی و فیلترهای مفید برای اعمال پالایش بر روی دادهها در ابزار موز Moz سبب شد تا امتیاز عالی از من دریافت کند!
نمایش روند جستجو : افتضاح
ابزار کلمه کلیدی موز Moz در حال حاضر امکانی برای ارائه روند و حجم جستجوی کلمات کلیدی انتخابی ندارد. امتیاز من به این ابزار در این معیار صفر به معنای افتضاح است.
رقابتپذیری کلمه کلیدی : عالی
برای محاسبه رقابت پذیری، موز Moz از شاخصهای اعتبار دامنه Domain Authority و اعتبار صفحه Page Authorty خود استفاده میکند. معیار دشواری یا رقابت پذیری کلیدواژه موز Moz به شکل مطلوبی عمل میکند و نتایج آن قابل اتکا و اطمینان است. بنابراین من به معیار رقابت پذیری این ابزار کلمه کلیدی، امتیاز عالی میدهم.
تحلیل صفحات جستجو : معمولی
موز Moz اطلاعات محدودی تنها برای ۱۰ نتیجه اول گوگل ارائه میکند. طبیعی است که این نتایج شامل اعتبار دامنه Domain Authority و اعتبار صفحه Page Authority است. امتیاز تعلق گرفته به این معیار برای ابزار موز Moz Keyword Explorer معمولی است.
ابزار جادویی کلمه کلیدی SEMrush
پیشنهاد کلمه کلیدی : خیلی خوب
در مطالعه انجام شده تعداد کلمه کلیدی پیشنهاد قریب به ۴۵۰ هزار کلیدواژه بود. امتیاز خیلی خوب به این ابزار آن را در رده دوم پس از Ahrefs قرار میدهد.
امکان پالایش دادهها : خیلی خوب
ابزار کلمه کلیدی SEMrush امکانات مناسبی برای فیلتر و پالایش نتایج دارد و امتیاز تعلق گرفته به این ابزار در معیار امکان پالایش دادهها خیلی خوب است.
نمایش روند جستجو : خوب
اطلاعات روند جستجو برای ۱۲ ماه اخیر در این ابزار در دسترس است. این ابزار، تعداد این جستجوها را بیان نمیکند. خروجی این ابزار یک عدد نسبی است با بیشترین مقدار ۱ برای ماهی با بیشترین ترافیک جستجو. امتیاز تعلق گرفته به این ابزار در این معیار خوب است.
رقابتپذیری کلمه کلیدی : ضعیف
این ابزار از اعتبار دامنه برای شاخص رقابت پذیری کلیدواژه استفاده میکند. این شاخص در بسیاری از موارد مورد مطالعه اشتباه بود. کلیدواژههایی آسان را بسیار رقابت پذیر و کلیدواژههایی بسیار سخت و غیر قابل رقابت را آسان برآورد میکرد. امتیاز تعلق گرفته به این ابزار در معیار رقابت پذیری کلمه کلیدی ضعیف است.
تحلیل صفحات جستجو : ضعیف
این ابزار کار خود را راحت کرده است. برای تحلیل صفحات جستجو به نمایش نسخه ذخیره شدهای از نتایج جستجوی گوگل بدون هیچ کم و کاست بسنده کرده است. امتیاز تعلق گرفته به این ابزار در معیار تحلیل صفحات جستجو SERP از دید من ضعیف است.
ابزار تحلیل کلمه کلیدی Serpstat
پیشنهاد کلمه کلیدی : عالی
تعداد کلمات کلیدی پیشنهادی ابزار کلمه کلیدی Serpstat در مطالعه انجام شده محدود به ۱۵۰ هزار کلیدواژه بود. این عدد نزدیک به یک سوم مقدار مربوط به ابزار SEMrush است. با وجود مقدار محدودتر، کیفیت کلمات کلیدی پیشنهادی بالا بود. امتیاز تعلق گرفته به این ابزار در معیار پیشنهاد کلمه کلیدی، عالی است.
امکان پالایش دادهها : خیلی خوب
امکان پالایش و فیلتر نتایج و دادهها در این ابزار نیز وجود دارد. ولی نمیتوان فیلتر یا مرتبسازی بر اساس رقابتپذیری کلمه کلیدی اعمال کرد و لذا امتیاز تعلق گرفته به این ابزار در معیار امکان پالایش دادهها خیلی خوب است.
نمایش روند جستجو : خیلی خوب
با اندکی تغییر و تصرف نمونهای از نتایج سرویس گوگل ترندز Google Trends در این ابزار برای نمایش روند و حجم جستجوی کلمات کلیدی ارائه شده است. همچنین میتوان نموداری از حجم جستجوها در طول زمان مشاهده کرد. امتیاز خیلی خوب به این ابزار در معیار نمایش روند جستجو تعلق میگیرد.
رقابتپذیری کلمه کلیدی : عالی
این ابزار از شاخصهای متنوعی در میزان رقابت پذیری و سختی یک کلیدواژه استفاده میکند. به عنوان مثال وضعیت بک لینک Back Link مربوط به ۱۰ نتیجه اول گوگل، شاخص پیج رنک Page Rank این نتایج و رتبه اعتماد Trust Rank شاخصهایی هستند که بر روی رقابت پذیری کلمه کلیدی در این ابزار موثر هستند. این ابزار همچنین از معیارهای آن پیچ On-Page مانند حضور کلمات کلیدی در عنوان و آدرس URL صفحه برای تعیین میزان رقابت پذیری بهره میگیرد.
تحلیل صفحات جستجو : افتضاح
این ابزار عملکردی در زمینه تحلیل صفحات جستجو ندارد و لذا از این معیار امتیازی دریافت نمیکند.
نتیجهگیری
ابزارهای رایگان تحلیل و استخراج کلمه کلیدی از امکانات محدودی برخوردارند. این ابزارها در بسیاری از موارد برای کاربردهای حرفهای مناسب به نظر نمیرسند. ابزار کیورد پلنر گوگل Google Keyword Planner گرچه برای مبتدیان، شناختهشده ترین ابزار تحلیل کلمات کلیدی است، لیکن برای کاربردهای حرفهای در حوزه تحلیل و استخراج کلمات کلیدی چندان مناسب نیست.
استفاده از ابزارهای حرفهای در این حوزه را به افرادی که به دنبال کسب نتایج ملموس از سیاستهای کلمات کلیدی خود هستند اکیدا توصیه میکنم. چند ابزار شناخته شده در این حوزه را در این مقاله معرفی کرده و با انتخاب معیارهایی که از تجربیات شخصی من برآمده است، مقایسه کرده ام. نتایج آن به صورت خلاصه در جدولی ارائه شده است.
یکی از نقاط ضعف اغلب این ابزارها، ناتوانی در ارائه شاخص و میزانی از رقابت پذیری کلمه کلیدی کاندید است. و تحلیل نتایج جستجو بر روی کلمه کلیدی است.
امیدوارم مطالعه این مقاله به شما در انتخاب ابزاری مناسب برای استخراج کلمه کلیدی مناسب کمک کرده باشد. در آینده مقالات دیگری در این حوزه خواهم نوشت. بد نیست آدرس این صفحه را در قسمت Bookmark مرورگر اینترنتی خود ذخیره کنید.
موفق و کامیاب باشید
2 thoughts on “ابزار کلمه کلیدی – بهترین ابزارهای یافتن کلیدواژه تا سال ۱۳۹۷”
سلام
برای پیدا کردن بهترین ومناسب ترین کلمات کلیدی کدوم ابزار مناسب تر است.
بستگی به کاربرد داره. ترکیبی از گوگل ترندز و گوگل ادوردز و کی دابلیو فایندر خیلی عملکر: خوبی داره